Hjælp til den vigtigste del af processen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Hjælp til den vigtigste del af processen

Indlæg af S.H.M. » 09.12.2016 11:13:36

Kære alle

Jeg er nået til den vigtigste del af processen og har brug for lidt sparring.
Min mand fra ikke EU-land kom hertil på visum for 4 dage siden. Vi har alt klar til at ansøge om opholdskortet bortset fra det blå EU-sygesikringskort. Da jeg bestilte til mig selv på borger.dk, kunne jeg ikke bestille for en familiemedlem. Jeg ringede til Udbetaling Danmark og fik tilsendt en blanket i stedet. I denne blanket efterspørgers bl.a. bevis på at vi bor på den samme adresse i Sverige, hvorfor vi i går var forbi skatteverket og mødte en medarbejder der desværre ikke helt vidste hvad han skulle gør og vejledte os om, at søge om ophold på migrationsverket først og derefter få min mand registreret på min adresse. Den plan har jeg også læst før herinde, men jeg havde sådan håbet på at vi kunne få ham registreret i går så jeg hurtigst muligt kunne sende blanket samt relevant dokumentation til Udbetaling Danmark.
Vil I anbefale os at min mand søger om opholdskort til at starte med, dernæst blive registreret på adressen og efterfølgende søge om det blå EU-kort? Er der nogen der har erfaring med denne metode?

Noget andet jeg undrer mig meget over ved ansøgningen om opholdskort og de adspurgte dokumenter er, at der ikke efterspørges bevis på vores forhold udover vielsesattesten. Jeg har bl.a. en masse billeder fra forskellige rejser med mig og min mand som jeg havde regnet med at skulle bruge. Bliver sådan noget ikke efterspurgt i denne proces?


Sidst men ikke mindst, et stort tak til jer alle der bruger tid på at svare. Jeg har fået så meget gavn af dette forum og ser endnu en gang frem til jeres svar:)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp til den vigtigste del af processen

Indlæg af mh1 » 12.12.2016 17:31:44

En vielsesattest er et betydeligt bedre bevis på et fast forhold end tonsvis af billeder, så hvis I er nogenlunde jævnaldrende vil den i reglen være alt nok.

Man kan ikke få opholdskortet uden bevis for sygesikring, så det vil næppe hjælpe meget at søge om det.

Men man bør kunne blive registreret på adressen (det kan man i Tyskland). Faktisk er bevis for at man bor på adressen betingelsen for at man kan få sygesikring sammen med sin EU-ægtefælle.
mh
Rådgiver for ÆUG

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Hjælp til den vigtigste del af processen

Indlæg af mfewk » 13.12.2016 08:35:50

Din mand kan ikke folkeregistreres hos Skatteverket uden det blå kort.

Så gå ned til Migrationsverket og aflever ansøgning og få dem samtidig til at udskrive en kvittering for, at I har afleveret (alternativt sender de en kvittering til jer inden for 1 uge). Denne kvittering sendes til din mand på din adresse. Dette er tilstrækkeligt bevis for at I bor sammen for Udbetaling Danmark. Derfor kan du med kvitteringen i hånden ansøge om det blå kort for din mand.

I må eftersende det blå kort til Migrationsverket, som formentlig har rykket for kortet inden i når at modtage kortet.

I kan godt samme dag som I besøger Migrationsverket også gå til Skatteverket og bede dem folkeregistrere din mand. Men de skal også have det blå kort som I derfor må eftersende.

Migrationsverket skal ikke have nogen billeder.

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Re: Hjælp til den vigtigste del af processen

Indlæg af S.H.M. » 13.12.2016 13:28:45

mh skrev:En vielsesattest er et betydeligt bedre bevis på et fast forhold end tonsvis af billeder, så hvis I er nogenlunde jævnaldrende vil den i reglen være alt nok.

Man kan ikke få opholdskortet uden bevis for sygesikring, så det vil næppe hjælpe meget at søge om det.

Men man bør kunne blive registreret på adressen (det kan man i Tyskland). Faktisk er bevis for at man bor på adressen betingelsen for at man kan få sygesikring sammen med sin EU-ægtefælle.
Tak for svaret. Jeg har måske udtrykt mig uklart, men jeg mener ikke at søge om opholdskortet uden nogensinde at vise det blå EU-kort, men at fremsende det efterfølgende når Udbetaling DK udsteder det. Jeg tror desværre at det er den eneste løsning.

Jeg vil igen prøve at komme forbi skatteverket mhp at få ham registreret på min adresse.

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Re: Hjælp til den vigtigste del af processen

Indlæg af S.H.M. » 13.12.2016 13:30:32

mfewk skrev:Din mand kan ikke folkeregistreres hos Skatteverket uden det blå kort.

Så gå ned til Migrationsverket og aflever ansøgning og få dem samtidig til at udskrive en kvittering for, at I har afleveret (alternativt sender de en kvittering til jer inden for 1 uge). Denne kvittering sendes til din mand på din adresse. Dette er tilstrækkeligt bevis for at I bor sammen for Udbetaling Danmark. Derfor kan du med kvitteringen i hånden ansøge om det blå kort for din mand.

I må eftersende det blå kort til Migrationsverket, som formentlig har rykket for kortet inden i når at modtage kortet.

I kan godt samme dag som I besøger Migrationsverket også gå til Skatteverket og bede dem folkeregistrere din mand. Men de skal også have det blå kort som I derfor må eftersende.

Migrationsverket skal ikke have nogen billeder.
Mange tak for svar og fremgangsmåde. Det bliver nok det vi gør:)

Besvar