Min kone rejser til udlandet - stadig i process under EU-fms

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
uglelem

Min kone rejser til udlandet - stadig i process under EU-fms

Indlæg af uglelem » 05.09.2017 10:42:49

Hej ÆUG,
jeg har en lidt indviklet forklaring, og det haster faktisk også en lille smule da spontane idéer og alt dette lovgivning osv. ikke passer så godt sammen..

Så sagen er, at min kone og jeg har søgt under EU-familiesammenføring. Vi har ventet i 3 måneder. Før det, havde hun et studievisum fra Tyskland. Vi har læst, at dette ophører, så snart hun flytter ud af Tyskland, min hun har stadig papiret hvorpå der står, at hun har visum til d. 15/9 i år.
Nu har vi købt billet til Italien med afrejse torsdag, og vi ved ikke, om hun faktisk kan komme tilbage. Hun kan søge om tilbagerejsetilladelse, men der er ikke tid nok har vi fundet ud af. Derudover skal hun også skifte lufthavn i London for at komme til Italien. Hun kan stadig få 3 måneders turistvisum, så snart hun lander i London (tror vi, mest fordi sidste schengen stempel var tilbage i 2016). Hun lander igen i Hamborg og tager toget til Danmark d. 11 igen, så hendes tyske visum "gælder" stadig, selvom det måske er blevet afvist da hun fraflyttede.

Mit spørgsmål er så: Er det muligt for hende, at tage til London, få et turistvisum i 90 dage, selvom hun er under EU-fms herhjemme? Hun får altså ikke tilbagerejsetilladelse fra politiet, men giver hendes turistvisum hende ikke det?

Jeg håber det var til at forstå.

Tak på forhånd.

skaanebo

Re: Min kone rejser til udlandet - stadig i process under EU-fms

Indlæg af skaanebo » 05.09.2017 11:22:31

Er visum dobbelt eller Multiple entry? Ellers får hun da et problem med at komme ind i Italien, når hun rejser via London.

uglelem

Indlæg af uglelem » 05.09.2017 13:32:53

Det turist visum hun måske får, er jo rundrejse i Schengen i 90 dage.
Det tyske visum hun har, er et tysk visum, hun har altså alle rettigheder til at rejse rundt i Europa mens det er gældende.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.09.2017 13:54:37

London ligger uden for Schengenområdet. Dvs., når hun forlader Tyskland, skal hun gennem paskontrol, og når hun vil rejse ind i Italien fra London, skal hun igen igennem paskontrol. Og have gyldigt visum. Det samme på hjemvejen.

Forudsætningen for at kunne rejse ind og ud af Schengen flere gange på samme visum er, at man har et visum, hvor der står "multiple entry" i feltet.

Og man kan IKKE rejse til London på et Schengenvisum!

Besvar