Mangler rådgivning

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Mangler rådgivning

Indlæg af AsmaaF » 10.11.2015 03:30:21

Hej allesammen, jeg vil forsøge at gøre mit indlæg kort og præcist. Jeg er i den situation at min mand og jeg gerne vil søge ophold efter EU reglerne, og kunne godt bruge gode råd til hvordan vi bør håndtere vores sag.

Jeg er 25 år, studerende i Aalborg, men har pt ingen fag før februar. Jeg er færdig med min bachelor til sommer. Min mand er 29 år og bor i Egypten. Jeg flyttede til Sverige i september og har for nylig fået mit svenske personnummer. Jeg bor i Malmø.

Jeg har kun min SU og SU lån som indtægt, og jeg kunne virkelig godt tænke mig at flytte tilbage til Danmark hvis det er muligt. Vi er netop igang med at søge om visum til ham så han kan komme til Sverige. Jeg har sendt ham en invitation. Hvad vil i råde os til? Kan vi udnytte EU reglerne og flytte tilbage engang i marts eller bør vi satse på at blive boende i Sverige? Jeg har læst rådgivningen og utallige tråde og diverse opslag, og jeg kunne virkelig godt bruge konkrete råd i vores sag.

Mvh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Mangler rådgivning

Indlæg af mh1 » 10.11.2015 11:40:20

Du kan søge om en forhåndsgodkendelse, når du har boet ca. 3 mdr. i Sverige, men som selvforsørgende skal du være særdeles opmærksom på at samle dokumentation for at du faktisk bor i Sverige, og du bør som du selv er inde på ikke regne med at flytte før til marts, hvilket du så også skal understrege i din ansøgning.

Køb ind i Sverige og med kredit- eller debitkort. Få gerne en svensk bankkonto. Betal husleje og så vidt muligt alle andre regninger via bankoverførsel. Meld dig til noget lokalt kursus, motion ell.lign. hvor man får et bevis på sin tilmelding og gerne også deltagelse. Lev i det hele taget, som om du ville blive der flere år. Så lykkes det sikkert.
mh
Rådgiver for ÆUG

AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Re: Mangler rådgivning

Indlæg af AsmaaF » 10.11.2015 13:05:33

Så det vil sige jeg godt kan udnytte EU reglerne selvom jeg ikke tjener meget? Jeg tænkte med hensyn til forsørgelseskravet. Jeg havde læst noget med at man skulle have et bestemt rådighedsbeløb når alle regninger var blevet betalt. Eller betyder det blot at de vil være ekstra skrappe i deres dokumentationskrav? Jeg er gravid og kommer til at have mange aftaler hos min barnmorska, og jeg skal lave en svensk bankkonto og hele molevitten. Så hvis vi blot kan dokumentere meget præcist at vi reelt har boet her, så kan det godt lade sig gøre? :D

Hvornår synes du vi bør søge om forhåndsgodkendelse?

Sidste spørgsmål, jeg havde læst at en del havde problemer med sygeforsikring til ægtefællen, da Migrationsverket ikke godtager private sygeforsikringer eller blander jeg to ting sammen? Hvis det ikke er tilfældet, hvordan løser vi dette?

På forhånd mange tak

Besvar