Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Indlæg af Ozzy88 » 07.07.2017 00:31:22

Hej alle,

1) Min kone er endelig kommet til Sverige, hvor hun bor sammen med mig på sit 3 måneders visum.Hvad bør vi gøre som det første? Er det noget med, at hun skal melde ophold til Migrationsverket senest ved visummets udløb?

2) Jeg tænker på at få lavet et pendlerpas så jeg kan komme til og fra arbejde i bil, men bliver det et problem, at min bil står i min fars navn? Det styrker min sag at kunne fremvise en registreringsattest som står i mit navn, men hvis det også går an blot at kunne bevise at bropasset er købt i mit navn, kunne man vel sagtens få det lavet?

3) Min kone har brug for at se en læge, og jeg er ret forvirret i forhold til, hvad man gør. Jeg har det blå EU-sygesikringskort, og så vidt jeg har forstået, skal min kone også have et. Ifølge borger.dk kan jeg "også bestille det blå EU-sygesikringskort til din ægtefælle og dine børn under 18 år, hvis de bor på din adresse i Danmark". Men vi bor jo begge i Sverige, så hvordan får jeg bestilt det? Og kan hun så kun gå til lægen i både Sverige og Danmark?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Indlæg af skaanebo » 07.07.2017 08:43:20

1. Ja, besøg hos Migrationsverket for at søge om opholdskort samt besøg hos Skatteverket for at blive folkeregistreret. Der skal vises samme slags dokumentation begge steder.

2. Bor din far i Sverige? Ellers må du ikke køre rundt i hans bil.

3. Din kone må da have en rejsesygeforsikring? Den skal gælde, indtil hun kan blive folkeregistreret.

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Indlæg af Ozzy88 » 07.07.2017 15:19:59

skaanebo skrev:1. Ja, besøg hos Migrationsverket for at søge om opholdskort samt besøg hos Skatteverket for at blive folkeregistreret. Der skal vises samme slags dokumentation begge steder.

2. Bor din far i Sverige? Ellers må du ikke køre rundt i hans bil.

3. Din kone må da have en rejsesygeforsikring? Den skal gælde, indtil hun kan blive folkeregistreret.
Okay, så må vi holde ud med bus/tog lidt endnu.

Hun har rejsesygeforsikring, men gælder den så kun til Sverige? Og betaler man så noget for lægebesøg/hospitalsbesøg?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Indlæg af skaanebo » 07.07.2017 15:40:45

Læs hvad der står i rejseforsikringen, det kan jeg jo ikke vide. Måske står der noget om selvrisiko eller maks erstatningsbeløb.

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Indlæg af Ozzy88 » 08.07.2017 16:44:05

Okay, jeg troede bare, det var et krav, at min kone også havde det blå EU-Sygesikringsbevis.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Indlæg af skaanebo » 10.07.2017 11:55:07

Ja, det blå kort er et krav for at hun kan få udstedt opholdskort i Sverige efter EU-regler. Hvis du er grænsegænger udstedes det af Udbetaling Danmark, også for din kone. Men Udbetaling Danmark skal have dokumentation for, at din kone ikke er arbejdstager i Sverige eller noget andet land.

Når din kone først er blevet folkeregistreret i Sverige, behøver I ikke tænke mere på at have nogen privat rejsesygeforsikring, for så vil hun være omfattet af den offentlige sygesikring i Sverige. Det er blot en teknikalitet, at Sverige vil kræve betaling fra Danmark ved brug af sundhedsydelser i Sverige.

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Indlæg af Ozzy88 » 10.07.2017 13:10:10

Jeg har lige snakket med Udbetaling Danmark som har sendt mig et brev, hvori de forklarer hvilke oplysninger, de skal bruge. De skriver:

For hvert familiemedlem skal du oplyse om:
Indkomst:
Du skal oplyse, om dine familiemedlemmer har egen indkomst fra det land, han/hun bor i.
Hvis det er tilfældet, skal du oplyse hvilken form for indkomst, fx lønindkomst eller pension.
Du skal skrive oplysningerne i feltet ’Bemærkninger’ i ansøgningen.


Her skal jeg vel ikke foretage mig noget, i og med at hun ingen form for indkomst har.

Familierelation:
Du skal sende:
• dokumentation for din familierelation til familiemedlemmerne, fx en vielsesattest, og
• dokumentation for, at du bor sammen med dit familiemedlem, fx i form af en
bopælsattest fra det land, du bor i.


Kan jeg få lavet en bopælsattest på Skatteverket? Jeg husker at jeg engang fik tilsendt et papir fra dem hvor der stod at jeg var flyttet til Sverige, at jeg er gift, min kones navn og nogle andre oplysninger, men da boede jeg på en anden adresse i Sverige, så jeg skal vel op og have lavet en ny bopælsattest eller?

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Indlæg af mfewk » 11.07.2017 06:51:30

Udbetaling Danmark skal have dokumentation for at din ægtefælle bor hos dig. Du kan ikke få et dokument fra Skatteverket på, at din ægtefælle bor hos dig, før hun er folkeregistreret i Sverige.

Da min ægtefælle søgte, søgte hun om opholdstilladelse efter begge regelsæt hos Migrationsverket og folkeregistrering hos Skatteverket samme dag.

I samme forbindelse søgte vi om det blå kort hos Udbetaling Danmark for at sætte processen i gang, men skrev, at vi ville fremsende dokumentation for at hun boede hos mig særskilt senere.

