Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Ozzy88

Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af Ozzy88 » 02.06.2017 16:09:48

Hej alle.
Min pakistanske kone har endelig fået visum til Sverige, og jeg skal ned og hente hende den 26. juni. Vi tænker rigtig meget nu på det næste skridt, som er at søge familiesammenføring i DK (Sverige-løsningen). I den forbindelse er der opstået nogle spørgsmål:

Vi blev viet i Pakistan, og udenrigsministeriet i Pakistan skulle registrere og stemple vielsesattesten inden, min kone kunne indgive den sammen med Schengen-visa ansøgning og anden dokumentation.
(1) Er det rigtigt, at vielsesattesten skal være legaliseret af den danske ambassade i Pakistan inden vi søger familiesammenføring i DK – eller kan man blot få det gjort at udenrigsministeriet i DK?

Min kones visum gælder ca 4 måneder (23. juni til 5. oktober, står der i hendes pas – hvor der samtidig står det gælder 90 dage(?)).
(2) Jeg har boet i Sverige siden 15. december 2016, først på et værelse og fra maj har jeg lejet en fuldt møbleret 1,5 værelses lejlighed på 50 m2. Hvor længe skal hun være her i Sverige med mig inden vi søger tilbage til DK?

(3) Vigtigste spørgsmål:
Er der noget, jeg (lige så snart hun ankommer) kan gøre for at min kone ikke skal sendes tilbage til Pakistan i tilfælde af at vi får afslag på familiesammenføring i DK (søgt ved brug af EU-reglerne). Evt forlængelse af visum til SE eller midlertidig opholdstilladelse?

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Svensk visum til ægtefælle - nu familiesammenføring

Indlæg af mh » 02.06.2017 16:47:26

1) Ja, det skal legaliseres af den danske ambassade.

2) De 90 dage begynder ved hendes første indrejse i Schengenområdet. Men når du pt bor i Sverige, er det uden betydning hvornår de slutter. Hun har jo lovligt ophold i Sverige, så snart hun er ankommet og er hos dig. Når du har boet mindst 3 mdr i Sverige, og din kone har 'sluttet sig til' dig, dvs. er ankommet og kan sandsynliggøre at hun ikke blot kommer på besøg, kan I søge forhåndsgodkendelse til at flytte til DK under EU-reglerne.

Ægtefællen bør være så længe i det andet land at han/hun når at komme til Skatteverket for at blive folkeregistreret, aflevere anmodning om EU-opholdskort, og indretter sig sammen med EU-borgeren. Det styrker nemlig beviserne for dit reelle ophold i Sverige.

Hvis din ægtefælle kommer her i juni, og du allerede på det tidspunkt har boet tæt på tre mdr. i Sverige, kan I søge når hun har været i Sverige nogle uger, men vent i så fald hellere med at flytte til DK til I får forhåndsgodkendelsen. Med den i hånden kan I rejse til DK, også selv om hendes visum er udløbet, for så har hun jo lovligt ophold i DK, så snart hun ankommer dertil.
mh

Ozzy88

Indlæg af Ozzy88 » 02.06.2017 18:42:15

1) Okay, min kone skrev nemlig, at de helt sikkert ikke vil lade hende komme på ambassaden blot for at legalisere vielsesattesten. Men så må jeg vel lige ringe/skrive til dem og høre ad, om det virkelig kan være rigtigt.

2) Hvor lang tid går der egentlig fra man søger om EU-opholdskort til man får det? Og hvor længe gælder det? Jeg tænker, at i tilfælde af, vi får afslag på familiesammenføring i Danmark (og hendes visum på det tidspunkt er udløbet), så kan hun blive boende med mig i Sverige? Eller har man slet ikke sådan en berettigelse med EU-opholdskortet?
Jeg vil bare gerne gardere mig mod at hun skal tilbage til Pakistan hvis vi får afslag.

mh
Kontakt:

Indlæg af mh » 02.06.2017 22:30:05

1) Hvis ambassaden skal legalisere, så er de da nødt til at lade folk komme med dokumenterne - ellers må hun sende det med posten, som anbefalet eller med en kurértjeneste.

2) Det kan tage lang tid, efter reglerne har landet 6 mdr. til at få det udstedt, men Sverige har i hvert fald tidligere været endda meget længere om det. Det er nu fsv. komplet ligegyldigt, for du har RET til at din ægtefælle er i Sverige sammen med dig, og den ret afhænger ikke af om hun kan vifte med et plastikkort. Med andre ord: Jo, hun har berettigelse til at blive boende med dig i Sverige. Hun har også lov til at arbejde, studere mv. Hvis hun får kortet, gælder det i 5 år.

