Flytte tilbage til Danmark på SU

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Flytte tilbage til Danmark på SU

Indlæg af AsmaaF » 30.01.2016 03:28:54

Mangler noget rådgivning inden vi gør noget vi kommer til at fortryde :)

Jeg har nu boet i Sverige siden september, og min mand kom hertil på visum i december. Min mand havde omkring 15000kr med som vi har brugt på diverse ting og ellers har vi haft min danske SU og SU lån som indtægt.
Jeg får udbetalt fødselsklip fra februar af, så har dobbelt SU og lån indtil juli. Vi har lige søgt efter de svenske regler online til min mand, og vi er begyndt at tænke på hvornår vi bør flytte tilbage til Danmark. Vil gerne tilbage hurtigst muligt da jeg læser på Aalborg Universitet og vil helst føde i Aalborg.

Mit spørgsmål er, bør vi søge forhåndsgodkendelse, bide det i os og vente de 6+ måneder det tager at vente på svar eller burde min dobbelte SU+lån være nok til at blive betragtet som person med tilstrækkelige midler? Jeg har masser af dokumentation på reel ophold (jordmoder besøg, indlæggelse på sygehus, indkøb, osv) så det er økonomien der bekymrer mig.

Hvordan foregår det så i praksis, får min mand lovligt ophold i Danmark så snart vi har indgivet vores ansøgning til statsforvaltningen og bør vi gøre det inden hans visum udløber?

Sjov detalje, min mand har indrejseforbud til Danmark, men fik at vide af betjenten der skulle have registreret ham i SIS at de glemte at gøre det, så hans visum gælder også i Danmark. Kan vi vælge at se bort fra indrejseforbuddet når det er deres fejl? Eller kan vi få problemer med statsforvaltningen?

På forhånd mange tak!

AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Re: Flytte tilbage til Danmark på SU

Indlæg af AsmaaF » 31.01.2016 18:50:22

Ville også påskønne det hvis jeg kunne peges i retning af hvem jeg skal henvende mig til angående indrejseforbuddet for at få opklaret det ☺️

Besvar