Uddannelse efter familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
AndersRingstromm
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Uddannelse efter familiesammenføring

Indlæg af AndersRingstromm » 18.09.2017 15:10:42

Hej!
Min mexikanske kone og jeg bor pt i Tyskland, hvor vi begge arbejder. Formålet med opholdet er at bruge min ret til fri bevægelighed og dermed opnå familiesammenføring når vi tager tilbage til DK.
I den forbindelse er vi kommet i tvivl om hvornår hun kan begynde at arbejde/studere?
Vores ønske er at hun skal ansøge om at komme ind på CBS i 2018, hvor der er frist for at ansøge i marts.

Vores spørgsmål som vi håber at i kan hjælpe med er:

- Skal hun have sit opholdskort før at hun kan søge om studie og job (uden at skulle betale for studiet) eller er det nok med et opholdsdokument?
- Eller kan vi i princippet enten tage til DK i marts (inden frist d.15) for at ansøge, eller ansøge her fra Tyskland?

Er der nogle med erfaringer omkring dette?

På forhånd tak for jeres hjælp :)

Anders og Sofia

sophsoe
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Uddannelse efter familiesammenføring

Indlæg af sophsoe » 31.01.2018 17:09:17

Hej Anders.
Er du blevet klogere på dit spørgsmål?
Hvis ja, vil du så dele din viden med mig?
Jeg står i samme situation blot et år senere.
Vi flytter til Tyskland lige omlidt, og vil gerne tilbage til Danmark, så min mand kan studere i september 2019 uden at betale.

Vh Sophie

silonyo

Re: Uddannelse efter familiesammenføring

Indlæg af silonyo » 31.01.2018 18:21:42

Drejer det om videregående studier? Har man ret til at studere efter familiesammenføring. Hun/han kan enten søge mens I er i tilbage i dk eller fra tyksland da det foregår på http://www.optagelse.dk/ som er synlig fra Feb. Selvfølgelig skal hun/han have opholdstidkort forud hun/han ansøge.

PS: Hun/han bliver optaget hvis hun/han opfylder alle kraver, Se mere på https://www.ug.dk/videregaaendeuddannel ... ddannelser

8)

Besvar