Fra Chile til Tyskland - FS i Flensborg

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DitteH
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06.09.2016 14:36:35

Fra Chile til Tyskland - FS i Flensborg

Indlæg af DitteH » 15.01.2017 18:09:15

Kære alle i dette fantastiske forum,

Min kæreste og jeg har nu taget den store beslutning at flytte fra Sydamerika til Europa, nærmere bestemt Flensborg i Tyskland, dette for at opnå familiesammenføring efter EU-reglerne. I den forbindelse har jeg en million spørgsmål både omkring fs og det at bo i Flensborg, som jeg virkelig håber, I kan hjælpe med!

Lidt info om vores situation:
- Jeg er dansker og min kæreste er chilener. På flyttetidspunktet vil vi være henholdsvis 27 og 28 år. Vi regner med at flytte mellem april og juli 2018.

- Vi har boet sammen i Santiago, Chile siden februar 2015. Vi står IKKE begge på lejekontrakten, men får den fornyet med begge navne i løbet af februar måned i år. Jeg har registreringsbevis med adressen på og vi har begge jobkontrakter hvori vores adresse er nævnt.

- Vi vil gerne flytte til Flensborg for at jeg kan begynde at studere en kandidat i Danmark, højst sandsynligt i Århus.

1) Er ovenstående info om vores forhold nok til at kunne bevise, at vi har boet sammen i nok tid til, at vi ikke behøver gifte os? Vi har også diverse billeder af os sammen i vores lejlighed. Er det et problem at vi kommer direkte fra Chile efter at have boet her i omkring 3 år?

2) Hvad skal der helt præcis til, for at vi kan søge FS i Tyskland efter EU-reglerne? Det virker næsten for nemt i forhold til danske regler, og det gør mig virkelig nervøs for, at jeg har overset noget. Så vidt jeg kan forstå, kræver de følgende dokumenter:
- Gyldigt pas
- Bevis på reelt, langvarigt forhold (da vi ikke er gift)
- Bevis på at jeg er bosiddende i landet (hvilket kan dette evt være, vil en lejekontrakt opfylde dette?)
- Skal min kæreste være forsikret?

3) Kan vi tage sammen til Flensborg? Eller er det bedre, hvis jeg selv tager afsted først? Hvor længe inden hans turistvisum udløber, bør vi søge om opholdskort?

4) Det virker til at være billigere at købe en brugt bil end at pendle med toget. Er dette korrekt?
Hvis jeg f.eks. tager bil/tog op til Århus mandag morgen og kører ned igen onsdag aften (altså sover to nætter om ugen i Århus), ville dette være et problem i forhold til FS?

5) Vi har en schæferhund på omkring 8 år (i dag), som vi selvfølgelig vil have med når vi flytter. Pt bor vi i en treværelses på 9. sal (ca 65 kvm), som hun har det fint i. Hun gør ikke, er super veltrænet i forhold til KUN at udenforgå på toilet og ødelægger ingenting, men det kan man jo ikke se på et billede. Hvor svært er det at finde en lejelejlighed, som vil acceptere en stor hund?

6) Jeg kan forstå, at jeg måske skal registreres hos Schufa for at få en lejlighed. Hvordan gør jeg det? Er det nødvendigt at sundhedsforsikre min kæreste? Hvordan gør jeg dette?

7) Kender nogen af jer til et godt, relativt billigt engelskkursus, som min kæreste vil kunne tage? Han er på omkring B1 niveau.

8) Jeg har prøvet at lægge et cirka budget over, hvor meget vores faste udgifter vil løbe op i (husleje, regninger, mad, benzin), men det er meget teoretisk. Hvis I har noget viden om, hvor meget hver ting koster om måneden, vil jeg være super taknemmelig for alle former for information om leveomkostningerne!

9) Hvis jeg tager min SU med til Tyskland, skal jeg da betale skat i Tyskland eller i Danmark? Og hvordan ansøger jeg om at få min SU med til Tyskland?

10) Min kærestes visum udløber i september 2019. Vi regner med at tage til Flensborg senest juli 2018. Bør han forny sit pas inden vi tager afsted?

Jeg håber virkelig, I kan hjælpe med nogle eller alle disse spørgsmål. Jeg har hørt, Flensborg ikke er det nemmeste sted at få FS, så vi har brug for al den hjælp, vi kan få.

På forhånd en million gange tak!
Kærlig hilsen,
Ditte

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Fra Chile til Tyskland - FS i Flensborg

Indlæg af Kim P. Nyberg » 15.01.2017 20:27:24

1) Er ovenstående info om vores forhold nok til at kunne bevise, at vi har boet sammen i nok tid til, at vi ikke behøver gifte os? Vi har også diverse billeder af os sammen i vores lejlighed. Er det et problem at vi kommer direkte fra Chile efter at have boet her i omkring 3 år?
Nej, det bliver ikke et problem. Kravet til ugifte er, at de har boet sammen de seneste 18-24 måneder. Så den er opfyldt.
2) Hvad skal der helt præcis til, for at vi kan søge FS i Tyskland efter EU-reglerne? Det virker næsten for nemt i forhold til danske regler, og det gør mig virkelig nervøs for, at jeg har overset noget. Så vidt jeg kan forstå, kræver de følgende dokumenter:
- Gyldigt pas
- Bevis på reelt, langvarigt forhold (da vi ikke er gift)
- Bevis på at jeg er bosiddende i landet (hvilket kan dette evt være, vil en lejekontrakt opfylde dette?)
- Skal min kæreste være forsikret?
Du skal ikke være nervøs, for du har indtil videre rimeligt godt styr på dine rettigheder. I forhold til bevis på, at du bor i Tyskland, vil en lejekontrakt, huslejekvitteringer, kvitteringer for betalt el, vand og varme og eventuelt telefon være gode indikationer.

Din plan er at bo i Flensburg og studere i Aarhus. Dermed er du selvforsørgende, og din partner skal derfor tegne en heldækkende forsikring, som skal være gyldig indtil han får sit opholdskort.
3) Kan vi tage sammen til Flensborg? Eller er det bedre, hvis jeg selv tager afsted først? Hvor længe inden hans turistvisum udløber, bør vi søge om opholdskort?
Om I tager afsted sammen, eller om du rejser først, er helt op til jer selv. Den ene metode er ikke bedre end den anden.

Ifølge direktiv 2004/38, artikel 10, har han tre måneder til at søge om et opholdskort. Tiden tæller fra han ankommer til landet, og er ikke afhængig af, hvornår de 90 dage på visum udløber.
4) Det virker til at være billigere at købe en brugt bil end at pendle med toget. Er dette korrekt?
Hvis jeg f.eks. tager bil/tog op til Århus mandag morgen og kører ned igen onsdag aften (altså sover to nætter om ugen i Århus), ville dette være et problem i forhold til FS?
Det allerbedste vil være at pendle frem og tilbage hver dag. Men kan det af praktiske årsager ikke lade sig gøre, kan din plan godt gå an.

----

Det er svært at sige, hvad forskellige ting koster. Det er jo meget forskelligt fra husholdning til husholdning.

Noget der er nemmere at forhold sig til, er der findes ansatte i Ausländerbehörde i Flensburg, som er særdeles svære at danse med, i særdeleshed hvis man blot nævner EU. Der kan I vælge en nabokommune, eksempelvis Harrislee, som efter rygtebørsen skulle være meget positive.

En anden meget vigtig ting er, at man ALDRIG siger du til en tysker. Man siger De/Dem og Hr. og Frau [efternavn]. Aldrig fornavn.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fra Chile til Tyskland - FS i Flensborg

Indlæg af mh1 » 16.01.2017 11:46:17

Brug søgefunktionen her ovenover og søg på 'Flensborg'.

Klik dig ind på de indlæg som handler om det. Der er ikke info på ALLE, men jeg har skrevet ret udførligt i et par indlæg.

Der ER ikke nogen Ausländerbehörde i Harrislee - den nærmeste ved Harrislee er i Flensborg.

Din kæreste kan ikke lave en heldækkende sygesikring, som tilfredsstiller myndighederne - det er et problem i stort set alle EU-lande, idet kun en forsikring i sygekasserne er heldækkende, og at få den kræver som hovedregel at man har et arbejde. I Tyskland SKAL man have job eller være selvstændig for at blive medlem af en privat sygekasse, og man skal have lovligt ophold for at blive medlem af en 'gesetzlich', og lovligt ophold kan man kun få, hvis man er medlem. Hvis DU kan blive medlem, kan din kæreste komme under din forsikring. MEN da du ankommer efter bopæl i udlandet, har du ikke dansk sygesikring når du kommer, og vil ikke umiddelbart kunne komme under den igen, når du ikke bor i DK.

Den letteste løsning på det problem er at du finder dig et job, hvor du via jobbet kommer i sygekasse, for så kommer din kæreste det også. Det kan blive svært at nå, hvis du læser i Århus og skal pendle.

En anden løsning kunne derfor være at finde ud af, hvor i Tyskland du kan studere. Det er billigt til gratis at studere i Tyskland, du får sygesikring og rabatkort til offentlig transport. Der er så ikke SU.
mh
Rådgiver for ÆUG

DitteH
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06.09.2016 14:36:35

Re: Fra Chile til Tyskland - FS i Flensborg

Indlæg af DitteH » 16.01.2017 13:38:24

Kaere Kim og mh,

Mange tak for jeres indlaeg. Det er virkelig dejligt at faa nogle konkrete informationer, jeg kan bruge. Mange tak for kommentaaren om efternavnene, Kim! Det var jeg ikke klar over, saa der fik du os nok reddet ud af et par suppedaser allerede.

Mh, i forhold til at komme i tysk sygekasse, hvor meget skal man da arbejde? Jeg vil ikke vaere i stand til at arbejde i hverdagene hvis jeg pendler til og fra Aarhus, men jeg vil godt kunne arbejde 10-15 timer i weekenderne. Vil dette vaere nok til at have ret til at komme i sygekassen?

Kh Ditte

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fra Chile til Tyskland - FS i Flensborg

Indlæg af mh1 » 16.01.2017 22:59:38

Ifølge dette er ALLE arbejdere og ansatte pligtmedlem af en krankenkasse. Hvilken afhænger af, hvilket job man har. Man kan ikke selv vælge, medmindre man har en høj indtægt.
https://www.gesetzlichekrankenkassen.de ... ystem.html

Husk dog selv at kontrollere, at arbejdsgiveren får dig meldt til, for nogle 'glemmer' det.
mh
Rådgiver for ÆUG

DitteH
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06.09.2016 14:36:35

Re: Fra Chile til Tyskland - FS i Flensborg

Indlæg af DitteH » 18.01.2017 16:29:36

Mange tak for svaret, mh. Vi proever at se, om vi kan komme tidligere til Tyskland, saa jeg kan finde et arbejde og dermed komme i sygekassen inden jeg begynder at laese. :)

phombaa
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22.04.2010 00:31:59

Re: Fra Chile til Tyskland - FS i Flensborg

Indlæg af phombaa » 09.02.2017 00:04:27

Hej Ditte,

Nu du alligevel lægger planer et godt stykke ud i fremtiden. Så overvej denne mulighed istedet.

Find et fuldtids/deltidsjob i Tyskland af cirka 4 måneders varighed.

Find en lejlighed. Flyt ind begge to med det samme. Du kommer automatisk i Krankenkasse. Jeg ved faktisk ikke om han kan komme gratis med når I ikke er gift, men i værste fald kan han købe en privat sundhedsforsikring.

Myndighederne er MEGET mere fleksible når man viser at man har et job i Tyskland.

Når dine papirer er på plads, så søg ophold efter EU reglerne til ham. Burde være relativt nemt, hvis I kan dokumentere samlivet på fælles bopæl. Vigtigt at I får begge jeres navne på en masse papirer som lejekontrakt fra Chile. I skal blot nå at søge for ham en måneds tid inden I rejser til DK. No rush. Ligegyldigt om I når at få svar. I skal blot have nået at søge.

Efter de 4 mdr, så kan I flytte til Århus. Han kan få ophold efter EU reglerne i DK. Du kan studere og slippe fuldstændig for at tænke på at pendle og tyske regler og alt muligt andet.

Få hunden passet hos familie/venner i DK i de 4 mdr. Det vil være meget svært at finde en lejlighed i Flensburg der tillader en stor hund.

Schufa går helt af sig selv. Du lejer blot en lejlighed og skriver under på at de må kontakte Schufa for at høre om du fx. har været en dårlig betaler.


PS: Denne plan kan udføres i hele EU, så du er ikke begrænset til Flensburg. Et par måneder som skibums i Frankrig eller et par måneder som bartender i Spanien er også en mulighed.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fra Chile til Tyskland - FS i Flensborg

Indlæg af mh1 » 09.02.2017 06:24:08

Schufa kan man selv få on-line (dog ikke gratis, men du skal alligevel lave en bankkonto, fx i Postbank, hvor du får et debitkort, du kan bruge til at betale med), og de fleste udlejere vil se den, før man overhovedet får en chance. Det kan være en fordel at søge fremleje eller værelse i et bofællesskab, fremfor lejlighed, især når det er en midlertidig bolig.

https://www.immobilienscout24.de/wohnen ... -zeit.html
https://www.immobilienscout24.de/wohnen ... immer.html
mh
Rådgiver for ÆUG

lillefamilie3
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18.04.2018 08:05:34

Re: Fra Chile til Tyskland - FS i Flensborg

Indlæg af lillefamilie3 » 25.11.2018 15:27:56

Hej Ditte.

Jeg er nysgerrig mht hvordan det gik med jeres ansøgning?

Besvar