Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af Jebr » 06.07.2017 10:00:51

Hej alle :)

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig.

Jeg flyttede fra Danmark til Sverige i søndags med min kone og søgte personnummer til mig selv i forgårs på Skatteverket (her skulle jeg også udfylde information om min kone, og at hun bor med mig).

Nu skal vi søge om EU opholdskort til min kone hos Migrationsverket. Er der nogen, der kan fortælle, hvilke dokumenter vi skal medbringe? Jeg har nemlig læst og hørt forskellige ting.

Jeg har følgende dokumenter klar:

- En lejekontrakt som inneboende i 6 måneder med mulighed for 6 måneders forlængelse
- Arbejdskontrakt på 5 timer om ugen (Er det korrekt, at jeg skal have minimum 39 timer arbejde om måneden for at det blå sygesikringskort, da et fuldtidsstudie ikke er tilstrækkeligt? )
- Bevis på SU og SU-lån
- Begge vores pas (hun har schengenvisum til den 26 september)
- Vielsesattest
- Kvittering på personnummer-ansøgningen

Bonusspørgsmål:

Må min kone rejse med mig mellem Sverige og Danmark i den tid, hvor hun har schengenvisum?


På forhånd tak :)
Senest rettet af Jebr 06.07.2017 10:12:13, rettet i alt 1 gang.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af skaanebo » 06.07.2017 10:11:37

Et schengenvisum bliver ikke ugyldigt, blot fordi hun søger om opholdskort. Så hun kan rejse frit, så længe visummet er gyldigt.

Du skal arbejde mindst 8-12 timer om ugen for at blive betragtet som arbejdstager i Danmark, dvs. for at blive betragtet som grænsegænger. Og det er et absolut krav for at få sygesikring fra Danmark for både dig selv og din medfølgende familie. Sygesikringen skal også kunne dokumenteres over for Migrationsverket ved ansøgning efter EU-regler. Så 5 timer om ugen er IKKE nok. Og opholdskort vil derfor ikke kunne blive udstedt i Sverige, førend du er oppe på et højere timetal.

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af Jebr » 06.07.2017 10:26:42

skaanebo skrev:Et schengenvisum bliver ikke ugyldigt, blot fordi hun søger om opholdskort. Så hun kan rejse frit, så længe visummet er gyldigt.

Du skal arbejde mindst 8-12 timer om ugen for at blive betragtet som arbejdstager i Danmark, dvs. for at blive betragtet som grænsegænger. Og det er et absolut krav for at få sygesikring fra Danmark for både dig selv og din medfølgende familie. Sygesikringen skal også kunne dokumenteres over for Migrationsverket ved ansøgning efter EU-regler. Så 5 timer om ugen er IKKE nok. Og opholdskort vil derfor ikke kunne blive udstedt i Sverige, førend du er oppe på et højere timetal.
Tak for svar :)

1) Perfekt.

2) Det tænkte jeg nok. Men godt at få det bekræftet. Jeg kan få lavet min kontrakt om med det samme til 10 timer pr uge. Har dog indleveret en kontrakt i forgårs til Skatteverket på 5 timer pr uge i min ansøgning om personnummer. Hvis jeg vedhæfter en med 10 timer til Migrationsverket, vil du så mene, at jeg skal informere Skatteverket om det?

Vedrørende det blå sygesikringskort - søger jeg om det til mig selv, eller til os begge?
Og SKAL vi have sygesikringskortet, INDEN vi søger om EU-opholdskort? Eller må det gerne komme løbende? (Der var nemlig en på ÆUG Skåne på Facebook, som sagde, at han havde ventet på sygesikringskortet i over en måned.)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af skaanebo » 06.07.2017 10:54:07

Jeg vil ikke mene, at timetallet betyder noget for Skatteverket.

Det blå kort skal bestilles for jer begge. Det udstedes af Udbetaling Danmark, der ligeledes vil kræve dokumentation for, at du er grænsegænger.

Sagsbehandlingen går lettest, hvis du samler al dokumentation og afleverer det på en gang. Ellers kan det let trække i langdrag, hvis du skal sende dokumentation efterfølgende.

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af Jebr » 06.07.2017 11:52:43

skaanebo skrev:Jeg vil ikke mene, at timetallet betyder noget for Skatteverket.

Det blå kort skal bestilles for jer begge. Det udstedes af Udbetaling Danmark, der ligeledes vil kræve dokumentation for, at du er grænsegænger.

Sagsbehandlingen går lettest, hvis du samler al dokumentation og afleverer det på en gang. Ellers kan det let trække i langdrag, hvis du skal sende dokumentation efterfølgende.
Nu har jeg snakket med Udbetaling Danmark. De siger (for at min kone kan få sygesikringskortet) at jeg skal vise bopælsattest for at bevise at min kone bor med mig. Og desuden skal jeg bevise, at hun ikke har arbejder i hverken Sverige eller Danmark.

