Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af skaanebo » 04.06.2017 16:15:52

Ja, det er fra dato for din folkeregistrering i Sverige. Løse kvitteringer kan ikke bruges til noget, men fremvis bankkontoudskrifter/kreditkortsudskrifter for forbrug i Sverige.

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af Ozzy88 » 04.06.2017 17:02:39

Okay, det gør jeg så - og mange tak for den hurtige respons.

Sorry jeg spørger så meget, men det er så let at træde forkert, hvis ikke man er godt nok informeret.
Min kone har som sagt fået visum til Sverige, så jeg vil så vidt muligt gerne have at det tydeligt fremgår at hun kommer for at besøge (mig i) Sverige. Derfor har jeg købt flybilletter fra Islamabad til Stockholm og ikke til København. Så får hun et svensk stempel i sit pas når hun ankommer. Men med den logik, giver det da mening at købe flybilletter videre fra Stockholm til København (hvor hun vel også får et stempel) eller er det i stedet bedre at tage toget?
Skal lige siges, at min kone fik afslag på dansk visum sommeren sidste år, hvorfor vi er ekstra forsigtige (Danmark er jo også et Schengen-land, men alligevel).

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af mh1 » 04.06.2017 17:06:20

Med et Schengen-visum kan hun roligt rejse ind i DK. Men på det tidspunkt, hun kommer, hvorfor er du så ikke i Sverige for at tage imod hende? Hun skal jo altså opholde sig i Sverige sammen med dig, helst tre-fire uger, før I flytter til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af Ozzy88 » 04.06.2017 17:42:45

mh skrev:Med et Schengen-visum kan hun roligt rejse ind i DK. Men på det tidspunkt, hun kommer, hvorfor er du så ikke i Sverige for at tage imod hende? Hun skal jo altså opholde sig i Sverige sammen med dig, helst tre-fire uger, før I flytter til DK.
Jeg tager selv ned (rejser fra CPH) for at hente hende, da hun aldrig har siddet i et fly før og ikke tør rejse alene. Billetterne er købt :)
Det ville have været nemmest at vi bare fløj til Kastrup, da vi så bare skal med toget til Trianglen st. Men den juridiske rådgiver fra ImLaw, som jeg snakkede med sagde at det måske var bedre at min kone lander et sted i Sverige - "for får hun afslag på familiesammenføring, skal hun til Pakistan igen, og så kan I få problemer næste gang hun søger svensk visum fordi der er et dansk stempel i passet", sagde hun. Noget med at man vil så tvivl om hvorvidt hun vitterligt kom for at opholde sig i Sverige.
Men hvad bør vi gøre - tage toget videre eller flyve til CPH? Hvis ikke det spiller nogen rolle, så flyver vi hellere end gerne.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af skaanebo » 04.06.2017 18:43:09

I skal bare gøre det, som er mest praktisk for jer. Det er hip som hap, om I ankommer til DK eller Sverige.

tilderuby
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07.04.2016 08:08:33

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af tilderuby » 05.06.2017 08:40:48

skaanebo skrev:Ja, enten venter I i Sverige på det danske brev om opholdskort, eller også flytter I blot til DK, når I ønsker det og informerer efterfølgende Statsforvaltningen. Det afgørende er, at du som er dansk, har boet i Sverige i mindst 3 måneder, inden der søges.
Men jeg forstår bare ikke helt det med at det er en 'forhåndsgodkendelse'. Det er vel bare en ansøgning om opholdskort. Næste gang min kæreste (vi skal giftes til sommer) kommer til Danmark (29. juni) har han et 'multiple entry' visum som gælder i Schengen i et helt år. Så kan vi jo sagtens indlevere ansøgning både i Sverige og Danmark. Men jeg forstår ikke forskellen på en ansøgning om opholdskort og en forhåndsgodkendelse. Kan du forklare mig det.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af skaanebo » 05.06.2017 09:23:45

I søger om forhåndsgodkendelse ved at søge om opholdskort i DK, selv om I stadig bor i Sverige. Dvs., opholdskortet kan ikke udstedes, for I bor jo ikke i DK, men I får så brev om, at opholdskortet kan udstedes, hvis I flytter til DK inden for 6 måneder fra brevets dato, da Statsforvaltningen mener, I opfylder betingelserne.

