Familie sammenføring Norsk statsborger

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JLL
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09.07.2017 19:20:36

Familie sammenføring Norsk statsborger

Indlæg af JLL » 09.07.2017 19:30:52

Hej.
Jeg er norsk statsborger men bosat i Danmark. Jeg har boet i USA siden 2011, men har flere gange flyttet tilbage til Danmark. I øjeblikket har jeg opholdt mig her i 6 måneder. Jeg har registreret mit ægteskab inde ved kommunen i 2013. Vi har også en søn på 4 år som har været her sammen med mig. Siden han har norsk og amerikansk statsborgerskab har han ikke haft nogen problemer med at opholde sig i Danmark. Jeg er gift med min søns far som er amerikaner og som i øjeblikket er her på 90 dages visum. Hvilke muligheder har jeg for at sammenføre min familie her i Danmark? Også i forhold til at vi er norske statsborgere bosat i Danmark, så jeg er ikke sikker på hvilke familie sammenførings regler som gælder for os. Jeg har været inde på http://www.nyidanmark.dk og læst om reglene angående nordiske statsborgere og det er ikke de samme regler som danske statsborgere.


fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familie sammenføring Norsk statsborger

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2017 10:01:11

Det er klart mest fordelagtigt for jer, at du benytter din ret til fri bevægelighed i EU/EØS, og at din kone derfor søger EU-opholdskort på Statsforvaltningen. Læs under "rådgivning", "flytte til Sverige/EU-land". Da du er norsk, gælder den primære fri bevægelighed (at flytte ud) for dig i alle EU/EØS-lande minus Norge.

Besvar