Ansøge i Sverige uden at flytte derhen først?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Blazzurd
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12.08.2015 10:18:25

Ansøge i Sverige uden at flytte derhen først?

Indlæg af Blazzurd » 12.08.2015 11:05:05

Kære ÆUG!

Jeg er en mand på 22 år, der ønsker at flytte sammen med min 23 årige kæreste fra Filippinerne. Jeg har fuldtidsarbejde som revisor i København, imens jeg læser på aftenskole, og min indkomst er derfor høj af denne alder.

Vi har kigget meget på de danske regler, som gør det rimelig umuligt at kunne flytte sammen nu i Danmark, da vi ikke en gang er 24.
Vi har derfor søgt imod Sverige, da bopæl i Malmø ift. København for mig kun tilføjer omkring 20-30 minutters ekstra transporttid, hvilket er meget overkommeligt. I Sverige er det muligt, at hun kan få ophold uden at vi er gift, hvis vi blot har intentioner om at blive gift, hvilket vi har. Det skal også nævnes, at vi har været sammen i ca. 1 år nu, og jeg har sammenlagt besøgt hende i ca. 2 måneder totalt.

Mit hovedspørgsmål til jer kloge hoveder herinde er derfor primært, om det er muligt at kunne søge om opholdstilladelse/visa for hende til Sverige (med arbejdstilladelse/studie etc.) uden at jeg FØRST flytter til Sverige?
Jeg ønsker så vidt muligt gerne at blive boende i Danmark indtil processen ligesom er færdiggjort, da jeg ikke er ovenud glad for at skulle bo alene i Malmø under hele processen, hvis jeg kan undgå det.
Jeg er "100%" dansk statsborger, født i landet og begge danske forældre, der ligeledes er født i landet.

På forhånd tusind tak for jeres hjælp, og hvis I skulle have yderligere råd eller lignende er de utroligt velkommen!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ansøge i Sverige uden at flytte derhen først?

Indlæg af skaanebo » 12.08.2015 11:59:00

Nej, det ville kun være muligt, hvis du var svensk statsborger/havde svensk personnr., og I boede sammen i Filippinerne og ønskede at flytte sammen til Sverige.

Men det er ikke muligt i dit tilfælde.

Blazzurd
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12.08.2015 10:18:25

Re: Ansøge i Sverige uden at flytte derhen først?

Indlæg af Blazzurd » 12.08.2015 12:20:34

skaanebo skrev:Nej, det ville kun være muligt, hvis du var svensk statsborger/havde svensk personnr., og I boede sammen i Filippinerne og ønskede at flytte sammen til Sverige.

Men det er ikke muligt i dit tilfælde.
Tusind tak for dit hurtige svar! Håber du så kan hjælpe med nedenstående. :)

Det vil sige, at jeg først søger bolig i Malmø og får mit svenske personnummer etc., hvorefter jeg fortsætter min dagligdag i ny bolig i Malmø med job i Danmark. Så snart jeg har mit personnummer, så kan min kæreste starte den online ansøgning, hvorefter hun bliver indkaldt til interview og forhåbentligt herefter modtager sit "residence permit card". Herefter kan hun frit flytte til Malmø hos mig uden yderligere visa etc. - Er dette ikke korrekt? Og ved du hvor længe hun så har ret til at bo i Sverige herfra - Det er vel "ubegrænset"?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ansøge i Sverige uden at flytte derhen først?

Indlæg af skaanebo » 12.08.2015 12:32:29

Ja, det er korrekt forstået. Og eftersom I ikke har boet sammen tidligere, vil hun normalt få opholdstilladelse for to år, som derefter kan gøres permanent.

Blazzurd
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12.08.2015 10:18:25

Re: Ansøge i Sverige uden at flytte derhen først?

Indlæg af Blazzurd » 12.08.2015 12:46:00

Når vi har boet sammen 1½ år i Sverige, så vil det derfra være muligt at flytte til Danmark uden at være gift efter EU's-regler (så vi ikke behøver bankgaranti, selvom det ikke er et problem, dansktest osv.), så hun stadig har mulighed for arbejde i Danmark?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ansøge i Sverige uden at flytte derhen først?

Indlæg af skaanebo » 12.08.2015 13:09:13

Ja, det er korrekt.

Men hvis I gerne vil hurtigere til DK, kan I jo også bare gifte jer i Sverige. Så behøver I ikke vente 18 måneder, men kan benytte EU-regler til at flytte videre, når blot du som er dansk har boet i Sverige i mindst et halvt år.

Blazzurd
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12.08.2015 10:18:25

Re: Ansøge i Sverige uden at flytte derhen først?

Indlæg af Blazzurd » 12.08.2015 13:19:57

skaanebo skrev:Ja, det er korrekt.

Men hvis I gerne vil hurtigere til DK, kan I jo også bare gifte jer i Sverige. Så behøver I ikke vente 18 måneder, men kan benytte EU-regler til at flytte videre, når blot du som er dansk har boet i Sverige i mindst et halvt år.
Dette vidste jeg ikke, men gælder dette også selvom jeg fortsat er under 24 år gammel?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ansøge i Sverige uden at flytte derhen først?

Indlæg af mh1 » 12.08.2015 14:32:34

Ja. Når man bruger EU-reglerne bliver de danske sat ud af spillet.

http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... r/flyttedk
mh
Rådgiver for ÆUG

Blazzurd
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12.08.2015 10:18:25

Re: Ansøge i Sverige uden at flytte derhen først?

Indlæg af Blazzurd » 13.08.2015 07:59:26

Tusind tak for jeres hjælp - Jeg vil begynde min jagt på bolig i Sverige. :)

Besvar