Jeg bliver vanvittig omkring id-kort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Jeg bliver vanvittig omkring id-kort

Indlæg af jerry » 03.07.2008 09:48:26

Hejsa.
Nu har jeg saa forgæves prövet at anskaffe mig et svensk id-kort. Ringede til Skaanes provinsbank paa Stortorget i Malmö i sidste uge og talte med en meget venlig mand som snakkede dansk :D og som fortalte mig at det ikk var noget problem for mig at faa et id-kort gennem min bank. Jeg tog saa hen til banken igaar og fik af vide at det kunne ikk lade sig göre, henviste til den venlige mand, men ingen hjælp at hente for han sad i Stockholm afdelingen :shock: . Naah men min mand har saa faaet job her i Landskrona hvor vi bor og gik ned i en Nordea bank her i Landskrona og sagde at han gerne ville aabne en almindelig lönkonto, hvortil svaret var at det kunne han ikk saa længe han ikk havde svensk id-kort!!!!!!!!!! :evil: Saa er det jeg undrer mig over systemet herovre, vil det saa sige at alle de danskere som er flyttet herover for at köbe billigere biler og boliger bare har kunnet faa id-kort som vi andre laver et buskort??? Og naar man saa rent faktisk finder et job i deres land, saa kan man ikk oprette en gangske almindelig lönkonto naar man ikk har svensk id-kort og id-kortet kan man ikk faa medmindre man har dansk körekort, som saa skal ændres til svensk körekort, eller man har forældre eller söskende som har id-kort. Jeg kan ikk forstaa i mit lille danske hoved hvorfor det skal være saa pokkers kompliceret med de id-kort og föler mig gevaldig til grin naar jeg nærmest skal staa og tigge og bede om at faa et id-kort. Kan det virkelig være rigtigt at de kan nægte at aabne en lönkonto til min mand? Han har opholdskort for 5 aar, han har svensk person nummer, han gaar i skole paa sfi for at lære svensk og saa har han fundet et job herover, som selv for os danskere kan være mere end svært, hvorfor skal det være saadan??? Jeg tager det personligt og synes det grænser sig til diskrimanation. Undskyld al min negativitet, men nogen gange er det bare som at löbe panden mod en mur. Har boet i Tyrkiet og der kunne jeg aabne en bankkonto samme dag jeg henvendte mig og man skulle mene at Sverige var lidt længere fremme i skoene paa de omraader. Haaber nogen af jer kan komme med nogle gode raad

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 03.07.2008 09:52:17

Det er en velkendt problematik - velkommen til svensk bureaukrati!

Heldigvis har politikerne fået øjnene op for problemet, og der skulle være nye regler på vej, som gør det lettere at få udstedt id-kort fra januar næste år.

I mellemtiden er der desværre ikke meget, du kan gøre, andet end at forsøge med en anden bankrådgiver. Det handler meget om velvillighed og forståelse fra bankens side, når man skal "omgå" reglerne.

Anabantids
Indlæg: 31
Tilmeldt: 11.06.2007 17:25:16

Indlæg af Anabantids » 03.07.2008 11:41:22

Vores ven fra Irland er for nylig flyttet til Malmö. Han stødte ind i præcis det samme problem som din mand. Besøgte masser af banker her i byen og fik afslag på stribe. Til sidst fik han dog bid i netop Nordea (denne filial ligger på gågaden over for Harry's). Så mit bedste råd er at besøge flere banker - til sidst skal det nok lykkes!

Da vi i sin tid flyttede herover, fik min mand uden problemer en konto i den samme bank, som jeg har. Så hvis du allerede har en konto herovre, kunne dette jo også være en mulighed..

Held og lykke med det!

Mht id-kortet, har jeg levet fint uden det i snart tre år...

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 03.07.2008 13:52:10

Hejsa.
Tak for jeres svar. Ja der er vel heller ikk saa meget andet at göre end at væbne sig med taalmodighed og det nytter jo heller ikk noget at jeg hidser mig op, jeg maa paa jagt, lige nu er det ligegyldigt for mig med id-kort, klarer mig uden, men ville gerne have at min mand kunne faa en, ellers ved jeg ikk om det vil blive accepteret at hans arbejdsgiver overförer hans lön til min konto? Jeg maa pröve at undersöge det.

Til Skaanebo: Hvordan bliver det nemmere fra januar af? Mener vil svensk kasseservice begynde at udstede id-kortene igen eller hvordan?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 03.07.2008 17:06:32

Svensk Kasseservice eksisterer vist ikke længere, eller det er i hvert fald under afvikling.

Meningen er vistnok, at politiet skal overtage udstedelsen af id-kort fra årsskiftet - i dag kan politiet også udstede id-kort, men kun for svenske statsborgere - men fra årsskiftet kommer der nye regler, som skulle gøre det muligt at få et svensk id-kort uanset statsborgerskab, når blot man kan legitimere sig med sit nationalitetspas.

chris
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13.06.2007 11:07:28

Indlæg af chris » 04.07.2008 19:57:36

min bank sagde at når ens mand har fået arbejde kan arbejdsgiveren søger for at han kan få en konto så de har mulighed for at sætte penge ind.

ellers er det en tur forbi politi stationen.

har ikke selv pt. fået gjort noget ved det da vi inu ikke har haft brug for det :)

Christina

Tjurdu
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12.08.2007 11:29:46

ID-kort

Indlæg af Tjurdu » 12.07.2008 19:54:33

Ja, det er noget af en omgang at prøve at få ID-kort.

Vi havde held med Handelsbanken, både ved Trianglen og Hornyxegatan. Banken kan i øvrigt varmt anbefales - både i Danmark og Sverige.

:)

Besvar