Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Jebr

Re: Hvilke dokumenter (EU-opholdskort)?

Indlæg af Jebr » 11.07.2017 13:47:03

skaanebo skrev:Du kan slet ikke tegne nogen heldækkende sygesikring, hvis du bor i Sverige og studerer i DK.

Den eneste måde at få en sådan forsikring fra det offentlige er ved at få et job i enten DK eller Sverige på mindst 8-12 timer om ugen.
Fandt jeg lige ud af, da jeg læste et andet forum, hvor du også havde skrevet det. Jeg må på jagt efter et nyt arbejde, eller få mit nuværende til at fungerer. Er desværre på ren provision, så nogle gange er min løn ikke så høj :oops:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.07.2017 14:06:09

Din løn er ikke det afgørende, det handler alene om timetal.

mfewk

Indlæg af mfewk » 11.07.2017 19:29:25

Jebr skrev:
mfewk skrev:Du er formentlig nød til at have din egen folkeregistrering på plads inden din ægtefælle starter processen.
Men skrev du ikke lige selv, at du søgte det hele på en gang? Altså personnummer til dig selv, og så EU-opholdskort til din kone. Eller mener du, at I har søgt om det hele til din kone på en gang?

Jeg har forhørt mig hos flere på Facebook, som har været igennem processen, og de siger, at man godt kan søge EU-opholdskort til sin ægtefælle, så længe man har kvittering på, at man har søgt om personnummer hos Skatteverket.
Jeg har boet i Sverige i mange år. Alt hvad jeg skriver vedrører min ægtefælle. Så min ægtefælle søgte det hele på en gang.

Jebr

Indlæg af Jebr » 12.07.2017 11:23:48

skaanebo skrev:Din løn er ikke det afgørende, det handler alene om timetal.
Okay, det var alligevel gode nyheder. Tak :)

Jebr

Indlæg af Jebr » 12.07.2017 11:24:51

mfewk skrev:
Jebr skrev:
mfewk skrev:Du er formentlig nød til at have din egen folkeregistrering på plads inden din ægtefælle starter processen.
Men skrev du ikke lige selv, at du søgte det hele på en gang? Altså personnummer til dig selv, og så EU-opholdskort til din kone. Eller mener du, at I har søgt om det hele til din kone på en gang?

Jeg har forhørt mig hos flere på Facebook, som har været igennem processen, og de siger, at man godt kan søge EU-opholdskort til sin ægtefælle, så længe man har kvittering på, at man har søgt om personnummer hos Skatteverket.
Jeg har boet i Sverige i mange år. Alt hvad jeg skriver vedrører min ægtefælle. Så min ægtefælle søgte det hele på en gang.
Alright. Tak for svar :)

mini89

Indlæg af mini89 » 14.07.2017 20:54:34

Hej skaanebo.
Jeg har i 2016 november måned inviteret min mand til Sverige på visum og vi søgte om fs i sverige i 2016 oktober måned. Jeg er dansk statsborger og førtidspension. Vi har en lejlighed 2 rum og køkken. Men desværre har vi lige fået afslag på vores ansøgning, grundet min pension. De mener min pension ikke er tilstrækkeligt nok som kan opfylde kravet om forsøgelse. Jeg har faktisk også fået mindre i pension efter jeg flyttede fra dk fordi jeg aldrig har været arbejdsaktiv i dk. :(
Men jeg har en opsparings konto på omkring 80000 svensk kr. Hvad skal jeg gør nu jeg er virkelig bekymret og kan ikke arbejde Pga min funktionsnedsättningar. Håber i kan hjælpe med vejledning.
Mvh mini

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.07.2017 04:41:42

Er det en ansøgning om EU-opholdskort? Send evt. afgørelsen til ÆUGs rådgivning under menupunktet "rådgivning", så kigger vi på den.

Ozzy88

Indlæg af Ozzy88 » 19.07.2017 18:54:38

Hej, jeg har i dag været på Migrationsverket med min ægtefælle for at søge EU-opholdskort. Medarbejderen ved skranken gav os en ansøgningsblanket og fortalte mig, hvad vi skulle medbringe (jeg går under 'person med tilstrækkelige midler'). Jeg spurgte ham, om vi skulle vente med at indgive ansøgningen, indtil min kone får sit blå sygesikringskort, hvortil han sagde, at vi bare kunne samle al øvrig dokumentation og aflevere det sammen med EU-opholdskort-ansøgningen med det samme - og så kunne jeg komme med dokumentation for sygesikringskortet senere.

