EF-dom har ingen betydning i Danmark !!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
at2105
Indlæg: 102
Tilmeldt: 11.07.2007 12:26:24

EF-dom har ingen betydning i Danmark !!

Indlæg af at2105 » 07.08.2008 18:52:52

Ej, nu siger jeg PAS !!

EF-dom har ingen betydning i Danmark

http://politiken.dk/indland/article548370.ece

"Metock-dommen gjort det nemmere for danske statsborgere at opnå familiesammenføring i andre EU-lande, hvor udlændingemyndighederne har valgt en strammere kurs. Som for eksempel Irland, som Metock-dommen handlede om.

Til gengæld har dommen ikke relevans for danskere, som vil lade sig familiesammenføre med en ikke EU-borger i Danmark. Og heller ikke for udlændinge herhjemme, som ikke er EU-borgere.

Begge parter skal nemlig fortsat - så længe de bliver i Danmark - overholde den stramme danske udlændingelovgivning, for eksempel 24-års reglen og tilknytningskravet".



Jeg forstår intet...!!

at2105
Indlæg: 102
Tilmeldt: 11.07.2007 12:26:24

Indlæg af at2105 » 07.08.2008 19:04:59

Skaanebo skrev:
Det står ellers i artiklen, du henviser til - "Til gengæld har dommen ikke relevans for danskere, som vil lade sig familiesammenføre med en ikke EU-borger i Danmark. Og heller ikke for udlændinge herhjemme, som ikke er EU-borgere.

Begge parter skal nemlig fortsat - så længe de bliver i Danmark - overholde den stramme danske udlændingelovgivning, for eksempel 24-års reglen og tilknytningskravet."

Altså, hvis man vil benytte sig af EU-reglerne og bosætte sig i Danmark, skal man jo først en tur rundt om et andet EU/EØS-land - det er klart, at hvis man blot bliver i Danmark og ikke flytter til et andet land i en kortere periode, ja så er det de nationale danske regler, som man falder under
Der står i artiklen at det kun gælder for udenlandske EU-borgere.

»Den situation er overhovedet ikke ændret ved EF-domstolens afgørelse«, siger juraprofessor på Aarhus Universitet, Jens Vedsted-Hansen til P1's Orientering.

Han tilføjer, at dommen hverken har gjort det nemmere eller sværere for danskere at blive familiesammenført med ikke EU-borgere.

Når Migrationsverket hele tiden har fulgt den nu gældende praksis, er situationen slet og ret uændret.

Gælder kun for udenlandske EU-borgere
Derimod har Metock-dommen gjort det nemmere for danske statsborgere at opnå familiesammenføring i andre EU-lande, hvor udlændingemyndighederne har valgt en strammere kurs. Som for eksempel Irland, som Metock-dommen handlede om.


»Debat er manipuleret og fordrejet«
»De eneste, som umiddelbart kan bruge dommen til noget i Danmark, er EU-borgere fra andre medlemslande, som bor her allerede, eller vil flytte hertil«, siger Jens Vedsted-Hansen.

Det er altså kun blevet lettere for andre eu-borgere (fx svensk statsborgere) at opnå eu-opholdstilladelse i DK. Sådan forstår jeg det.

at2105
Indlæg: 102
Tilmeldt: 11.07.2007 12:26:24

Indlæg af at2105 » 07.08.2008 19:20:44

Ved I hvad...? Glem alt det jeg har skrevet..!! Jeg er snot forvirret !! Aner ikke hvad der foregår..!!

Er ved at blive crazy over alt det her cirkus !!

:x hahaha....

Hjææælp !!

at2105
Indlæg: 102
Tilmeldt: 11.07.2007 12:26:24

Indlæg af at2105 » 08.08.2008 18:01:48

Okey.... Er jeg den eneste som har forstået det på den måde ?? Altså at dommen ingen betydning har for Danmark! Er jeg den eneste som er chokkeret og forvirret ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 08.08.2008 18:49:52

Hvad er det, du ikke forstår?

For at kunne gøre brug af EU-reglerne skal du en tur ud af Danmark og bo i et andet EU-land i en kortere eller længere periode. Det gælder uanset om du er dansker, spanier, svensker eller anden EU/EØS-borger, som gerne vil slå sig ned i Danmark med din ægtefælle. Hvis du ikke flytter ud af Danmark, kan I ikke påberåbe jer EU-retten, men vil være omfattet af Danmarks nationale regler for familiesammenføring - længere er den sådan set ikke. Det er der vel ikke noget overraskende i?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 08.08.2008 19:05:28

Politikens artikel rummer megen sandhed men mangler også enkelte detaljer. Det er således ikke helt rigtigt, at Metock-dommen slet ingen betydning har for danskere, som gerne vil bo i Danmark.

Metock-dommen har den betydning, at myndighederne ikke længere kan kræve, at ens ægtefælle skal have haft opholdstilladelse i et andet EU-land, for at man kan tage ham/hende med tilbage til Danmark efter EU-reglerne.

