Fra Tyskland til Danmark - Er alt på plads?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
uglelem

Fra Tyskland til Danmark - Er alt på plads?

Indlæg af uglelem » 24.04.2017 21:11:08

Hej ÆUG,
Jeg har før skrevet herinde med spørgsmål om FS efter EU reglerne. Mange tak for jeres hjælp indtil videre og jeg tror alt er ved at være på plads. Jeg har et par spørgsmål, men også en opsummering for at være sikker på, at alt virkelig er på plads.
Alt nedenunder er skrevet som det ville være, når vi ansøger i starten af juli.

- Vi flyttede sammen i Tyskland for 9 måneder siden. Vi begge har underskrevet lejekontrakten.

- Jeg har arbejdet i en restaurant i 9 måneder som kok med omkring 180 timer i måneden.

- Hun er fra Brasilien, men har haft studievisum siden april 2016 og har bevis for beståede fag fra universitetet.

- Vi har været gift i lidt under en måned.

- Jeg tager tilbage til Danmark for at studere. Jeg her beviser på, at jeg er blevet optaget.

- Derudover har vi også beviser for omkring 5 rejser sammen siden november 2015.

Fra hvad jeg har læst, opfylder vi alle kravene for FS under EU reglerne. Derudover mindes jeg også at have læst, at US ikke kræver hele lejekontrakten oversat, men kun siden med vores navn og lejen samt siden med underskrift, er dette stadig gældende?

Hvis nogen kan henvise mig til en webside hvor vi præcist kan se hendes rettigheder mens vi venter på afgørelse, ville det være super. Der står rigtig mange ting på internettet og det er ikke alt hvad jeg har læst jeg kan finde igen.

Et par af mine spørgsmål er;

1. Jeg har også læst et par steder, at man efter ca. 14 dage fra man har afleveret ansøgningen modtager et brev fra US, hvor de beskriver særlige rettigheder man har, indtil afgørelsen kommer, er dette sandt?

2. Jeg har læst hun har ret til SU efter 3 måneder, hvis jeg arbejder i mindst 10 timer pr uge. Er dette 3 måneder efter vi er kommet til Danmark, efter afgørelsen eller efter start af uddannelsen?

Jeg håber jeg har husket alt, og at det ikke var alt for langt, jeg vil bare rigtig gerne, at alt fungerer lige med det samme :)

Besvar