EU-sammenføring i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lineavlund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05.05.2016 22:16:19

EU-sammenføring i Sverige

Indlæg af lineavlund » 12.09.2016 09:55:45

Hej,
findes der nogle derude, der kan hjælpe mig med følgende:

Jeg planlægger at flytte til Malmø til juli 2017.
Min mand er fra Tanzania og vi blev gift i august.
Jeg er 22 og bor i København og han 27 og bor fortsat i Tanzania.

Jeg ønsker at forstå de vigtigste dele i processen om at få familiesammenført via EU-reglerne.
Hvad skal jeg være særligt opmærksom på? Hvor længe skal jeg regne med at bo i Sverige?
Og hvor længe skal han være på besøg, før vi begynder at søge familiesammenføring? Kan vi søge familiesammenføring umiddelbart efter han er kommet på besøg i Sverige eller er det bedst at vente til sidste måned af hans 90-dages visum?

Og til sidst, er der nogen der har tips til hvordan jeg får fat i en lejlighed i Malmø?
Er der nogen der kender nogen eller har en lejlighed tilrådighed?
Alt modtages med kyshånd.

På forhånd tak.

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: EU-sammenføring i Sverige

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 12.09.2016 16:12:02

Har du læst denne vejledning?

http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... /sverigeeu

Du /I skal være opmærksomme på at samle AL dokumentation på at I reelt bor der. Betalt altid med visa/mastercard, så I kan dokumentere at I har opholdt jer i SV. Gem kvitteringer på betalt husleje, el, mobil, internet, forsikringer, pendlerkort hvis du pendler til DK osv.

Som min. skal du bo i SV 3 måneder (hvis du arbejder der) og 6 måneder hvis du pendler til DK. (Det er den rette tråd de bruger i DK, når de skal behandle jeres sag). Din mand skal have sluttet sig til dig, og behøver altså ikke have været med i SV, i hele perioden.

I kan søge om FS, samme dag han ankommer.

Der er kæmpe rift om lejlighederne i Malmö, så det kan blive svært medmindre du kan betale en høj husleje. En god idé er at søge i de mindre byer uden for Malmö.

lineavlund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05.05.2016 22:16:19

Re: EU-sammenføring i Sverige

Indlæg af lineavlund » 13.09.2016 06:23:04

Tak for svar.
Hvordan tror du, det står til, hvis jeg studerer i Sverige på i ca. 6 mdr på udveksling fra mit danske studie?


Og kan du uddybe, hvad du mener med at min mand skal have sluttet sig til mig?

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: EU-sammenføring i Sverige

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 13.09.2016 18:17:02

Det er klart bedre (læs nemmere at dokumenterer reelt ophold), hvis du studerer i samme land som du bor (her SV). I forhold til at pendle til DK. :)

Din mand skal bo sammen med dig i SV. Ikke nødvendigvis hele perioden du bor der, men det går fx. ikke at du bor i SV, din mand i hjemlandet, og du så flyttet til DK, og så tror du kan benytte EU-reglerne.

lineavlund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05.05.2016 22:16:19

Re: EU-sammenføring i Sverige

Indlæg af lineavlund » 14.09.2016 07:56:23

Nej, altså umiddelbart håber jeg på at kunne flytte juli 2017. Så bo der i i 3 mdr., derefter inviterer min mand til Sverige, bo med ham i de 90 dage og i mellemtiden så søge familiesammenføring.

Så som jeg kan læse det du skriver, så behøver jeg ikke have boet med ham i f.eks. 80 dage og så søge familiesammenføring, men jeg kan godt gøre det umiddelbart efter han er kommet på turistvisummet?

Tak for din hjælp

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: EU-sammenføring i Sverige

Indlæg af mini89 » 14.09.2016 08:13:00

Indlæg12.09.2016 15:29:06

Hej.
Min mand er på besøges visum hos mig i sverige og vi vil gerne søge om opholdstilladelse til ham. Jeg er dansk statsborgere og har indkomst som pensionist. Kan min mand blive her i Sverige og søge om opholdstilladelse eller skal han ud af landet? Om vi så har mulighed at søge opholdstilladelse mens han bor her, hvor skal vi starter hen og hvad skal vi have med til skatverket eller er det via migrationsverket? Kan i hjælpe os med at fortælle trinvis eller linke os videre tak. Skal han have det der blå eu sygesikringsbevis eller hvordan forgår det?

Mvh Mini89

Besvar