Herudover kan jeg ikke engang søge om kortet til mig selv, fordi min adresse først bliver registreret som svensk, når Skatteverket bekræfter min flytning til de danske myndigheder. Hvornår sker det?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af skaanebo » 06.07.2017 13:30:54

Du må nok bare væbne dig med tålmodighed. Det er svært at sige, hvor lang tid det tager hos Skatteverket, da det afhænger af flere faktorer, bl.a. din dokumentation samt at det nu er ferietid.

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af mfewk » 07.07.2017 14:09:18

Vedr. bopælsattest brugte min ægtefælle kvitteringsbrevet fra Migrationsverket som dokumentation for, at hun bor hos mig. Det var tilstrækkeligt.

Derudover skrev jeg i ansøgningen til Udbetaling Danmark, at hun hverken havde arbejde i DK, S eller i et 3. land. Dette var også fint nok.

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af Ozzy88 » 10.07.2017 11:06:28

Nu er jeg lidt i tvivl - registrerer man sig først og søger derefter EU-opholdskort? For Kvittering på personnummer-ansøgningen får man vel først, når man registrerer sig? Eller også blander jeg ting sammen som ikke har med hinanden at gøre :|

Er det et ufravigeligt krav, ved BÅDE folkeregistrering og ansøgning om EU-opholdskort, at vielsesattesten er legaliseret af den Svenske ambassade i Pakistan?

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af Jebr » 11.07.2017 10:35:16

mfewk skrev:Vedr. bopælsattest brugte min ægtefælle kvitteringsbrevet fra Migrationsverket som dokumentation for, at hun bor hos mig. Det var tilstrækkeligt.

Derudover skrev jeg i ansøgningen til Udbetaling Danmark, at hun hverken havde arbejde i DK, S eller i et 3. land. Dette var også fint nok.
Kvitteringsbrevet fra Migrationsverket, ok. Men det vil sige, at i først søgte om EU-sygesikringskortet, EFTER i havde indleveret ansøgning om EU-opholdskortet?

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af Jebr » 11.07.2017 10:37:17

skaanebo skrev:Du må nok bare væbne dig med tålmodighed. Det er svært at sige, hvor lang tid det tager hos Skatteverket, da det afhænger af flere faktorer, bl.a. din dokumentation samt at det nu er ferietid.
Ja, det var også den fornemmelse jeg fik, da jeg snakkede med medarbejderen. 2-10 uger sagde hun :lol:

Tak for svar.

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af mfewk » 11.07.2017 12:26:10

Jebr skrev:Kvitteringsbrevet fra Migrationsverket, ok. Men det vil sige, at i først søgte om EU-sygesikringskortet, EFTER i havde indleveret ansøgning om EU-opholdskortet?
Vi søgte det hele på 1 gang. Både det blå kort, opholdstilladelse (efter begge regelsæt) og personnummer for at sætte gang i processen.

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af Jebr » 11.07.2017 12:30:13

mfewk skrev:
Jebr skrev:Kvitteringsbrevet fra Migrationsverket, ok. Men det vil sige, at i først søgte om EU-sygesikringskortet, EFTER i havde indleveret ansøgning om EU-opholdskortet?
Vi søgte det hele på 1 gang. Både det blå kort, opholdstilladelse (efter begge regelsæt) og personnummer for at sætte gang i processen.
Okay. Jeg har søgt personnummer. Men jeg har en meget ustabil arbejdssituation lige nu, så jeg ved ikke, om det er en god idé at indlevere ansøgning om EU-opholdskort til min kone. Ved ikke om SU og SU-lån rækker alene, og uden arbejde bliver jeg nødt til at tegne en heldækkende sygeforsikring, som jeg har forstået er ret dyr.

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af mfewk » 11.07.2017 12:35:38

Du er formentlig nød til at have din egen folkeregistrering på plads inden din ægtefælle starter processen.

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af Jebr » 11.07.2017 13:29:44

mfewk skrev:Du er formentlig nød til at have din egen folkeregistrering på plads inden din ægtefælle starter processen.
Men skrev du ikke lige selv, at du søgte det hele på en gang? Altså personnummer til dig selv, og så EU-opholdskort til din kone. Eller mener du, at I har søgt om det hele til din kone på en gang?

Jeg har forhørt mig hos flere på Facebook, som har været igennem processen, og de siger, at man godt kan søge EU-opholdskort til sin ægtefælle, så længe man har kvittering på, at man har søgt om personnummer hos Skatteverket.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af skaanebo » 11.07.2017 13:32:17

Du kan slet ikke tegne nogen heldækkende sygesikring, hvis du bor i Sverige og studerer i DK.

Den eneste måde at få en sådan forsikring fra det offentlige er ved at få et job i enten DK eller Sverige på mindst 8-12 timer om ugen.

Besvar