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af Ozzy88 » 08.06.2017 10:58:42

mh skrev:1) Hvis ambassaden skal legalisere, så er de da nødt til at lade folk komme med dokumenterne - ellers må hun sende det med posten, som anbefalet eller med en kurértjeneste.

2) Det kan tage lang tid, efter reglerne har landet 6 mdr. til at få det udstedt, men Sverige har i hvert fald tidligere været endda meget længere om det. Det er nu fsv. komplet ligegyldigt, for du har RET til at din ægtefælle er i Sverige sammen med dig, og den ret afhænger ikke af om hun kan vifte med et plastikkort. Med andre ord: Jo, hun har berettigelse til at blive boende med dig i Sverige. Hun har også lov til at arbejde, studere mv. Hvis hun får kortet, gælder det i 5 år.

Hun behøver heller ikke have fået kortet før I kan søge om forhåndsgodkendelse til at flytte til DK under EU-regler. Husk at det er statsforvaltningen, I skal henvende jer til mht. at flytte til DK.
Hvad skal vi sige til den danske ambassade i Pakistan, når vi forklarer dem, at vi vil have vielsesattesten legaliseret - behøver de at vide hvorfor? For så bliver det jo noget a la "Min kone har fået visum til Sverige, hvor hun skal bo sammen med mig, og så vil vi søge familiesammenføring til DK, og det kræver at I legaliserer vores vielsesattest".
Da jeg første gang nævnte det for min kone sagde hun, at ambassaden sender dokumentet til udenrigsministeriet i Pakistan (det blev stemplet af dem i hvert fald den gang vi skulle søge visum til DK og fik afslag).
Jeg vil gerne ringe og snakke med ambassaden, men jeg skal bare lige være helt klar på hvilke informationer jeg skal give dem, og hvilke jeg skal holde igen med.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af mh1 » 09.06.2017 21:40:05

Din kone kan også selv få det pakistanske udenrigsministerium til at stemple vielsesattesten. Man behøver absolut ikke oplyse, hvorfor man vil have et dokument legaliseret, men der burde ikke være noget problem i at oplyse, at man ønsker det legaliseret med henblik på dokumentation overfor myndighederne i Sverige.

Sverige vil jo OGSÅ have dokumenter legaliseret, og for at I kan påbegynde ansøgning om fs og EU-opholdskort til din kone i Sverige (hvilket I bør, for at kunne godtgøre hhv. dit reelle ophold og at hun har 'sluttet sig til dig'), så har I brug for den legaliserede vielsesattest.

Hvis Sverige også har en ambassade, så ville jeg da i øvrigt råde til at få legaliseret hos dem. Den legalisering burde også være gangbar i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af Ozzy88 » 17.06.2017 19:56:56

mh skrev:Din kone kan også selv få det pakistanske udenrigsministerium til at stemple vielsesattesten. Man behøver absolut ikke oplyse, hvorfor man vil have et dokument legaliseret, men der burde ikke være noget problem i at oplyse, at man ønsker det legaliseret med henblik på dokumentation overfor myndighederne i Sverige.

Sverige vil jo OGSÅ have dokumenter legaliseret, og for at I kan påbegynde ansøgning om fs og EU-opholdskort til din kone i Sverige (hvilket I bør, for at kunne godtgøre hhv. dit reelle ophold og at hun har 'sluttet sig til dig'), så har I brug for den legaliserede vielsesattest.

