Blot arbejdssøgende?????

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
monies
Indlæg: 199
Tilmeldt: 20.07.2007 15:38:29

Blot arbejdssøgende?????

Indlæg af monies » 15.07.2008 05:15:59

Der er noget jeg ikke forstår. Nu er der så meget tale om hvor lang tid man skal arbejde i Sverige, inden man kan vende tilbage til Danmark på eu-reglerne. I går læste jeg at det er muligt at man blot skal være arbejdssøgende i to uger i Sverige. Men både i eu-tekster og på nyidanmark står der, at man skal ha' haft et reelt arbejde og at det ikke må være af marginal karakter. Hvordan kan juristerne få det derhen, at man blot skal være arbejdssøgende.
Desuden lyder det til at være rigtig nemt nu at bruge eu-reglerne til at komme tilbage til Danmark. Jeg synes der i de fleste artikler mangler den ting, at en tredjelandspartner skal ha' haft lovligt ophold i et andet eu-land, inden man kan søge tilbage til Danmark. Og det er jo ikke noget der lige ordner sig på to dage. Men måske er det nok hvis partneren har et visum nu og ikke behøver en opholdstilladelse i f.eks. Sverige.
Vil nogen kommentere dette.

Mvh Monies

Nanna
AUG Board
Indlæg: 51
Tilmeldt: 10.06.2007 13:16:46
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Nanna » 15.07.2008 07:45:32

Hej Monies,

Som jeg forstår skal ægtefællen have haft en opholdtilladelse - et visum er ikke nok. Men nu da det er kommet frem at man kun behøver at arbejde i meget kort tid er det værd at undersøge hvilket EU-land der har kortest sagsbehandlingstid på opholdtilladelsen. Sverige er måske ikke det bedste sted, da de sikkert har længere sagsbehanlingstid pga. antallet af ansøgninger de modtager. Man kunne måske søge eu-opholdstilladelsen før man flytter via en ambassade.....

Nanna

monies
Indlæg: 199
Tilmeldt: 20.07.2007 15:38:29

Indlæg af monies » 15.07.2008 09:52:29

Hej Nanna

Det er en god ide. Vi er i fuld gang med at søge tilbage til Danmark, men folk der først skal igang nu med at arbejde i et andet eu-land, skulle ta og undersøge ventetiderne. Og nu bliver det meget spændende om det er nok at være arbejdssøgende i et eu-land i et par uger. Det de kloge åbenbart ikke er enige om.

Mvh Monies

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 15.07.2008 16:26:01

Så vidt jeg har forstået det, så kan der i Sverige være stor forskel på sagsbehandlingstiden, alt efter hvor i landet man søger familiesammenføring. Og Malmø er ikke overraskende det sted, hvor det tager længst tid.

Det er fint, at der nu er skabt klarhed over, at der ikke kan stilles nogen krav til, hvor lang tid man skal have boet og arbejdet i udlandet for at kunne søge tilbage til Danmark efter EU-reglerne. Men som Monies skriver, skal man jo stadig vente på at få en opholdstilladelse, så i mange tilfælde vil det nu blive den begrænsende faktor, og pressens beskrivelse af, at det nærmest er noget, som kan klares i sommerferien, holder naturligvis slet ikke vand. Som Monies sikkert kan skrive under på, er der jo givetvis en mængde papirarbejde, der skal ordnes, når man flytter til et andet land, foruden at man skal finde sig en (midlertidig) bolig samt et ditto job.

Hvis det er tilstrækkeligt at have opholdt sig i et andet EU-land som arbejdssøgende vil det selvfølgelig gøre tingene noget lettere for folk, som kan leve af deres opsparing undervejs, men indtil videre er dette vist bare 2 EU-kyndige juristers private holdning.

Under alle omstændigheder et stort tillykke til jer, der nu kan vende hjem fra Sverige eller Tyskland, og til ÆUG for at have været med til at få blæst denne sag så stort op i pressen. Jeg er p.t. "hjemme" hos min familie på Filippinerne, og jeg må indrømme, at det er med et særdeles stort smil på læben, at jeg har fuldt med i den megen røre i andedammen, som Berlingskes artikelserie har skabt.

Specielt har det været en udsøgt fornøjelse at se, hvordan Dansk Folkeparti nærmest er blevet bragt i fuldkommen affekt af, at de efter alt at dømme ikke får deres vilje denne gang. Og at de stiller sig overrasket og fortørnet an over, at Danmarks EU-medlemsskab betyder, at der er grænser for, hvilken lovgivning det danske folketing kan indføre. Tænk at dette efter 4 EU-folkeafstemninger med tilhørende debat om suverænitetsafgivelse kan komme bag på en professionel politiker, som hæver 50-60.000 DKK om måneden for at sidde i Folketinget. :lol: :lol: :lol:

Nanna
AUG Board
Indlæg: 51
Tilmeldt: 10.06.2007 13:16:46
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Nanna » 15.07.2008 17:04:47

Som jeg forstaar det behandles alle eu ansoegninger indgivet i Sverige i Malmo da de er eksperterne. Jeg toer ikke sige hvordan det forholder sig hvis man soeger efter de nationale regler.

solveig
Indlæg: 67
Tilmeldt: 08.02.2008 13:48:53
Geografisk sted: Copenhagen
Kontakt:

Indlæg af solveig » 15.07.2008 19:50:33

Jeg kan da naeppe tro at alle EU ansoegninger behandles i Malmö. JEg indleverede min her i Stockholm og det tog os 7 måneder at få opholdskortet, på trods af at vi skulle vaere et let tilfaelde (gift i to år, faelles boern, osv). OG det kun fordi jeg skrifttlig klagede over vente tiden.
SOL

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hej

Indlæg af jerry » 15.07.2008 20:49:53

Hej Nanna.
Da vi sögte til Sverige via eu-reglerne, boede vi i Trelleborg og de sagde baade skatteverket og migrationsverket at alle eu-regel sagerne bliver behandlet i Malmö, saa jeg har ogsaa hört det samme. Fra vi ansögte til vi fik svar, gik der 2 uger, men har hört om mange som har ventet i maaneder.

Besvar