dokumentation til statsforvaltningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Henke
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28.11.2015 21:49:17

dokumentation til statsforvaltningen

Indlæg af Henke » 13.04.2016 13:24:36

Hej i ÆUG

Den 12. juni kommer min hustru og hendes søn fra Thailand op og skal søge opholdskort i SE og bagefter forhåndsgodkendelse i DK.

Hvilken dokumentation for samliv i Sverige vil statsforvaltningen se?
Er det nok med kvittering fra Migrationsverket, eller vil de se en folkebogføring også?

Jeg ved godt at begge to styrker sagen men planen er at vi tager til DK og søger forhåndsgodkendelse den 21. juni, så Skatteverket når sikkert ikke at folkebogføre dem inden

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: dokumentation til statsforvaltningen

Indlæg af mh1 » 13.04.2016 20:58:50

Prrrr - ikke så hastigt!

I skal have "etableret et familieliv i Sverige" for at I kan få held med den manøvre. Det HAR været sådan, at det var nok at ægtefælle havde 'sluttet sig til' EU-borgeren, dvs. nogle få dage var nok, men sådan er det ikke mere.

"De familiemedlemmer, som du ønsker at tage med dig hjem til Danmark, skal have boet sammen med dig i det andet EU/EØS-land, men ikke nødvendigvis i al den tid, hvor du har boet der."
"Endvidere er det en forudsætning, at den danske statsborger og familiemedlemmet/ansøgeren har haft et reelt samliv i det EU/EØS-land, hvor den danske statsborger har udnyttet sin ret til fri bevægelighed. Kravet indebærer, at familiemedlemmet/ansøgeren har haft et ophold i det EU/EØS-land, hvor den danske statsborger har udnyttet sin ret til fri bevægelighed."

Der er ingen fast regel om, hvor længe ægtefællen skal have været sammen med dig, men hvis I vil være sikre på at få et positivt svar på ansøgning om en forhåndsgodkendelse, skal I altså vente noget længere end 9 dage med at aflevere den.
mh
Rådgiver for ÆUG

Henke
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28.11.2015 21:49:17

Re: dokumentation til statsforvaltningen

Indlæg af Henke » 14.04.2016 12:02:45

Det er ikke hvad jeg har læst her på ÆUG. Vi søger forhåndsgodkendelse så jeg tvivler på at de afviser pga det, da vi bliver boende sammen i Sverige i sagsbehandlingstiden.

Men anyway, det var heller ikke det spørgsmålet gik på :P

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: dokumentation til statsforvaltningen

Indlæg af skaanebo » 14.04.2016 16:13:56

I risikerer at få afslag på forhandsansøgningen = spild af jeres tid, for så må I jo bare søge forfra, når afslaget kommer om måske 2-3 måneder, og kan så begynde forfra i køen. Der er som nævnt ændret praksis på området.

Henke
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28.11.2015 21:49:17

Re: dokumentation til statsforvaltningen

Indlæg af Henke » 14.04.2016 19:10:31

Hvor længe vil ÆUG anbefale at vi venter? Som nævnt så ankommer de 12. juni og så søger vi opholdskort i SE lige efter!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: dokumentation til statsforvaltningen

Indlæg af mh1 » 14.04.2016 19:12:53

En forhåndsgodkendelse får I kun, hvis Statsforvaltningen kan se at der er grundlag for det, og det kan de ikke se hvis I søger kun 9 dage efter at din kone er kommet. Hvem siger, at hun ikke rejser 5 dage senere, og dermed kun har været på ferie?

Man kan dokumentere hvad der ER sket, men ikke hvad der vil ske i fremtiden.

Derfor skal I slå koldt vand i blodet og gøre alt det, I ville gøre hvis I havde tænkt jer at blive i et års tid eller længere i Sverige: søge opholdskort til din kone der, prøve at få hende folkeregistreret, evt. skrive barnet op til institution, og gemme al dokumentation for det. Det skal afleveres sammen med din dokumentation for 'reelt ophold', så det kan ses at hun er i Sverige for at etablere et samliv med sin ægtefælle (dig).
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: dokumentation til statsforvaltningen

Indlæg af mh1 » 14.04.2016 19:26:18

Jeg ville sige mindst en måned, før I søger og så mindst en måned mere, før I flytter.

Vær opmærksom på sagsbehandlingstiden, som svarer til behandlingstiden for forhåndsgodkendelse: http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6056

"I sager om familiesammenføring med en dansk statsborger er sagsbehandlingstiden på op til seks måneder. Det er vigtigt, at den dokumentation, der kræves i ansøgningsskemaet, er vedlagt, når ansøgningen indleveres. Ellers kan sagsbehandlingstiden blive forlænget yderligere."

Hvad der skal vedlægges:
http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6060
mh
Rådgiver for ÆUG

Henke
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28.11.2015 21:49:17

Re: dokumentation til statsforvaltningen

Indlæg af Henke » 14.04.2016 19:51:28

Hmm ok.
Jeg vil bare så forfærdeligt gerne have afleveret ansøgningen inden briterne skal stemme om EU. Jeg er ikke helt tryg ved de vage aftaletekster og at jeg arbejder i Danmark.

Vi flytter selvfølgelig ikke til DK før vi har fået OK fra statsforvaltningen.

Min hustru er her i Sverige nu, men rejser hjem i næste uge og så tager jeg 7 uger på søen. Hvis vi søger opholdskort til hende her i Sverige nu, og så søger for hendes søn til juni, vil det så se bedre ud mht at søge forhåndsgodkendelse i DK den 21. juni?
Hun har sin søns pas med, så vi kan vel i princippet også søge for ham. Så skal han vel bare lige en tur på migrationsverket når de kommer?

Henke
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28.11.2015 21:49:17

Re: dokumentation til statsforvaltningen

Indlæg af Henke » 15.04.2016 09:44:55

mh og Skaanebo blot til info :)

Jeg har netop snakket med Statsforvaltningen.

Jeg nævnte det vi har diskuteret her omkring ændret praksis og at man skulle have etableret et familielignende forhold i det andet EU land. Det afviste hun blankt at skulle være tilfældet. Hun fortalte at det de kigger på er mit reelle ophold i Sverige og at de bare skulle se dokumentation på at min hustru og hendes søn har opholdt sig hos mig, f.eks. kvittering på aflevering af ansøgning om opholdskort fra migrationsverket.

Sagsbehandlingstiden bliver også taget i betragtning, hvor man jo bor sammen som familie :)

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: dokumentation til statsforvaltningen

Indlæg af SigneLassen » 21.04.2016 19:00:34

Det sidste var godt nyt! Jeg har netop afleveret min ansøgning i dag, 8 måneder efter jeg flyttede til Sverige, men kun 8 dage efter min mand (eeendelig) kom hertil.
Mh, hvad har I set for nogle sager, hvor det bliver afvist? Hvad kan jeg gøre for at bevise det nu? Vi har ansøgt om opholdskort, og min mand har folkebogført sig. Allerede nu siger Statsforvaltningen, at det kommer til at tage mere end 6 måneder, fordi de er underbemandede, og det snart er sommerferie...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: dokumentation til statsforvaltningen

Indlæg af mh1 » 21.04.2016 21:04:52

@ SigneLassen, i jeres tilfælde er der næppe risiko, men Henkes situation er anderledes. Bl.a. har han ikke boet så længe i Sverige, og bor på en ℅-adresse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Henke
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28.11.2015 21:49:17

Re: dokumentation til statsforvaltningen

Indlæg af Henke » 22.04.2016 18:15:04

C/o adressen er ved at blive lavet om nu :)

Besvar