Så tog vi på Skatteverket bagefter.
For at Udbetaling Danmark kan give et sygesikringskort til min kone, vil de have en vielsesattest samt bevis for at vi bor sammen (bopælsattest). Bopælsattesten kan Skatteverket først udstede, når min kone har fået personnummer, sagde de. Min ægtefælle udfyldte ansøgningen om personnummer, og vi fik at vide, at der kan gå op til 8 uger, før hun får sit personnummer. Vi fik ingen kvittering for ansøgningen om personnummer - det troede jeg ellers man fik? For nu kan vi ikke rigtigt komme videre.. Og 8 uger er lang tid at vente synes jeg.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.07.2017 19:00:55

Så vidt jeg ved, er en kvittering fra Migrationsverket tilstrækkelig dokumentation for Udbetaling Danmark.

Ozzy88

Indlæg af Ozzy88 » 19.07.2017 21:05:56

skaanebo skrev:Så vidt jeg ved, er en kvittering fra Migrationsverket tilstrækkelig dokumentation for Udbetaling Danmark.
Nåå ja, nu kan jeg godt se, at den sagtens kan fungere som bevis for at vi bor sammen - alle tiders!

Vi sidder nu og kigger på blanketten Application for residence card. I det første felt skal min ægtefælle besvare følgende:
The application is for
Present residence | Temporary residence from... to...

1) Hvilke af de to skal hun vælge? Ved ansøgningen om personnummer på Skatteverket skrev vi jo, at hun skulle bo i Sverige permanent, men et EU-opholdskort er kun gyldigt 5 år, så jeg er lidt forvirret.

2) I feltet My relative has sufficient funds to support us står der bl.a. "If you plan to live on your relative's savings, state, under Other information, how long you plan to live in Sweden. Enclose:
- Bank statements showing how much money you have
- Information about dividends or other disposable income

Meningen er da at alle hendes omkostninger skal dækkes af mig - det skrev min ægtefælle også i sin visumansøgning, og jeg skrev det i invitationsbrevet dengang (at alle udgifter afholdes af mig), så hvorfor skal hun til at forklare hvor længe hun vil opholde sig i Sverige? Og hvorfor skal hun komme med bank statements der viser, hvor mange penge hun har?

3) I hendes pas står der, at schengen-visummet er gyldigt fra 23-06-17 til 05-10-17. Nedenunder står der, at visummet er gyldigt i 90 dage. Hvordan skal det så forstås? (Hun ankom til Sverige 28. juni 2017)

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh » 19.07.2017 21:27:45

3) Man får ALTID et visum med et lille spillerum, men det ER kun gyldigt i 90 dage indenfor dette spillerum. I skal altså, hvis det er meningen at I vil benytte visum til at besøge andre lande, tælle fra og med den 28. juni og hun skal være retur i Sverige på den 90sindstyvende dag.

Dine øvrige spørgsmål må jeg melde pas til.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.07.2017 21:51:08

1) Hensigten er at bo permanent i Sverige. I har jo ikke tænkt jer at flytte ud af Sverige, blot fordi opholdskortet skal fornys efter 5 år. Modsætningen er, hvis I allerede nu ved, at I flytter videre i f.eks. juni 2018, fordi du kun vil til Sverige for at tage en 1-årig uddannelse.

I så fald kan du nøjes med at dokumentere din opholdsret frem til juni 2018, men til gengæld får din ægtefælle også kun et opholdskort, der gælder til og med juni 2018. Opholdskortet udstedes således for en periode på 5 år ELLER for varigheden af det planlagte ophold, hvis dette er kortere end 5 år.

2) Hvis det er meningen, at I skal leve af din opsparing af Sverige, er det selvfølgelig vigtigt, hvor stor den opsparing er, hvor længe I skal være der, og endelig om opsparingen suppleres af en vis løbende indtægt.

For at vende tilbage til eksemplet med den 1-årige uddannelse, kunne du måske have tilstrækkelige midler til et sådant ophold, hvis du havde en opsparing på 100.000 DKK, og din ægtefælle samtidig havde en indtægt fra udlejning af fast ejendom i hjemlandet på 3.000 DKK om måneden.

