De sidste spørgmål før vi søger

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
elephant
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06.03.2017 10:10:12

De sidste spørgmål før vi søger

Indlæg af elephant » 26.06.2017 08:20:07

Hej alle sammen,

Min mand og jeg er snart nået dertil hvor vi skal søge til statsforvaltningen og derfor har jeg lige nogle sidste spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med at afklare:

1. Jeg har arbejdet fuldtid i grækenland i 3 mdr. nu. Jeg vil forsætte på jobbet indtil omkring d. 1/9, hvor vi tænker at rejse til DK. Vi har overvejet at søge her i Juli, for at være sikre på at få svar fra DK ift. vores ret til indrejse før vi rejser, men det er måske bedre at vente med det til start-august, så vi har en ekstra måned at vise som arbejdstager hernede. Så mit spørgsmål går på hvor lang respons tid man kan forvente ift. en slags kvittering på sin ansøgning fra statsforvaltningen?

2. Dette leder mig også lidt til mit næste spørgsmål. Nu hvor vi stadig er i Grækenland ved indleveringen af ansøgningen, hvordan sendes den så? Skal den sendes pr. mail eller post? Det er jo en kæmpe mængde dokumenter m. kvitteringer etc. Tænkte at lave et stort PDF dokument med indholdsfortegnelse og scan af alle relevante dokumenter, men ved ikke om det er nok?

3. Når vi vender tilbage til DK starter jeg på mit studie, hvor jeg tidligere har gået. Jeg søgte om genindskrivelse i april, og modtog accepten her i juni måned. Kan dette have nogen virkning på afgørelsen? At de kan se vi havde intentioner om at vende tilbage til DK efter de i alt 5 mdr som arbejdstager?

4. Ift. opsigelse af mit job hernede, tænker jeg at indgive min opsigelse i august og dermed stoppe pr. 1/9. Jeg er dog en smule bekymret om det har en effekt på min mands mulighed for at rejse. Til den tid skulle han gerne have modtaget sit 5-årige EU-opholdskort fra myndighederne hernede, men i kraft af at jeg stopper på mit arbejde før afrejsedatoen (en uge eller to maks), kan det så skabe nogle problemer (han har jo fået kortet i kraft af min position som arbejdstager)?

5. Vi har opholdt os i Grækenland en del længere end min tid som arbejdstager, og jeg tænker også at vedlægge dokumentationen vi har for det med i ansøgningen – som en slags tidslinje. Vi kan bevise at vi begge opsagde vores job/studie i November og rejste til grækenland sammen. Der var vi frivillige på et projekt, men min mand fik også et kortvarigt arbejde og vi lejede en lejlighed. Vi blev dog i et forsøg på at opnå arbejdsvisum til ham tvunget til Libanon i to måneder i februar og marts hvor vi boede hos hans familie, før vi kom tilbage til Grækenland igen i kraft af at jeg fik mit arbejde. Under besøget i Libanon blev vi også gift. Vi tænker som sagt at lave en tidslinje, så alt er gennemsigtigt og de kan se at vi har søgt mod at arbejde og bo i Grækenland i meget længere tid. Er der nogle problemer i det eller er det ikke bare ”ekstra” støtte ift. vores reele ophold?

På forhånd tusind tak for jeres hjælp!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: De sidste spørgmål før vi søger

Indlæg af mh1 » 26.06.2017 21:36:54

5. vil jeg sige at der ikke er nogen som helst grund til at oplyse om noget om den tid INDEN I bosatte jer i Grækenland. Det har intet at gøre med EU-reglerne og er dybt overflødig viden for sagsbehandleren.

1. Du kan søge om forhåndsgodkendelse i morgen. Ingen grund til at vente længere.

2. http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6060

3. Nej.

4. Det er ligemeget. Du ER jo nu EU-borger i Grækenland, og din ægtefælle har dermed lovligt ophold, og vedbliver at være dette trods opsigelse. Det bliver ikke ophævet med tilbagevirkende kraft.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar