SU efter EU-reglerne, når ægtefællen arbejder i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JesperNDK
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13.12.2016 14:56:23

SU efter EU-reglerne, når ægtefællen arbejder i Sverige

Indlæg af JesperNDK » 13.12.2016 15:07:49

Hej ÆUG

I har tidligere været enormt behjælpelige med at hitte rundt i denne verden af mærkelige regler og nu håber jeg, at I kan hjælpe igen.

Lyn-hurtig historie:
  • Jeg er dansk statsborger - min hustru er fra Colombia. Vi mødtes i DK, hun var au-pair
  • Vi blev gift i 2010. Hun var 23 år, så vi flyttede til Malmø og kunne efter 6 mdr. flytte tilbage gennem EU reglerne (takket være hjælp fra jer!)
  • Vi flyttede til Sverige (Stockholm) ved udgangen af 2012, da jeg fik tilbudt job derovre
  • Vi flyttede tilbage til DK i September 2015, da jeg fik nyt job i DK. Min hustru startede umiddelbart kort tid efter på fuldtidsarbejde i DK (først midlertidigt og permanent fra December).
  • Jeg startede igen med at arbejde for et svensk firma i Oktober 2016 (i år), men vi er fortsat bosat i Danmark. Jeg pendler blot til Sverige.
Nu starter min hustru på studie til Januar og vi vil søge SU, men det virker til at være noget kringlet, bl.a. grundet min status som arbejdstager i Sverige. Jeg har kigget lidt rundt, men har svært ved at se, hvilken vej vi kan følge.

Samtidig er jeg pludselig blevet i tvivl om og meget bange for, hvorvidt hendes opholdstilladelse overhovedet er gyldig på nuværende tidspunkt, hvor jeg har startet på et job i Sverige, da fundamentet for den jo er, at jeg er arbejdstager i Danmark.

Jeg ser derfor meget spændt frem til at høre jeres vurdering af vores situation, men er også ret nervøs for svarene.

På forhånd tak!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: SU efter EU-reglerne, når ægtefællen arbejder i Sverige

Indlæg af mh1 » 13.12.2016 19:14:53

Det er lige så lovligt at arbejde i Sverige og bo i DK som omvendt, og man kan få fs efter EU-regler, hvis man bor i Sverige og arbejder i DK, blot er man så ikke arbejdstager men 'person med tilstrækkelige midler', så tag det roligt med hensyn til opholdsretten.

Men med hensyn til retten til SU, vil jeg mene at i og med at du har mistet din status som arbejdstager har din ægtefælle ikke ret til SU efter EU-regler.

MEN når hun opfylder kravet om to års bopæl umiddelbart før der søges om SU, vil hun kunne blive ligestillet efter danske regler:
"Du kan søge om at blive ligestillet med danske statsborgere, hvis du er gift med en dansk statsborger
Vil du søge om at blive ligestillet med danske statsborgere efter denne regel, skal det være registreret, at du, umiddelbart før du søger SU, både har boet i Danmark i mindst to sammenhængende år og været gift med en dansk statsborger i mindst to år. Du skal fortsat være gift på det tidspunkt, du søger SU."
http://www.su.dk/su/udenlandsk-statsbor ... atsborger/
mh
Rådgiver for ÆUG

JesperNDK
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13.12.2016 14:56:23

Re: SU efter EU-reglerne, når ægtefællen arbejder i Sverige

Indlæg af JesperNDK » 13.12.2016 19:17:48

Puuuuha, tak, det var dejligt at få klarhed omkring! :)

Ift. SU, betyder det så reelt set, at når vi har været i DK i 2 sammenhængende år, som bliver her til efteråret, så ville hun kunne få SU derfra?

Mange tak for svaret,
Jesper

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: SU efter EU-reglerne, når ægtefællen arbejder i Sverige

Indlæg af mh1 » 14.12.2016 21:33:42

Det skulle det gøre. Man er ikke afskåret fra at søge senere, hvis man ikke søger det fra starten af uddannelsen.
mh
Rådgiver for ÆUG

JesperNDK
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13.12.2016 14:56:23

Re: SU efter EU-reglerne, når ægtefællen arbejder i Sverige

Indlæg af JesperNDK » 15.12.2016 07:12:03

Tak :)

Besvar