Vente på afgørelse og rejse samtidig

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Henke

Vente på afgørelse og rejse samtidig

Indlæg af Henke » 18.03.2016 12:25:50

Hej
Er der nogen der har erfaring med at vente på opholdskort i Sverige og rejse ud af landet og vende tilbage igen, korte ferier f.eks?
Der er nogen ting jeg ikke mener hænger sammen. Et schengen visa kan max være 90 dage, men ansøgningen om opholdskort tager minimum 8 mdr???? Hvad så hvis man bliver checket af politiet mens ens visum er udløbet? Bliver man så anholdt og deporteret?
Jeg bor i Malmö og til Juni skal min hustru søge om opholdskort, inden da skal hun have visum. Jeg har læst på migrationsverket at man kan få et svensk nationalt D-visum med gyldighed i op til et år. Er der nogen som har erfaring med dette? Vi overvejer om hun skal søge dette istedet, så hun har lidt bevægelighed!

skaanebo

Re: Vente på afgørelse og rejse samtidig

Indlæg af skaanebo » 19.03.2016 02:50:18

Din ægtefælle kan ikke forlade Sverige og forvente at kunne returnere uden at have et gyldigt opholdskort eller et gyldigt visum.

Henke

Indlæg af Henke » 19.03.2016 10:48:03

Nej det er jeg klar over.
Jeg spørger om der er nogen som har erfaring med det nationale D-visum man kan få til Sverige? Det kan man få i op til et år.

Henke

Indlæg af Henke » 23.03.2016 08:41:03

Efter længere korrespondance med hhv. migrationsverket og den svenske ambassade i Bangkok har jeg nu fået et brugbart svar, og det kan måske være interessant for andre også.

Den svenske ambassade i Bangkok forsikrer mig om at hun vil få nyt Schengen visum, selvom hun har haft overstay og ikke overholder 90/180 dages reglen. Ambassaden og Migrationsverket bruger samme computersystem så på ambassaden kan de også se at hun har søgt om opholdskort.
De anbefaler dog at man tager kvitteringen med fra Migrationsverket så myndighederne i lufthavnen ikke stejler ved ud/indrejse.

Jeg har skrevet med en Anders Högberg der underskriver sig selv som:

Anders Högberg
First Secretary / Förste ambassadsekreterare
Migration Section / Migrationssektionen
Embassy of Sweden / Sveriges ambassad, Bangkok
One Pacific Place, 20th Floor
140 Sukhumvit Road
Tel: +66 (0)2 263 72 46

Derudover er det min egen opfattelse at det nok er bedst at flyve ud/hjem fra Sverige, og derfor må over Arlanda i Stockholm, og jeg tror også at vi medbringer fuld sagsmappe, med udskrift af eu lovtekster. Just in case.

Det giver for mig også fint mening. Hvis de nægtede at udstede et visum ville de samtidig nægte hende ret til at opholde sig i Sverige, hvilket de ikke kan.
Jeg kan heller ikke forstå at der ikke udstedes et midlertidigt bevis for opholdsret. Hvordan skal man ellers bevise ens opholdsret mens man venter på kortet?

Besvar