Hvis man f.eks. er flyttet til Sverige og ens ægtefælle har sluttet sig til en der, så kan man efter Metock-dommen flytte tilbage til DK og søge opholdstilladelse efter EU-reglerne UDEN først at skulle have søgt og opnået en opholdstilladelse i Sverige.

Man slipper dermed for en del unødvendigt papirarbejde (da man jo alligevel ikke har tænkt sig at udnytte den svenske opholdstilladelse) og kan dermed også i nogle tilfælde nøjes med et kortere ophold i Sverige.

På TV2-news har været vist et par, som lige er taget til Spanien for at arbejde i 3 uger, og herefter planlægger at vende tilbage til Danmark og søge efter EU-reglerne.

Det kan de selvfølgelig kun gøre, fordi de ikke længere behøver at søge om og opnå en opholdstilladelse i Spanien, før de vender tilbage til Danmark. Skulle de det, var de måske nødt til at planlægge at blive i Spanien i 3 måneder eller mere, fordi de spanske myndigheder kan være lang tid om at udstede en opholdstilladelse.

Metock-dommen er derfor ikke nogen atombombe, som har sprængt den danske udlændingemur i stumper og stykker. Den er nærmere et lille efterskælv, som yderligere har jævnet en mur med jorden, der i forvejen var sunket sammen.

at2105
Indlæg: 102
Tilmeldt: 11.07.2007 12:26:24

Indlæg af at2105 » 08.08.2008 19:05:44

skaanebo skrev:Hvad er det, du ikke forstår?

For at kunne gøre brug af EU-reglerne skal du en tur ud af Danmark og bo i et andet EU-land i en kortere eller længere periode. Det gælder uanset om du er dansker, spanier, svensker eller anden EU/EØS-borger, som gerne vil slå sig ned i Danmark med din ægtefælle. Hvis du ikke flytter ud af Danmark, kan I ikke påberåbe jer EU-retten, men vil være omfattet af Danmarks nationale regler for familiesammenføring - længere er den sådan set ikke. Det er der vel ikke noget overraskende i?
Jeg mener ikke, at der er noget, som jeg ikke forstår. Jeg har forstået tingene på en bestemt måde, og spurgte så, om jeg var den eneste som havde forstået det på den måde. Men, når der hele tiden dukker noget nyt op, så bliver man jo forvirret.

Jeg mener, at den artikel jeg linkede til, modsiger det du skriver om at man blot skal en tur ud af Danmark. Kan være jeg tager fejl, men sådan forstår jeg det.

Ifølge artiklen, så har dommen hverken gjort det nemmere eller sværere for danskere at blive familiesammenført med ikke EU-borgere. Dommen har blot gjort det nemmere for danske statsborgere at opnå familiesammenføring i andre EU-lande. De eneste, som umiddelbart kan bruge dommen til noget i Danmark, er EU-borgere fra andre medlemslande, som bor her allerede, eller vil flytte hertil.

Det er hvad der står i artiklen, som hedder "EF-dom har ingen betydning i Danmark"

http://politiken.dk/indland/article548370.ece

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 08.08.2008 20:23:55

Altså, den seneste dom i Irland handler jo om, at tredjelandsborgere uden opholdstilladelse (fx asylansøgere og turister) ved at indgå giftermål kan søge om at blive familiesammenført med en EU-borger og får ret til at opholde sig i et EU-land, mens ansøgningen behandles.

Dette har den danske regering hidtil modsat sig og krævet, at tredjelandsborgeren skal have haft lovligt ophold inden for EU i form af en egentlig opholdstilladelse for at kunne søge om familiesammenføring fra Danmark og ikke fra sit hjemland.

Jeg skal selv som journalist være den første til at beklage, at ikke alle journalister er lige skarpe i udlændingeret og derfor får skrevet noget vås, men Sverige har mig bekendt netop IKKE haft samme restriktive tolkning af EU-reglerne som Danmark - i Sverige har asylansøgere kunnet indgå giftermål med en EU-borger, ligesom en tredjelandsborger har kunnet påberåbe sig EU-reglerne på baggrund af blot at have et turistvisum til Sverige og altså ikke i forvejen har haft en opholdstilladelse.

Den danske regering har nu taget timeout og vil se på, om det er nok blot at have et turistvisum eller at have søgt om asyl i fx Sverige til at kunne benytte EU-reglerne til at flytte til Danmark med en EU-borger som ægtefælle - hidtil har dette jo ikke været muligt, men det kan jo meget vel ende med, at Danmark må indordne sig den nye tolkning af EF-domstolen.

Nok om det - spekulationer og politiske udmeldinger er der rigeligt af denne sommer - forummet her egner sig nok bedre til konkrete spørgsmål.

Det, fundiver199 skriver ovenover, er ramt lige på sømmet! Om parret, der tog flyveren til Spanien i TV2 forleden, så får deres sag behandlet, når de vender hjem til Danmark, vil tiden jo vise - Danmark har hidtil nægtet at sagsbehandle i den type sager

PS! Der er lavet et særligt underforum til de aktuelle sager om EU-reglerne - det ligger øverst på oversigten

Besvar