Hvis Sverige også har en ambassade, så ville jeg da i øvrigt råde til at få legaliseret hos dem. Den legalisering burde også være gangbar i DK.
Men det pakistanske udenrigsministerium har allerede stemplet vielsesattesten. Og så læste jeg blot på følgende på statsforvaltningens hjemmeside (som I herinde også har påpeget): "Særligt vedrørende dokumenter fra Pakistan:
Dokumenter fra Pakistan skal verificeres via den danske ambassade i Islamabad i Pakistan. Ved verificeringen får man dokumentation for oplysningerne i dokumentet".

Men kan min kone også selv tage på den danske ambassade for at få vielsesattesten verificeret? Det ville nemlig være perfekt.
Jeg har haft skrevet med to personer herindefra som er pakistansk-gift, og i samme situation som jeg selv. Deres ægtefæller havde også fået visum til Sverige, og så ville de bruge Sverige-løsningen for at få familiesammenføring til DK. Problemet bestod så i, at Statsforvaltningen jo kræver at den danske ambassade i Pakistan verificerer vielsesattesten, og det ville ambassaden kun gøre hvis den nordiske statsborger havde dansk adresse. Den ene jeg skrev med, valgte at blive i Sverige med sin pakistanske ægtefælle og bo der 5 år hvorefter, de så vil flytte tilbage.

Men jeg vil ringe og snakke med dem så, og derefter høre om min kone kan nå at få vielsesattesten verificeret.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af mh1 » 17.06.2017 20:07:23

Jeg vil tro, det vil blive accepteret af de svenske myndigheder, da den fælles nordiske aftale er at landene accepterer hverandres dokumenter uden oversættelse. Men jeg ved det ikke.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af Ozzy88 » 19.06.2017 11:21:17

Jeg har netop snakket med min kone, som fortæller mig at hendes svoger, som (godt nok) arbejder på den amerikanske ambassade i Pakistan har undersøgt, hvordan og hvornår vi skal få vielsesattesten verificeret. Han siger, at det er noget, vi først skal få gjort, når vi skal søge tilbage til DK - HVIS der bliver anmodet om det (ved ikke om det er fordi udenrigsministeriet i Pakistan har stemplet dokumentet og muligvis også den svenske ambassade, da vi søgte min kones visum til Sverige?). Som jeg forstod på min kone, skal vi søge fs i DK via EU-reglerne, og når vi har indsendt al nødvendig dokumentation, kan det være at statsforvaltningen så vil kontakte den danske ambassade, som muligvis skal verificere vielsesattesten. Det kan vi få gjort ved at lave en fuldmagt som sendes sammen med vielsesattesten til hendes bror.
Nogen der har prøvet det her før, som kan bekræfte ovenstående fremgangsmåde?

Jmorck
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.03.2017 14:17:48

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af Jmorck » 24.06.2017 07:30:17

mh skrev:1)
Ægtefællen bør være så længe i det andet land at han/hun når at komme til Skatteverket for at blive folkeregistreret, aflevere anmodning om EU-opholdskort, og indretter sig sammen med EU-borgeren. Det styrker nemlig beviserne for dit reelle ophold i Sverige.
.
Hej mh, ved ikke om jeg har overset noget her. Står i samme situation som Ozzy. Vi har lige søgt om EU-opholdskort til min kone. Jeg har selv boet i Sverige i 2,5 måned og min kone har snart boet her i 2. Vi ventede med at søge om opholdskort til hende da jeg egentligt troede jeg skulle have min registrering inden. Skal min kone også søge om folkeregistrering? Eller hvordan beviser vi at hun har "sluttet sig til mig" her i Sverige?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af mh1 » 26.06.2017 21:21:33

Ved at fremvise ansøgningen om EU-opholdskort. Det skal man jo søge personligt :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

iceman_dk
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.06.2007 08:07:28

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af iceman_dk » 27.06.2017 16:45:25

Ved at fremvise ansøgningen om EU-opholdskort. Det skal man jo søge personligt :wink:
Øh nej vi sendte vores med brev

Besvar