Få dage efter fik hun kvitteringsbrevet fra Migrationsverket, som var stilet til hende på min adresse. Det brev sendte vi som dokumentation for at hun boede hos mig. Herefter kunne det blå kort udstedes og det eftersendte vi så til Migrationsverket og Skatteverket. Skatteverket havde i mellemtiden rykket for det blå kort, som vi derfor måtte bede om udsættelse på indtil vi havde modtaget kortet.

Vedr. arbejde, oplyser du bare Udbetaling Danmark, at din ægtefælle ikke har noget job.

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Indlæg af Ozzy88 » 11.07.2017 11:54:44

mfewk skrev:Udbetaling Danmark skal have dokumentation for at din ægtefælle bor hos dig. Du kan ikke få et dokument fra Skatteverket på, at din ægtefælle bor hos dig, før hun er folkeregistreret i Sverige.

Da min ægtefælle søgte, søgte hun om opholdstilladelse efter begge regelsæt hos Migrationsverket og folkeregistrering hos Skatteverket samme dag.

I samme forbindelse søgte vi om det blå kort hos Udbetaling Danmark for at sætte processen i gang, men skrev, at vi ville fremsende dokumentation for at hun boede hos mig særskilt senere.

Få dage efter fik hun kvitteringsbrevet fra Migrationsverket, som var stilet til hende på min adresse. Det brev sendte vi som dokumentation for at hun boede hos mig. Herefter kunne det blå kort udstedes og det eftersendte vi så til Migrationsverket og Skatteverket. Skatteverket havde i mellemtiden rykket for det blå kort, som vi derfor måtte bede om udsættelse på indtil vi havde modtaget kortet.

Vedr. arbejde, oplyser du bare Udbetaling Danmark, at din ægtefælle ikke har noget job.
Tak for info! Hvad skal vi medbringe på Skatteverket når hun skal folkeregistreres?

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Indlæg af mfewk » 11.07.2017 12:32:54

Ozzy88 skrev:Tak for info! Hvad skal vi medbringe på Skatteverket når hun skal folkeregistreres?
I medtager kopi af hele ansøgningen efter EU-reglerne herunder kopi af bilag mv. Det er samme dokumentation Skatteverket skal have. Derudover mener jeg at de ville se original vielsesattest og din ægtefælles pas. Vielsesattest og pas tager skrankemedarbejderen kopi af og attesterer på ansøgningen, at han/hun har set original.

Du kan i et af mine tidligere indlæg læse hvor svært vi havde skrankemedarbejderen til at tage imod min kones ansøgning om folkeregistrering. Det var skrankemedarbejderens klare opfattelse at hun ikke kunne blive folkebogført før hun havde opholdstilladelse. Jeg insisterede på, at han sendte ansøgningen videre hvilket han til sidst gjorde. Der gik ikke lang tid herefter før min kone fik brev fra Skatteverket om, at de manglede få oplysninger fra os herunder det blå kort. Det fremsendte vi og hun blev folkebogført.

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Indlæg af Ozzy88 » 11.07.2017 13:24:21

mfewk skrev:
Ozzy88 skrev:Tak for info! Hvad skal vi medbringe på Skatteverket når hun skal folkeregistreres?
I medtager kopi af hele ansøgningen efter EU-reglerne herunder kopi af bilag mv. Det er samme dokumentation Skatteverket skal have. Derudover mener jeg at de ville se original vielsesattest og din ægtefælles pas. Vielsesattest og pas tager skrankemedarbejderen kopi af og attesterer på ansøgningen, at han/hun har set original.

Du kan i et af mine tidligere indlæg læse hvor svært vi havde skrankemedarbejderen til at tage imod min kones ansøgning om folkeregistrering. Det var skrankemedarbejderens klare opfattelse at hun ikke kunne blive folkebogført før hun havde opholdstilladelse. Jeg insisterede på, at han sendte ansøgningen videre hvilket han til sidst gjorde. Der gik ikke lang tid herefter før min kone fik brev fra Skatteverket om, at de manglede få oplysninger fra os herunder det blå kort. Det fremsendte vi og hun blev folkebogført.

Skal man folkeregistreres samtidig med at man søger EU-opholdskort til Sverige?

Jeg havde fået at vide at jeg først skal skaffe det blå EU sygesikringskort, da man skal bruge det når man søger EU- opholdskort til Sverige - og at man derefter bliver folkeregisteret og søger personnummer.

Haha jeg får så mange forskellige informationer, sorry hvis jeg spørger for meget. :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Indlæg af skaanebo » 11.07.2017 13:33:49

Du som er dansk skal være folkeregistreret i Sverige, før I kan foretage jer noget som helst.

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Indlæg af Ozzy88 » 11.07.2017 20:16:30

skaanebo skrev:Du som er dansk skal være folkeregistreret i Sverige, før I kan foretage jer noget som helst.
Undskyld, det er mig, som ikke er tydelig nok - det er selvfølgelig min ægtefælle jeg refererer til med 'man'

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Indlæg af mfewk » 11.07.2017 20:35:54

Er du folkeregisteret i Sverige?

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Melde ophold, bilpas, lægebesøg under visum

Indlæg af Ozzy88 » 13.07.2017 15:15:13

mfewk skrev:Er du folkeregisteret i Sverige?
Det er jeg ja - set blev jeg i december måned sidste år da jeg flyttede til Malmø :)

Det jeg ville spørge om var: Skal min ægtefælle folkeregistreres samtidig med at hun søger EU-opholdskort til Sverige?

Besvar