Flytte tilbage til DK / Sverige fra Spanien - EU regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
holten
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08.03.2014 22:13:49

Flytte tilbage til DK / Sverige fra Spanien - EU regler

Indlæg af holten » 09.07.2016 12:53:22

Hej ÆUG

I har før hjulpet mig rigtig meget, så tak for det! Min situation er den, at min mand (mexicaner) fik opholdstilladelse efter danske regler i 2014. I 2015 flyttede vi til spanien, da vi var blevet optaget på en kandidat hernede. Vi fornyede ikke min mands danske opholdstilladelse, men han fik hurtigt ophold i Spanien efter spanske regler - Han fik dermed ophold i Spanien i 5 år (indtil 2020) og derefter kan han få permanent ophold her.

Vi havde håbet om at blive boende hernede, men desværre er der meget stor arbejdsløshed! vi bliver nu begge færdige med vores kandidat, men har fået at vide at vi ikke skal regne med at finde jobs og har søgt uden held. VI havde regnet med at det ville være svært at finde arbejde - men ikke SÅ svært. Vi ser efterhånden ikke anden mulighed end at tage tilbage til DK.

Min mands danske opholdstilladelse udløb i maj (vi tænkte begge at det ikke gjorde så meget, da vi ville foretrække at han fik ophold efter eu-reglerne), de har dog ikke frigjort sikkerhedsstillelsen.

Mine spørgsmål er
1) Kan min mand søge job i DK med hans spanske opholdstilladelse? Eller skal han vente indtil han er blevet tildelt ophold efter EU-reglerne. Han håber selvfølgelig, at han kan søge job med det samme.
2) Vi har en opsparing, men kommer til dk uden job. Jeg topper nok min spansk kandidat af men en dansk, men har også planer om at søge job, men vil det være et problem hvis jeg ikke har en månedlig indtægt når vi søger efter EU-reglerne?
3) Er der nogle fordele ved at søge efter EU-reglerne i Sverige (eller nationale regler)? Vi er meget åbne for at bosætte os der og søge jobs i København.

På forhånd tak

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte tilbage til DK / Sverige fra Spanien - EU regler

Indlæg af skaanebo » 09.07.2016 13:43:49

Din mand kan naturligvis søge job hvor i verden, han vil, men for at måtte arbejde i Danmark, skal han først søge om et opholdskort efter EU-reglerne. Han behøver dog ikke at vente på, at det bliver udstedt, førend han begynder at arbejde. Og det har sikkert sine fordele, at han allerede har et dansk CPR-nr.

Der er krav om, at du skal råde over tilstrækkelige midler ved tilbagevenden til Danmark, medmindre du har været arbejdstager i Spanien.

EU-reglerne er de samme i hele EU. Derimod er nationale regler forskellige. Sverige ændrer sine regler i juli i år, så der også kommer et forsørgelseskrav i Sverige efter nationale regler. Din mand må kun arbejde i det land, hvor han er bosat, så han kan ikke fx pendle til job i Danmark og bo i Sverige.

holten
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08.03.2014 22:13:49

Re: Flytte tilbage til DK / Sverige fra Spanien - EU regler

Indlæg af holten » 09.07.2016 13:51:37

Tak for hurtigt og fyldestgørende svar :)

Besvar