Eksempler på afslag på opholdskort efter EU-retten

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
elephant
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06.03.2017 10:10:12

Eksempler på afslag på opholdskort efter EU-retten

Indlæg af elephant » 29.05.2017 17:20:24

Kære ÆUG,

Jeg ville høre om der er nogle, der enten selv har erfaringer med at få afslag på en ansøgning om ægtefællesammenføring efter EU-retten, eller ved hvor man kan læse mere om hvilke begrundelser der bliver givet nu til dags? Eller måske har generel viden om hvor hyppigt der bliver givet afslag?

Min mand og jeg regner med selv at søge i midt-juli og vil helst flytte tilbage til Danmark allerede i slut august for at jeg kan genoptage min uddannelse. Jeg ved det er anbefalet at blive i gæstelandet indtil man har modtaget svar på sin ansøgning, men vil helst undgå det. Det er derfor jeg søger indsigt i hvad de normalt giver afslag på, således at jeg kan forsøge at gøre vores ansøgning så skudsikker som muligt.

Vi regner med ved ansøgningen at kunne dokumentere:
- At vi rejste til grækenland sammen allerede tilbage i november 2016, som jobsøgende (opsigelse hhv. af studie og job i DK).
- Officiel udrejse og bopælsregistrering i Grækenland pr. 31/3/17
- Arbejdskontrakt og lønsedler for 3 mdrs. fuldtidsarbejde (40 timer ugentligt) April-Juli.
- Lejekontrakt, kvitteringer for betalt husleje i 3 mdr., el og vand regninger i vores navn (alt i begge navne)
- Lokale telefonnumre, der har været brugt siden november 2016 (oprettet straks efter ankomst)
- Oprettelse af Internet-kontrakt i lejligheden pr. April
- Vores vielsesattest selvfølgelig
- Kvitteringer for diverse ugentlige indkøb igennem hele perioden (selv tilbage fra nov 2016)
- Registrering af os begge i Athen pr. april (EU-opholdskort)
- Skatteregistrering, oprettelse af bankkonto, social security nummer i April.

Nogle gode råd til yderligere dokumentationsmuligheder, modtages med kyshånd.

På forhånd tak for vejledningen - den er guld værd.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Eksempler på afslag på opholdskort efter EU-retten

Indlæg af mh1 » 29.05.2017 19:46:28

Gå til side 32: https://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/ ... a_2015.pdf

Mens det indtil 2012 åbenbart var svært at få sin ret (eller folk søgte uden at opfylde de få krav der er), så har der siden være givet flere accepter end afslag. Således var der i 2015 kun afslag i 69 af 315 sager.

Med den dokumentation du har, skulle der ikke være problemer. Dog - hvis kvitteringeren for indkøb IKKE er kvitteringer for køb på debit- eller kreditkort, så er de ikke rigtig noget værd.

Det er dog ikke det samme, som at det er den direkte vej til afslag, da kontoudtog, som viser indkøb af dagligvarer blot er et eksempel på hvad man kan vedlægge. Der er næppe nogen sagsbehandler, som vil mistænke at I i virkeligheden bor i DK og blot har dækadresse i Grækenland. En mistanke om dækadresse opstår derimod, hvis man pendler over Øresund/den dansk-tyske grænse, og ikke kan bevise køb af dagligvarer i Sverige/Tyskland.
mh
Rådgiver for ÆUG

Thomas T
Indlæg: 277
Tilmeldt: 07.10.2010 23:58:32

Re: Eksempler på afslag på opholdskort efter EU-retten

Indlæg af Thomas T » 30.05.2017 01:11:27

Som mh skriver, så er det vigtigt at få dokumenteret betaling på betalingskort. Dvs bankudskrifter hvor der står at der er hævet på betalingskort, der kan man nemlig se hvor kortet er brugt.

Derudover, så hvis I har fået leveret større ting til jeres adresse, f.eks. møbler, så er det jo en ret overbevisende ting at kunne dokumentere (forudsat at det også er dokumenteret ved betaling med plastikkort).

Men umiddelbart ser det du har på listen allerede ud til at være tilstrækkeligt.

elephant
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06.03.2017 10:10:12

Re: Eksempler på afslag på opholdskort efter EU-retten

Indlæg af elephant » 30.05.2017 17:12:51

Tusind tak for hurtigt svar mh og Thomas. Er glad for at høre at det lyder realistisk.

Kvitteringerne er alle med kreditkort - både fra mit danske kort, min mands libanesiske kort og mit nu erhvervede græske kreditkort.
Møbler har vi desværre ikke fået leveret, men ja det kunne selvfølgelig hjælpe.

Jeg tænker ydermere at vedhæfte en kontaktliste, så de f.eks. let kan kontakte vores udlejer, min arbejdsgiver, kollegaer og andre personer der kan bekræfte vores reele ophold. Så er der vel ikke så meget de kan sige? Vel?

Endnu en ting, der måske skal nævnes, som jeg tænker måske kan blive et problem: Jeg har et lille klubværelse i Danmark, som jeg har fremlejet ulovligt til min søster i hele perioden - hun har overført penge til min konto hver måned, så det er bare gjort helt privat. Jeg er dog ikke bopælsregistreret der længere pr. 31/3/17 som nævnt og har officielt meldt mig som udrejst af Danmark. Kan det stadig være et problem ift ansøgningen?

Ydermere, tænker vi at folkeregistrere os begge hos mine forældre når vi rejser hjem til August, da vi ikke begge kan blive bopælsregisteret på klubværelset. Det burde ikke være et problem vel? Mine forældre bor tæt på klubværelset, hvor vi nok reelt vil opholde os - men kan ikke se hvordan de skulle opdage/bevise at vi ikke bor hos mine forældre, når det er det vi registrere. Ved ikke om det er noget de går meget op i?

Note: Jeg er klar over at jeg er i risiko for at miste mit lejemål, men det er en risiko vi er villige til at tage, og hvis min udlejer opdager det (de er ikke særlig opmærksomme, mange har gjort lignende ved jeg) så vil vi ubesværet bare flytte reelt hjem til mine forældre.

På forhånd tak,

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Eksempler på afslag på opholdskort efter EU-retten

Indlæg af mh1 » 30.05.2017 21:33:52

Der er ingen andre boligkrav under EU-regler end at man skal kunne folkeregistreres på adressen, så der bliver næppe problemer.

Jeg tvivler på at der er ressourcer hos statsforvaltningen til opsøgende kontrol, så adresselisten ville jeg undlade.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar