Proforma vurdering

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Proforma vurdering

Indlæg af Beraru » 20.10.2016 13:43:09

Hej, igen.

Vi bliver nok indkaldt til møde på Statsforvaltningen.Det har vi fået at vide i dag, da vi har søgt om opholdstilladelse til min kone.De skal vurdere om at ægteskabet ikke er proforma eller om at vi blevet gift kun med det formål at opnå ophold her i DK(men er det ikke det, man gør, når man bliver gift med en udlænding, altså at være sammen med den person, man elsker og eneste mål er at blive gift samt søge FS?)

Vi er også lige blevet gift i dag.Jeg læser nu forskellige steder herinde, hvor man siger, at det ikke er særlig smart at gifte sig, lige efter kæresten ankommer til DK og søge om FS for hurtigt?

Vi har kendt hinanden i 5 år og jeg har besøgt hende mange gange i Thailand.
Hun har aldrig været i DK.
Vi søger ophold efter EU regler.

Jeg tænker mest, om vi skulle have ventet med at søge om FS og ikke gøre det samme dag, hvor vi blev gift?

Nogen der kan berolige mig?

Mvh.

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Proforma vurdering

Indlæg af Beraru » 20.10.2016 16:19:43

Jeg læser nu i http://www.statsforvaltningen.dk/sfdocs ... kg%20).pdf, at EU borgere med tidsubegrænset ophold i Danmark har som udgangspunkt en ubetinget ret til at blive familiesammenført.

Ifm FS på grund af ægteskab kan der stilles krav om, at man underskriver en erklæring om, at formålet med ægteskabet ikke alene er for at opnå et selvstændigt opholdsgrundlag.
Hvilket vi har gjort.

Jeg tænker, hvorfor skal SF have flere forklaringer?
Hvorfor skal de, på en måde, billigøre ens ægteskab?

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Proforma vurdering

Indlæg af closed1 » 20.10.2016 16:39:40

Når i har kendt hinanden i 5 år og du har besøgt hende mange gange , hvis du kan dokumentere det - så er der da ikke noget problem .
Din kone skal indrejse og bo hos dig mindst 1 dag i et andet EU land før i søger opholdskort i Danmark .

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Proforma vurdering

Indlæg af Beraru » 20.10.2016 16:47:00

closed1 skrev: Din kone skal indrejse og bo hos dig mindst 1 dag i et andet EU land før i søger opholdskort i Danmark .
Det forstår jeg ikke helt, det med at hun skal bo mindst 1 dag i et andet EU land.
Hun er kommet til DK i sidste uge på turistvisum.
Blev gift i dag på Rådhuset.
Samme dag indgivet ansøgning om FS.

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Proforma vurdering

Indlæg af Beraru » 20.10.2016 17:03:37

Fra nyidanmark.dk

''Som en konsekvens af Clauder-dommen (E-4/11) har en person, der er familiemedlem til en EU/EØS-statsborger med ret til tidsubegrænset ophold efter EU-reglerne, ret til familiesammenføring uden yderligere betingelser. Der skal dog fortsat være tale om et familiemedlem i EU-opholdsbekendtgørelsens forstand, jf. § 2. ''

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Proforma vurdering

Indlæg af closed1 » 20.10.2016 17:10:07

Fra ÆUG mest stillede spørgsmål -

Skal min ægtefælle/partner bo sammen med mig i al den tid, jeg er i det andet EU-land?

Svar: Nej det er ikke nødvendigt. Men din ægtefælle/partner skal nå at slutte sig til dig, før du flytter tilbage til Danmark.

I skal flytte sammen til Danmark for at kunne gøre brug af EU reglerne

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Proforma vurdering

Indlæg af Beraru » 20.10.2016 17:41:06

closed1 skrev:Fra ÆUG mest stillede spørgsmål -

Skal min ægtefælle/partner bo sammen med mig i al den tid, jeg er i det andet EU-land?

