Vedr. rettigheder efter tilbagevenden til DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cn86
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03.05.2016 09:11:06

Vedr. rettigheder efter tilbagevenden til DK

Indlæg af cn86 » 03.05.2016 09:17:49

Hej alle,

Min kæreste og jeg overvejer at søge om familiesammenføring via EU-reglerne (jeg ved godt at vi skal giftes og jeg skal bo et stykke tid med ham i et andet EU-land) - men jeg synes det er svært at finde ud af hvad reglerne/rettighederne ville være for min mand efter ophold i Malmø og tilbagevenden til DK - altså de første fem år indtil han kunne få permanent opholdstilladelse.
Må han f.eks.:
- arbejde i Malmø, men bo i KBH?
- besøge familie og venner i Malmø ofte?
- studere i DK?

Og kan man være sikker på, at han kan få permanent opholdstilladelse efter de fem år (hvis vi stadig er gift og bor i DK selvfølgelig), eller findes der eksempler på at folk har fået afslag? Min kæreste er nemlig meget bange for, at vi har fået et stabilt liv i DK i løbet af de første fem år og han så nægtes opholdstilladelse.

På forhånd tak!

Mvh. Clara

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vedr. rettigheder efter tilbagevenden til DK

Indlæg af mh1 » 03.05.2016 09:38:31

"Må han f.eks.:
- arbejde i Malmø, men bo i KBH?
- besøge familie og venner i Malmø ofte?
- studere i DK?"

Nej.
Ja.
Ja.
mh
Rådgiver for ÆUG

cn86
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03.05.2016 09:11:06

Re: Vedr. rettigheder efter tilbagevenden til DK

Indlæg af cn86 » 03.05.2016 09:55:17

Tusind tak for svar, mh.

Hvad med at rejse på ferie uden for EU, må han det i de fem år han har tidsbegrænset opholdstilladelse i DK efter vi kommer tilbage igen?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Vedr. rettigheder efter tilbagevenden til DK

Indlæg af skaanebo » 03.05.2016 12:46:40

Selvfølgelig må man rejse frit rundt i verden, som man kan og vil. Men forudsætningen for at være folkeregistreret i Danmark er, at man ikke opholder sig mere end højst 180 dage uden for Danmark inden for et år.

cn86
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03.05.2016 09:11:06

Re: Vedr. rettigheder efter tilbagevenden til DK

Indlæg af cn86 » 03.05.2016 22:05:33

Tusind tak for svar.
Jeg tillader mig dog lige at stille anden halvdel af mit spørgsmål igen, da jeg stadig ikke har fundet svar på det nogle steder:

Kan man være sikker på, at han kan få permanent opholdstilladelse efter de først fem år i DK efter tilbagevenden fra Sverige (hvis vi stadig er gift og bor i DK selvfølgelig), eller findes der eksempler på at folk har fået afslag? Min kæreste er nemlig meget bange for, at vi har fået et stabilt liv i DK i løbet af de første fem år og han så nægtes permanent opholdstilladelse.

Henke
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28.11.2015 21:49:17

Re: Vedr. rettigheder efter tilbagevenden til DK

Indlæg af Henke » 03.05.2016 23:05:16

Citeret fra opholdsdirektivet artikel 16 stk 1:

"Unionsborgere, der lovligt har haft ophold fem år i træk i værtsmedlemsstaten, har ret til tids-
ubegrænset ophold på dets område. Denne ret er ikke underlagt betingelserne i kapitel III."

Det tolker jeg som at hvis i har overholdt reglerne om uafbrudt ophold (max væk i 6 mdr pr år) så skal i slet ikke spørge om lov til permanent ophold, i skal bare sige "hit med det, aflever!". Bemærk at der står RET TIL tidsubegrænset ophold. De kan så og sige ikke nægte vedkommende det!

Kloge hoveder, please correct me if I'm wrong :)

Besvar