Indrejseforbud - ingen problem med EU-regler?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Indrejseforbud - ingen problem med EU-regler?

Indlæg af SigneLassen » 03.09.2015 15:38:48

Hej allesammen,

Jeg har fået forskellige information herinde fra og fra Rådgivningsdagen i ÆUG i forrige weekend, så nu vil jeg gerne have det helt afklaret :)

Jeg har skrevet herinde nogle gange før, om min illegale kæreste, som jeg gerne vil giftes med, og fordi han er afghansk statsborger, så kan det ikke lade sig gøre i Sverige, fordi de ikke anerkender nogen afghanske dokumenter siden 1992 (wtf) og heller ikke i DK, da det kræver lovligt ophold.

Først og fremmest: Er det muligt at blive gift i Tyskland uden lovligt ophold, og hvis man er afghaner? Er det muligt i Norge, Finland, eller andre lande tæt på?

Hvis dette ikke er muligt og sidste udvej er, at han bliver nødt til at tage til Iran/Afghanistan, hvordan står vi så i forhold til hans indrejseforbud?

Jeg forestiller mig ikke, at han kan rejse til Afghanistan uden at få indrejseforbud - men det kan han måske godt, hvis han får lavet et pas og bare køber en billet til Afghanistan?? Han er afvist asylansøger for 2,5 år siden.

Men hvis han får indrejseforbud/karantæne til Schengen, og vi så søger om familiesammenføring efter EU-regler (jeg har været bosat i Sverige i to uger nu), vil det så overrule hans indrejseforbud, og kan han så få visum til Sverige, så snart vi har søgt, og ikke først efter sagsbehandlingen er overstået?
Jeg fik at vide af vide til rådgivningen forrige lørdag, at et indrejseforbud skal ophæves, og vi skal anmode Sverige om at få Danmark til at ophæve dette, og hvis det ikke kan lade sig gøre, så han kan vitterligt ikke komme til Europa i 5 år - familiesammenføring eller ej. Men de andre svar jeg har læst herinde mener, at familiesammenføring overruler indrejseforbud - han har vitterligt ikke gjort andet end at have været illegalt i Danmark alt for længe.

På forhånd mange tak!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Indrejseforbud - ingen problem med EU-regler?

Indlæg af skaanebo » 03.09.2015 16:12:00

Så vidt jeg ved, kan man også gifte sig i Frankrig uden at have lovligt ophold.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Indrejseforbud - ingen problem med EU-regler?

Indlæg af fundiver199 » 03.09.2015 17:00:24

Et EU-land kan ikke udstede indrejseforbud på vegne af de andre EU-lande. Indrejseforbud er en ren national ting. Derimod kan et land, der er medlem af Schengen, indberette en person til SIS (Schengen Information System). Når en person er indberettet til SIS, er alle Schengenlande forpligtet til ikke at udstede et schengenvisum til den pågældende.

Du har derfor fået forkert besked til ÆUGs rådgivningsdag, eller har misforstået hvad der blev sagt.

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Indrejseforbud - ingen problem med EU-regler?

Indlæg af SigneLassen » 04.09.2015 07:26:12

Jeg tror, jeg har misforstået, hvad der blev sagt i så fald.

Hvad er forskellen på indrejseforbud og SIS? Og hvad sker der helt præcist, når man er registreret dér?

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Indrejseforbud - ingen problem med EU-regler?

Indlæg af SigneLassen » 04.09.2015 07:33:48

Spændende, det med Frankrig, men der er måske meget langt til Frankrig uden at blive opdaget.

Hvad med Tyskland? Jeg fandt et link herindefra til en tysk side, og jeg kunne ikke umiddelbart se noget om lovligt ophold, men det er måske fordi, det er selvsagt.

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Indrejseforbud - ingen problem med EU-regler?

Indlæg af SigneLassen » 04.09.2015 07:48:05

Hvis nu Sverige eller Danmark eller hvor han udrejser fra, ikke melder ham til SIS, hvor lang tid vil der så gå fra, at vi bliver gift og har oversættelser og apostille i orden af ægteskabsattest, til at han kan få visum til Sverige? Via EU-reglerne skal vi vel ikke vente, til at han får opholdskortet?

BBBSG
Indlæg: 18
Tilmeldt: 23.02.2018 21:17:51

Re: Indrejseforbud - ingen problem med EU-regler?

Indlæg af BBBSG » 01.03.2018 19:01:06

SigneLassen skrev:
03.09.2015 15:38:48
Hej allesammen,

Jeg har fået forskellige information herinde fra og fra Rådgivningsdagen i ÆUG i forrige weekend, så nu vil jeg gerne have det helt afklaret :)

Jeg har skrevet herinde nogle gange før, om min illegale kæreste, som jeg gerne vil giftes med, og fordi han er afghansk statsborger, så kan det ikke lade sig gøre i Sverige, fordi de ikke anerkender nogen afghanske dokumenter siden 1992 (wtf) og heller ikke i DK, da det kræver lovligt ophold.

Først og fremmest: Er det muligt at blive gift i Tyskland uden lovligt ophold, og hvis man er afghaner? Er det muligt i Norge, Finland, eller andre lande tæt på?

Hvis dette ikke er muligt og sidste udvej er, at han bliver nødt til at tage til Iran/Afghanistan, hvordan står vi så i forhold til hans indrejseforbud?

Jeg forestiller mig ikke, at han kan rejse til Afghanistan uden at få indrejseforbud - men det kan han måske godt, hvis han får lavet et pas og bare køber en billet til Afghanistan?? Han er afvist asylansøger for 2,5 år siden.

Men hvis han får indrejseforbud/karantæne til Schengen, og vi så søger om familiesammenføring efter EU-regler (jeg har været bosat i Sverige i to uger nu), vil det så overrule hans indrejseforbud, og kan han så få visum til Sverige, så snart vi har søgt, og ikke først efter sagsbehandlingen er overstået?
Jeg fik at vide af vide til rådgivningen forrige lørdag, at et indrejseforbud skal ophæves, og vi skal anmode Sverige om at få Danmark til at ophæve dette, og hvis det ikke kan lade sig gøre, så han kan vitterligt ikke komme til Europa i 5 år - familiesammenføring eller ej. Men de andre svar jeg har læst herinde mener, at familiesammenføring overruler indrejseforbud - han har vitterligt ikke gjort andet end at have været illegalt i Danmark alt for længe.

På forhånd mange tak!


Hej, må jeg spørge hvordan det er gået med jer?

Jeg står med en mand, som nok også får indrejseforbud og karantæne fra Schengen, så jeg er meget nysgerrig på hvordan det min er gået for andre i lignende situation?

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Indrejseforbud - ingen problem med EU-regler?

Indlæg af SigneLassen » 06.03.2018 07:35:06

BBBSG skrev:
01.03.2018 19:01:06

Hej, må jeg spørge hvordan det er gået med jer?

Jeg står med en mand, som nok også får indrejseforbud og karantæne fra Schengen, så jeg er meget nysgerrig på hvordan det min er gået for andre i lignende situation?
Hej!

Min mand fik aldrig indrejseforbud, vi fik lov til at blive gift i Danmark, og jeg boede i Sverige i knap 11 måneder, og han boede der lovligt i 2,5 måned - vi ventede 9 måneder på svar fra Statsforvaltningen, og så fik han sit opholdskort :)
Du er velkommen til at skrive til mig på helene@trampolinhuset.dk, hvis du har flere spørgsmål - jeg er ikke så ofte online herinde.

Besvar