EU-regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sanner_wt
Indlæg: 89
Tilmeldt: 31.03.2008 21:06:07
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

EU-regler

Indlæg af sanner_wt » 07.07.2008 21:57:14

Hej igen

Jeg har et vigtigt spørgsmål som jeg har spurgt forskellige folk om, men jeg bliver ved og ved med at få forskellige svar. Derfor tænkte jeg at det var en idé at sætte spørgsmålet op herinde..

Jeg bor i sverige sammen med min tyrkiske mand og venter på opholdskort til ham. Vi søger under EU-reglerne. Jeg har stadig arbejde i Danmark, men vil finde arbejde her i Sverige, når min mands opholdskort (forhåbentligt) kommer. Efter 10 ugers arbejde i Sverige ønsker vi at søge tilbage til Danmark via EU-reglerne. Spørgsmålet er så: Kan min mand, hvis han opnår opholdstilladelse til Danmark, også arbejde i Danmark? Jeg har hørt at han stadig kun må arbejde i sverige?

Jeg vil også spørger om, hvis han opnår opholdstilladelse til Danmark, om hans opholds-/arbejdstilladelse til Sverige frafalder..? Og i hvilket af de to lande, har han mulighed for at søge om medborgerskab? Kan han stadig søge i sverige efter 5 år eller har han mulighed for at søge i Danmark?

monies
Indlæg: 199
Tilmeldt: 20.07.2007 15:38:29

Indlæg af monies » 08.07.2008 05:10:25

Hej
Hvis din mand får opholdstilladelse i Danmark, må han også arbejde i Danmark. Når i flytter tilbage Danmark frafalder hans svenske opholdstilladelse. Men man kan søge til Danmark på eu-reglerne mens man bor i Sverige. I tilfælde af afslag kan man blive i Sverige, og skal ikke starte helt forfra.

Med venlig hilsen
Monies

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 08.07.2008 07:36:34

Hvis din mand får opholdstilladelse i Danmark og vælger at flytte til Danmark, mister han automatisk sin opholdstilladelse i Sverige.

Når han som udlænding fra tredjeland bor i Sverige, må han kun arbejde i Sverige, ligesom han som udlænding fra tredjeland bosat i Danmark kun må arbejde i Danmark.

Hvis han senere ønsker at skifte statsborgerskab vil det derfor være et dansk statsborgerskab, han skal søge om - og det tager som bekendt noget længere tid end de 5 år, det tager i Sverige, vistnok 7-9 år i Danmark, forudsat at man består alle prøver.

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hej

Indlæg af jerry » 08.07.2008 10:13:31

Hej Skaanebo.
Jeg forstaar det ikk saa, mange af stederne herinde staar der at selvom man söger til dk efter 10 ugers arbejde i Sverige saa maa ens ægtefalle stadig kun arbejde i Sverige. Eller ogsaa er jeg bare ikk saa skarp, jeg tænker paa den traad, som Lauritz har skrevet som hedder "forstaar ikk sverige lösningen". Vil det saa sige at hvis jeg som dansker tager job i Sverige i 10 uger og saa söger til dk efter eu-reglerne med min mand saa maa han kun arbejde i dk? Det er da kun super fedt hvis det forholder sig saadan, for jeg har været temmelig ærgelig over at han kun maatte arbejde i Sverige selvom vi kom til at bo i dk senere.

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hej igen

Indlæg af jerry » 08.07.2008 10:20:28

Tror saa den er feset ind paa lystavlen nu, saa længe man er bosat i Sverige saa maa ægtefællen kun arbejde i Sverige, naar man saa söger til DK saa er det kun dk han/hun maa arbejde i???????Hvad med skole, skal de gaa i skole hvis c og d niveau paa svensk er bestaaet? Altsaa hvis man söger til dk, skal han saa ogsaa starte i skole for at lære dansk, eller vil det være nok med c og d diplom fra sfi? Det er virkelig en kæmpe lettelse at faa det paa plads, vi kunne nemlig godt tænke os at flytte til jylland, men da jeg hele tiden har troet at min mand kun maatte arbejde i Sverige slog jeg hurtigt den tanke ud af hovedet :lol: Godt at du spurgte Sandra :wink:

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 08.07.2008 11:16:25

Ja, den udenlandske part må kun arbejde i det land, hvor han/hun har arbejds- og opholdstilladelse, og ved flytning fra Sverige til Danmark, mister man jo sin opholdstilladelse i Sverige og man må derfor ikke længere arbejde i Sverige, når man er flyttet til Danmark.

Efter EU-reglerne er al undervisning frivillig. Der er altså ingen tvungen sprogundervisning, ligesom det kan være forbundet med et gebyr eller egenbetaling, når man gør brug af EU-regler. Der er ingen meritoverførsel mellem svensk sprogundervisning og dansk sprogundervisning

sanner_wt
Indlæg: 89
Tilmeldt: 31.03.2008 21:06:07
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Tak

Indlæg af sanner_wt » 08.07.2008 22:14:31

Tak for svarene. Jeg skulle bare være 110 procent :)

Besvar