Svar: Nej det er ikke nødvendigt. Men din ægtefælle/partner skal nå at slutte sig til dig, før du flytter tilbage til Danmark.

I skal flytte sammen til Danmark for at kunne gøre brug af EU reglerne
Jeg tror, vi misforstår hinanden.
Jeg er ikke dansker.
Er EU borger med tidsubegrænset ophold i Danmark.Har boet her i landet i de sidste 7 år.
Har kendt min kone i 5 år, men hun har aldrig været i DK.
Hun er på kærestevisum.
Vi er blevet gift i dag samt indgivet vores ansøgning om FS efter EU regler.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Proforma vurdering

Indlæg af closed1 » 20.10.2016 22:24:11

Der findes ikke noget der hedder kærestevisum - man kan få et visum til at besøge en kæreste

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Proforma vurdering

Indlæg af Kim P. Nyberg » 22.10.2016 07:26:11

Jeg ser ikke umiddelbart nogen grund til nervøsitet. For det første har du kendt din udkårne gennem flere år. For det andet er det ikke nok til et afslag, at der alene foreligger en mistanke om proforma, når vi snakker EU sager. Hvis myndighederne har en mistanke, er det deres pligt at bevise, at der vitterlig er tale om proforma. Kan de enten ikke rejse den bevisbyrde eller kan du og din udkårne modbevise myndighedernes bevisførelse, har de tabt og skal indrømme din ægtefælle et opholdskort.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Proforma vurdering

Indlæg af Beraru » 22.10.2016 08:57:10

Kim P. Nyberg skrev:Jeg ser ikke umiddelbart nogen grund til nervøsitet. For det første har du kendt din udkårne gennem flere år. For det andet er det ikke nok til et afslag, at der alene foreligger en mistanke om proforma, når vi snakker EU sager. Hvis myndighederne har en mistanke, er det deres pligt at bevise, at der vitterlig er tale om proforma. Kan de enten ikke rejse den bevisbyrde eller kan du og din udkårne modbevise myndighedernes bevisførelse, har de tabt og skal indrømme din ægtefælle et opholdskort.
Der er to ting, der bekymrer mig :
1.Vi er blevet gift få dage efter hun indrejste til DK og indgivet ansøgningen om FS samme dag(Dette for at hun skulle i gang med dansk undervisning hurtigst muligt)
2.Hun har tidligere været gift.Blev separeret med sin mand for cirka 16 år siden, men de har ikke været ved amphur(kommune), idet manden ikke kunne findes.Den ''borgerlige'' skillsmisse har så fundet sted i august, idet vi skulle i gang med vores ægteskab.Ved ikke, om dette kunne ''bruges'' imod os.

Vi har kendt hinanden i 5 år, besøgt hende 3-4 gange om året.Samlet set har vi været sammen knap 10 måneder.Dette kan bevises med billeder og visumstickers i mit pas.
Men vi kom til en punkt, hvor vi virkelig sagde, at det var nok.Dette er ikke et normalt liv.

3.Er der nogen, der ved, hvordan det foregår?Er det simulan ''afhøring''?Er vi i samme rum?
Hvad for nogle spørgsmål stiller de?

4.For det sidste, når jeg læser i EU bekendgøreslen, står der, at en EU borger med tidsubegrænset ophold i DK har en ubetinget ret til familiesammenføring.Hvordan skal det tolkes ''ubetinget''?Selvfølgelig er det ikke sådan, at hver unionsborger kan misbruge denne ret, men er det ikke nok at underskrive en erklæring om at forholdet er reelt?

Mvh,
B.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Proforma vurdering

Indlæg af Kim P. Nyberg » 22.10.2016 09:57:23

Ja, I bliver placeret i hver jeres rum og der vil I begge få de præcis samme spørgsmål.

