Inneboende lejekontrakt (Er det nok?)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Inneboende lejekontrakt (Er det nok?)

Indlæg af Jebr » 18.06.2017 00:16:54

Hej ÆUG.

Jeg har i dag fået en fremvisning af en lejlighed i Malmö. Hold da op, det var et cirkus :D

For at gøre en lang historie kort:
Lejligheden står i morens navn. Datteren er igang med at få den overdraget til hendes navn. De lejer den fra MKB. Når datteren har fået overdraget lejligheden (cirka 2 uger sagde hun) vil hun søge om at fremleje den til mig. Det kan godt tage noget tid, og hun kan risikere afslag, fortalte hun. Hun insisterer på at udleje lejligheden fra den 1. juli, og fortæller at der er masser andre interesserede. Derfor foreslog hun, at vi startede med en inneboende kontrakt, da det vidst ikke kræver en tilladelse (?). Hun kommer ikke til at være tilstede, og jeg skal stadig betale det fulde beløb for lejligheden.

Om lejligheden:
- 2 værelser
- 65 kvm (inkl. balkong)
- Ét soveværelse
- Lejeperiode på 4 måneder med mulighed for 2 måneders forlængelse.
- 8500 SEK/md. inkl. el, vand, varme og internet.

Hvis udlejer ikke får accept til at fremleje:
Hvis min kone og jeg folkeregistreres på adressen med en "inneboende kontrakt". Udlejer skriver desuden at soveværelset udlejes til 2 personer, hvor vi selvfølgelig også har adgang til resten af lejligheden - vil der så være noget mistænktsomt/negativt i Statsforvaltningens vurdering, når vi søger tilbage til Danmark? (Udlejeren er hverken slægtninge eller bekendt for nogen af os).

På forhånd tak :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Inneboende lejekontrakt (Er det nok?)

Indlæg af skaanebo » 18.06.2017 07:50:41

Det mistænkelige forhold er naturligvis, at I betaler overpris for noget, der kun er inneboende.

Inneboende = mindre pris.

Andra hand kontrakt = ok.

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Inneboende lejekontrakt (Er det nok?)

Indlæg af Jebr » 18.06.2017 12:26:21

skaanebo skrev:Det mistænkelige forhold er naturligvis, at I betaler overpris for noget, der kun er inneboende.

Inneboende = mindre pris.

Andra hand kontrakt = ok.
Tak for svar Skaanebo.

Jeg kan naturligvis godt se, at det bedste er at vente på en bolig med andra hand kontrakt. Det har jeg hele tiden vidst. Tænkte bare, at jeg gerne ville flytte hurtigst muligt, så jeg kan søge svensk personnummer. Som jeg forstår det, er der nemlig lang ventetid.

Men ja, jeg må kigge videre. Øv!

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Inneboende lejekontrakt (Er det nok?)

Indlæg af Jebr » 18.06.2017 14:28:50

Hvad hvis jeg får skrevet halvdelen af huslejen i kontrakten og betaler den anden halvdel i kontant til hende?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Inneboende lejekontrakt (Er det nok?)

Indlæg af skaanebo » 18.06.2017 16:27:42

Så er der ikke noget i vejen rent papirmæssigt.

Men juridisk er du jo så heller ikkeforpligtet til at betale mere. Spørgsmålet er, om I stoler nok på hinanden?

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Inneboende lejekontrakt (Er det nok?)

Indlæg af Jebr » 18.06.2017 18:22:13

skaanebo skrev:Så er der ikke noget i vejen rent papirmæssigt.

Men juridisk er du jo så heller ikkeforpligtet til at betale mere. Spørgsmålet er, om I stoler nok på hinanden?
Det er helt korrekt :D Men det kommer vel til at handle om gensidig tillid. Hun kan i princippet komme på et hvilket som helst tidspunkt og sige: " jeg vil bo her med jer resten af lejeperioden" (fordi jeg kun har en inneboende kontrakt).

Jeg må se, hvad hun siger til, at jeg betaler halvdelen kontant. Det er jo enten dét eller intet.

Er det korrekt forstået, at normalt ville 4 måneder være tilstrækkelig til at kunne bevise reelt ophold. Men fordi der er ventetid på svensk personnummer på 8-10 uger for tiden, kommer jeg først til at kunne indsamle tunge beviser (bilkøb, svenskbank osv) efter jeg har fået svensk personnummer? Og derved tager det mig flere end 4 måneder at indsamle tilstrækkelige beviser?

På forhånd tak.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Inneboende lejekontrakt (Er det nok?)

Indlæg af skaanebo » 18.06.2017 20:54:50

3 måneder er nok.

Du kan begynde at samle beviser fra dag 1 ved at betale for dine indkøb med et dansk betalingskort.

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Inneboende lejekontrakt (Er det nok?)

Indlæg af Jebr » 18.06.2017 21:39:00

skaanebo skrev:3 måneder er nok.

Du kan begynde at samle beviser fra dag 1 ved at betale for dine indkøb med et dansk betalingskort.
Det lyder jo fornuftigt. Det er sjovt, så mange forskellige ting man kan få at vide i forskellige forum.

Har du et link til en side, hvor der står noget om, at det er ok at være inneboende for at opnå reelt ophold? Kan ikke rigtig finde det oppe i fanen "rådgivning". Og på nyidanmark.dk står der mere om hvornår et ophold ikke er godt nok, i stedet for hvornår det er tilstrækkeligt. Jeg ville ønske at have noget på skrift at henvise til, hvis statsforvaltningen (når jeg når der til) pønser på noget.

Besvar