EU-sundhedskort til familiesammenført tredjelandsborger

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lolcopter
Indlæg: 19
Tilmeldt: 20.01.2014 20:16:23

EU-sundhedskort til familiesammenført tredjelandsborger

Indlæg af lolcopter » 19.10.2015 18:31:39

Hej alle,

Min hustru, som er tredjelandsborger, og som er blevet tildelt opholdstilladelse efter EU-opholdsbekendtgørelsen, har søgt om EU-sundhedskort. Har hun krav på et sådant? Som jeg forstår loven, så ja, men på ansøgningshjemmesiden var vores situation ikke beskrevet som noget der berettiger til EU-sundhedskort.

På forhånd tak!

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: EU-sundhedskort til familiesammenført tredjelandsborger

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 20.10.2015 17:57:41

Jeg vil mene at ja, det har hun ret til.

Min mand og jeg har faktisk søgt om det for en uge eller to siden. Vi valgte bare 'familiemedlem til EU-borger'. da det jo er det han jo har opholdsret i forhold til EU-reglerne og jeg er 'vandrende' EU-borger.
Vi var loggede ind på hans og bestilte gennem der for os begge.

De skrev følgende:

"Dine oplysninger er nu sendt til Udbetaling Danmark. Du skal ikke gøre mere.
Vi kontakter dig, hvis vi mangler oplysninger.
Hvis du opfylder betingelserne, vil du indenfor 2-3 uger modtage EU-sygesikringskortet
med posten. Ellers vil du modtage et afslagsbrev.

Du har angivet at følgende gør sig gældende for dig: familiemedlem til en statsborger i et
eu/eøs-land eller schweiz.

Du har bestilt kort til følgende person(er):
XXX
XXX

Det er registreret at du bor i Danmark, og du har angivet at kortet skal bruges til jeg bor i
danmark og skal bruge kortet til ferie."


Så nu må vi se. Skal nok lige melde tilbage :)

lolcopter
Indlæg: 19
Tilmeldt: 20.01.2014 20:16:23

Re: EU-sundhedskort til familiesammenført tredjelandsborger

Indlæg af lolcopter » 21.10.2015 06:02:24

Hej AllYouNeedIsLove,

Vores sager kører jo nærmest parallelt. :D

Ja, det var også min tolkning, at hun har ret til det som familiemedlem til mig der er "vandrende EU-arbejdstager". Jeg fik nøjagtigt samme kvittering, så nu må vi se, hvad de siger. Ellers får de bare hele forklaringen om EU-opholdsbekendtgørelsen. :mrgreen:

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: EU-sundhedskort til familiesammenført tredjelandsborger

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 02.11.2015 15:45:06

Ja, det gør de da. Det er rart at der er nogle i samme båd, som man kan få erfaringer fra :)

Vi har endnu ikke modtaget vores, så jeg ringede til dem for at spørger om det var fordi der manglede nogle oplysninger. Jeg fik svaret at fordi vi havde skrevet noget i kommentar feltet, så tog det lidt længere tid, fordi det skulle tjekkes manuelt. De havde dog kigget på vores ansøgning og godkendt den :) De har sendt den videre til dem der laver selve kortet, og vi burde få det i løbet af denne uge.

Så I får nok også snart jeres. :)

lbexpert
Indlæg: 84
Tilmeldt: 21.01.2010 04:43:28

Re: EU-sundhedskort til familiesammenført tredjelandsborger

Indlæg af lbexpert » 02.11.2015 16:37:05

Jeg har kontaket EU rådgivning, og fået følgende at vide på skrift.
Alle der bor i Danmark og har det gule sygesikringsbevis har ret til det blå EU -sundhedskort

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: EU-sundhedskort til familiesammenført tredjelandsborger

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 04.11.2015 15:08:04

Vi modtog vores kort i går :)

Besvar