Ozzy88

Indlæg af Ozzy88 » 19.07.2017 23:52:02

fundiver199 skrev:1) Hensigten er at bo permanent i Sverige. I har jo ikke tænkt jer at flytte ud af Sverige, blot fordi opholdskortet skal fornys efter 5 år. Modsætningen er, hvis I allerede nu ved, at I flytter videre i f.eks. juni 2018, fordi du kun vil til Sverige for at tage en 1-årig uddannelse.

I så fald kan du nøjes med at dokumentere din opholdsret frem til juni 2018, men til gengæld får din ægtefælle også kun et opholdskort, der gælder til og med juni 2018. Opholdskortet udstedes således for en periode på 5 år ELLER for varigheden af det planlagte ophold, hvis dette er kortere end 5 år.

2) Hvis det er meningen, at I skal leve af din opsparing af Sverige, er det selvfølgelig vigtigt, hvor stor den opsparing er, hvor længe I skal være der, og endelig om opsparingen suppleres af en vis løbende indtægt.

For at vende tilbage til eksemplet med den 1-årige uddannelse, kunne du måske have tilstrækkelige midler til et sådant ophold, hvis du havde en opsparing på 100.000 DKK, og din ægtefælle samtidig havde en indtægt fra udlejning af fast ejendom i hjemlandet på 3.000 DKK om måneden.

1) Jeg mente også, at vi fortsat skal vise, at hensigten er at blive boende i Sverige permanent (planen er dog, at søge familiesammenføring til DK), så vel sætte kryds ved "present residence"?

2) Åh måske er det mig der havde misforstået noget. Når min ægtefælle kan vælge at sætte kryds ved, at hun skal leve af min opsparing,vil det sige, hun skal leve af den i hele den 5-årige periode, som EU-opholdskortet gælder, ikke? For så skal hun slet ikke sætte kryds der.

Ozzy88

Indlæg af Ozzy88 » 19.07.2017 23:52:34

Ozzy88 skrev:
fundiver199 skrev:1) Hensigten er at bo permanent i Sverige. I har jo ikke tænkt jer at flytte ud af Sverige, blot fordi opholdskortet skal fornys efter 5 år. Modsætningen er, hvis I allerede nu ved, at I flytter videre i f.eks. juni 2018, fordi du kun vil til Sverige for at tage en 1-årig uddannelse.

1) Jeg mente også, at vi fortsat skal vise, at hensigten er at blive boende i Sverige permanent (planen er dog, at søge familiesammenføring til DK), så hun skal vel sætte kryds ved "present residence"?

2) Åh måske er det mig der havde misforstået noget. Når min ægtefælle kan vælge at sætte kryds ved, at hun skal leve af min opsparing,vil det sige, hun skal leve af den i hele den 5-årige periode, som EU-opholdskortet gælder, ikke? For så skal hun slet ikke sætte kryds der.

mini89

Indlæg af mini89 » 01.09.2017 19:38:54

Hej.

Vi har den 5 august 2017 afleveret ansøgning om EU opholdskort til min mand her i Sverige. Den sagsbehandler som har min mands eu opholdskorts sag i hånden skrev til mig i mandags at hun behøver en ny lægeerklæring på min graviditet og min sygdom, da jeg har muskelsvind jeg fik sendt de dokumenter som hun havde bedt om. Og samme dag skrev hun denne Email til mig.

Hej igen,
Tack vare att du svarade så snabbt kunde jag fatta beslutet i din makes ärende så han har nu fått uppehållskort under fem år. Lycka till med barn och allt nu!
Med vänlig hälsning

.....

Forhåbentlig betyder denne Email at min mand nu har fået hans 5 års opholdskort. :) :) :) eller hvad?
Jeg spørger lidt dumt men jeg har skrevet tilbage til den sød sagsbehandler, hun har ikke svaret mig endnu.

Vi havde før fået afslag på familiesammenføring efter svensk regler. Men vi har klaget og vente på svar fra migrationsverket domstolen.

1. Tror i at det ville hjælpe på nogen måder at min mands familiesammenførings efter svensk regler bliver godkendt nu da han har fået 5 års opholdskort nu?

2. Hvad skal der ske nu? Får min mand sin 5 års visum og derefter permanent opholdstilladelse?

3. Har han ret til alt i Sverige, så som studie og lægebesøg osv.?

Er i søde og svar mine spørgsmål :)

Besvar