Hun behøver heller ikke have fået kortet før I kan søge om forhåndsgodkendelse til at flytte til DK under EU-regler. Husk at det er statsforvaltningen, I skal henvende jer til mht. at flytte til DK.
mh

Ozzy88

Indlæg af Ozzy88 » 03.06.2017 17:42:03

Tak for det uddybende og beroligende svar, mh!
Så kan vi altså godt søge et EU-opholdskort til hende i Sverige lige så snart hun kommer (og bare have det som en backup), og så en 3-4 uger efter prøve at søge tilbage til DK?

tilderuby

Indlæg af tilderuby » 03.06.2017 18:29:19

Hvordan søger man forhåndsgodkendelse?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.06.2017 18:50:16

Det er bare at aflevere ansøgningen til Statsforvaltningen, inden I flytter til DK.

Ozzy88

Indlæg af Ozzy88 » 04.06.2017 07:08:37

Kan min kone egentlig flyve til Stockholm med mig, hvis vi rejser med Turkish Airlines? Vi kommer til at flyve via Istanbul og Tyrkiet er jo non-Schengen - er det irrelevant?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.06.2017 08:23:08

Schengenvisum gælder normalt til alle schengenlande.

Ozzy88

Indlæg af Ozzy88 » 04.06.2017 09:01:20

skaanebo skrev:Schengenvisum gælder normalt til alle schengenlande.
Fandt lige det her på hjemmesiden for den tyrkiske ambassade i Islamabad: ".If the connecting flight to the third country does not require an overnight stay in Turkey, then no visa is necessary. In other words, Turkey does not issue Airport Transit Visa (ATV). Note: Passengers who will have to wait at the Turkish International Airports for their next connecting flights are not required to have an “Airport Transit Visa (ATV)”. However, should those passengers wish to take a tour at the city or stay over, they have to either obtain their transit visas at the Turkish Embassies/Consulates in advance or they should ask for a “permission document” from the Turkish border security officials upon their arrival. Please be informed that the Turkish border security officials have the authority to grant or deny permission."

Så der skulle alt være ok.

Hvor ville I gætte på, de hurtigst giver opholdskort - Sverige eller Danmark? For det skal helst være sådan at der er "en bund" under os, således at min kone har sit svenske opholdskort imens hum venter på det danske. Men de kan vel ikke sende hende tilbage mens hun venter på at få det selvom hendes visum skulle udløbe imens?

mh
Kontakt:

Indlæg af mh » 04.06.2017 11:50:24

Når du bor i Sverige som dansk EU-borger, har din ægtefælle ret til at opholde sig sammen med dig, og har blot pligt til at registrere sig (søge om opholdskort) inden for tre måneder. Det er DIG der er hendes "bund" under hendes opholdsret, ikke plastikkortet. Hun behøver IKKE have det, for at I kan søge om forhåndsgodkendelse til at flytte til DK, DU skal blot have boet i Sverige 3 mdr., og hun skal have været der sammen med dig 3-4 uger, før I søger.
mh

Ozzy88

Indlæg af Ozzy88 » 04.06.2017 13:37:22

mh skrev:Når du bor i Sverige som dansk EU-borger, har din ægtefælle ret til at opholde sig sammen med dig, og har blot pligt til at registrere sig (søge om opholdskort) inden for tre måneder. Det er DIG der er hendes "bund" under hendes opholdsret, ikke plastikkortet. Hun behøver IKKE have det, for at I kan søge om forhåndsgodkendelse til at flytte til DK, DU skal blot have boet i Sverige 3 mdr., og hun skal have været der sammen med dig 3-4 uger, før I søger.
Okay, men kan man søge opholdskort til Sverige og i ventetiden (eller bare 4 uger efter) søge om forhåndsgodkendelse til DK? Kan myndighederne i DK se at man har søgt opholdskort til Sverige?

tilderuby

Indlæg af tilderuby » 04.06.2017 14:55:52

skaanebo skrev:Det er bare at aflevere ansøgningen til Statsforvaltningen, inden I flytter til DK.
Men så er man vel nødt til at vente i udlandet, indtil man har fået svar? Eller hvordan har man fået bevis sin forhåndsgodkendelse?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.06.2017 15:22:40

Ja, enten venter I i Sverige på det danske brev om opholdskort, eller også flytter I blot til DK, når I ønsker det og informerer efterfølgende Statsforvaltningen. Det afgørende er, at du som er dansk, har boet i Sverige i mindst 3 måneder, inden der søges.

Ozzy88

Indlæg af Ozzy88 » 04.06.2017 15:45:59

Men for hvilken periode skal man dokumentere sit ophold i Sverige når man så vil søge tilbage til DK - er det fra jeg flyttede hertil i december 2016, eller fra det øjeblik min kone kommer og bor med mig?

Jeg spørger fordi jeg var så dum at give Skatteverket alle mine kvitteringer fra medio december - medio februar dengang jeg søgte personnummer. Og jeg var i DK det meste af marts da begge mine forældre var rejst og mine små søskende var alene, når ikke min storesøster kunne komme over.

Besvar