Flytning tilbage til DK fra andet EU land (Spanien)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
holten
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08.03.2014 22:13:49

Flytning tilbage til DK fra andet EU land (Spanien)

Indlæg af holten » 03.04.2017 10:11:05

Min mexicanske mand fik i første omgang familiesammenføring efter danske regler i 2014. Vi besluttede derefter at flytte til Spanien i juli 2015 (for at studere en kandidatuddannelse begge to). Nu er vi tilbage i Danmark (mod alle forventninger, så vi beholdt ikke hans danske opholdstilladelse.)

Min mand har spansk opholdskort. Hvilke krav skal opfyldes, og hvor længe er ventetiden på at min mand kan få opholdstilladelse i DK? Jeg så at ventetiden nu er på omkring et år, men min far kontaktede jer og fortalte mig, at i havde sagt vi bare skulle tage til statsforvaltningen og at der ikke var nogen ventetid eller nogen krav, men så vidt jeg forstår skal vi stadig søge om familiesammenføring først, og min mand har jo heller ikke ret til at arbejde med sit spanske opholdskort. Jeg har indtil videre ikke noget job i DK og skal nok læse endnu et år på uni i DK (har søgt ind med start til september).

Jeg troede, at der efter EU-reglerne gjalt et forsørgelseskrav og at jeg som dansk statsborger skulle have et job i DK for at kunne udnytte EU-reglerne til at få opholdstilladelse til min mand. Er det rigtigt? Vi har en lille opsparing, men altså ikke noget job pt. Og er det virkelig rigtigt at der IKKE er ventetid på at få behandlet ansøgninger efter EU-reglerne?


På forhånd tak for hjælpen!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytning tilbage til DK fra andet EU land (Spanien)

Indlæg af mh1 » 03.04.2017 10:15:59

Nej, I skal ikke søge om opholdstilladelse efter danske regler først. Hvis du har været selvforsørgende i Spanien, triller I ned på statsforvaltningen med dokumentation for dit/jeres ophold (lejekontrakt, bankkonto, din NIE mv., dit indtægtsgrundlag) og anmoder om et dansk opholdskort til din mand. Lige så enkelt (måske en smule mere, da det foregår på dansk), som da I søgte om det spanske.
mh
Rådgiver for ÆUG

holten
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08.03.2014 22:13:49

Re: Flytning tilbage til DK fra andet EU land (Spanien)

Indlæg af holten » 03.04.2017 17:30:34

Tusind tak for hjælpen :) Det gjorde vi så! Jeg synes dog alligevel jeg vil nævne, at det langt fra er så nemt som i Spanien at få opholdskort efter EU-reglerne her i DK. Man skal ikke udfylde en lang ansøgning i Spanien eller sågar vedlægge dokumentation.

Desuden fik min mand sit opholdskort i Spanien efter en uge eller noget i den stil, hvor vi på statsforvaltningen fik at vide, at der nok kommer til at gå ca. 6 måneder inden vi får svar. Er det egentlig ikke i strid med EU-reglerne at trække sagsbehandlingen sådan ud i DK?

Men vi er glade for at ventetiden trods alt er kortere end ved familiesammenføring efter danske regler og at vi forhåbentlig kan undgå nogle af alle de krav der stilles der.

Tak igen!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytning tilbage til DK fra andet EU land (Spanien)

Indlæg af mh1 » 04.04.2017 10:38:42

Nej, EU-reglerne siger netop 6 mdr. - men ja, andre kan da gøre det hurtigere, i Hamborg tog det fra vi afleverede vist ca. 3 uger til min mand havde sit opholdskort i hånden.
mh
Rådgiver for ÆUG

holten
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08.03.2014 22:13:49

Re: Flytning tilbage til DK fra andet EU land (Spanien)

Indlæg af holten » 05.04.2017 11:46:27

Ok. Da vi indgav vores ansøgning spurgte jeg om min mand må søge arbejde mens han venter på sit opholdskort. Svaret var nej, men at de ikke gør noget ved hans illegale arbejde i perioden med processuelt ophold, hvis han senere får opholdstilladelse - men kun hvis han får afvist ophold (Så man selv må vurdere hvor stor chance/risiko der er for ophold/afslag).

Min mand har allerede CPR-nummer samt dansk bankkonto, da han tidligere havde opholdstilladelse i dk via danske regler, så mit spørgsmål er, om han kan søge et arbejde og blive betalt til den bankkonto eller om der vil opstå problemer i den forbindelse. Skal "illegalt" arbejde betales kontant? Skal han nævne til en mulig fremtidig arbejdsgiver, at han endnu ikke har arbejdstilladelse? Siden han har haft ophold her før, kan jeg ikke forestille mig at han vil få afslag, men jeg ved ikke hvordan den praktiske fremgangsmåde er, hvis man vil starte med at arbejde inden man har fået sit opholdskort.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytning tilbage til DK fra andet EU land (Spanien)

Indlæg af skaanebo » 05.04.2017 12:05:39

Har man søgt efter EU-regler, har man RET TIL AT ARBEJDE. Fra samme sekund ansøgningen er afleveret.

Problemet er at overvise andre om, at man så har den ret, når man ikke er i besiddelse af et gyldigt opholdskort.

Der må man så henvise til opholdsdirektivet. Og hvis man allerede har et CPR-nr. fra tidligere, er der jo heldigvis en hindring mindre, da man så blot opgiver sit CPR.-nr. og betaler skat som normalt.

holten
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08.03.2014 22:13:49

Re: Flytning tilbage til DK fra andet EU land (Spanien)

Indlæg af holten » 05.04.2017 12:25:57

Tusind tak!

Besvar