Havde I mødtes for første gang i går, blevet gift i dag og søgt familiesammenføring i morgen, ville jeg være meget bekymret. Men I har kendt hinanden i 5 år og været sammen en god del af tiden, og så er jeg ikke bekymret længere. Desuden har du godt med bevismateriale.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Proforma vurdering

Indlæg af Beraru » 22.10.2016 10:21:36

Kim P. Nyberg skrev:Ja, I bliver placeret i hver jeres rum og der vil I begge få de præcis samme spørgsmål.

Havde I mødtes for første gang i går, blevet gift i dag og søgt familiesammenføring i morgen, ville jeg være meget bekymret. Men I har kendt hinanden i 5 år og været sammen en god del af tiden, og så er jeg ikke bekymret længere. Desuden har du godt med bevismateriale.
Har læst, at, når man søger efter EU regler, skal SF fremvise et klart bevis, ikke bare mistanke.
Er det korrekt?
F.eks, at man bliver betalt for at gifte sig eller lignende.

Jeg forsøger ikke at blive paranoid, men den aktuelle retning, Danmark befinder sig i, så ved man ikke, hvad man skal forvente.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Proforma vurdering

Indlæg af Kim P. Nyberg » 22.10.2016 15:20:59

I vil få spørgsmål om hvor længe I har kendt hinanden, hvor vielsen foregik og hvordan, om I begge var til stede og det var frivilligt. I vil blive spurgt om hvilket tøj partneren har på (både type og farver) og I vil få spørgsmål om jeres respektive forældre og svigerforældre, hvor godt I kender dem og hvad I har snakket med dem om vedrørende jeres parforhold. Og så videre i den stil.

Det I skal være opmærksom på er, at myndighederne skal kunne fremlægge en såkaldt dubble-lock mekanisme ved behandlingen af jeres sag. Det vil sige, at de først skal finde alle de ting, der taler til jeres fordel og derefter skal de finde de ting, der ikke taler til jeres fordel. Ud fra denne mekanisme skal myndighederne foretage en samlet vurdering. Hvis tingene overvejende taler til jeres fordel, skal de indrømme opholdskort. Hvis de I stedet taler til jeres ulempe, skal de skrive et begrundet afslag. Denne skal indeholde en klagevejledning.

Så det er ikke sådan, at de kan lede efter håret i suppen og alene ud fra det give afslag.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Proforma vurdering

Indlæg af Kim P. Nyberg » 22.10.2016 15:22:34

Spørgsmålet om forholdet mellem mistanke og bevis er allerede besvaret ovenfor.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Proforma vurdering

Indlæg af Beraru » 22.10.2016 18:03:05

Kim P. Nyberg skrev:I vil få spørgsmål om hvor længe I har kendt hinanden, hvor vielsen foregik og hvordan, om I begge var til stede og det var frivilligt. I vil blive spurgt om hvilket tøj partneren har på (både type og farver) og I vil få spørgsmål om jeres respektive forældre og svigerforældre, hvor godt I kender dem og hvad I har snakket med dem om vedrørende jeres parforhold. Og så videre i den stil.

Det I skal være opmærksom på er, at myndighederne skal kunne fremlægge en såkaldt dubble-lock mekanisme ved behandlingen af jeres sag. Det vil sige, at de først skal finde alle de ting, der taler til jeres fordel og derefter skal de finde de ting, der ikke taler til jeres fordel. Ud fra denne mekanisme skal myndighederne foretage en samlet vurdering. Hvis tingene overvejende taler til jeres fordel, skal de indrømme opholdskort. Hvis de I stedet taler til jeres ulempe, skal de skrive et begrundet afslag. Denne skal indeholde en klagevejledning.

Så det er ikke sådan, at de kan lede efter håret i suppen og alene ud fra det give afslag.
Mange tak for de gode inputs.

Måske spørger jeg dumt, men har det noget relevans, hvor meget vi kender vores forældre/svigeforældre og om vi har snakket med dem om vores forhold, når jeg er 34 år gammel og hun er 36?

Er det ikke mere relevant, når der er mistanke om tvangsægteskab?

Mvh.

Besvar