Faaet konen til Sverige - Paa vej mod Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thomas.92
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01.07.2014 09:18:32

Faaet konen til Sverige - Paa vej mod Danmark

Indlæg af Thomas.92 » 06.08.2015 01:14:33

Hej derude og tak for den gode hjaelp, som jeg har faaet herinde indtil videre.

Jeg har nu faaet min kone til Malmo, Sverige og vi har indgivet ansoegning om ophold efter saavel svenske som EU-regler (ansoegning er registreret hos Migrationsverket d. 03-08-2015)

Jeg har boet i Malmo siden januar 2015 og hun kom hertil d. 11 juli.

Vi haaber paa at kunne flytte til Danmark i forbindelse med, at jeg er blevet optaget paa Aalborg Universitet pr. 1 september.

Jeg proever derfor at finde ud af, hvad jeg skal goere, for at det kan lykkes, og har i den forbindelse nogle spoergsmaal til de mere garvede hoveder herinde:

- Kan/skal vi tage ind paa Skatteverket i Malmo og soege om et svensk personnummer til min kone? - Eller faar hun automatisk det ifm. med ansoegningen?

- Er det rigtigt forstaaet, at hun ikke behoever at blive tildelt opholdstilladelse, foer end at vi kan flytte til Danmark med EU-reglerne?

- Kan nogle bekraefte, at man, naar man flytter internt i EU med den frie bevaegelighed paa baggrund af ophold som studerende, ikke skal kunne fremvise forsoergelsesgrundlag?

- Boer vi soege om opholdstilladelsen hos Udlaendingestyrelsen efter EU-regler allerede nu, eller vente til vi flytter til Danmark?

Alle gode raad og svar modtages med kyshaand

Paa forhaand tusind tak for hjaelpen!

MVH Thomas

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Faaet konen til Sverige - Paa vej mod Danmark

Indlæg af skaanebo » 06.08.2015 09:04:22

Din kone har ingen glæde af at få et svensk personnr., når I påtænker at flytte til Danmark 1. september. Derimod kan hun søge om et svensk opholdskort hos Migrationsverket. Det vil dog næppe nå at blive udstedt.

Hvad har du lavet i Sverige siden januar?

Nej, din kone behøver ingen papirer fra Sverige ud over selve kvitteringen for, at hun har søgt om opholdskort i Sverige.

Hvis du har studeret ved en svensk uddannelsesinstitution, skal du ikke dokumentere din økonomi i Danmark.

Du har misforstået noget. I DK, skal I ikke søge om opholdstilladelse. I skal søge om opholdskort. Og det sker ikke hos US, men hos Statsforvaltningen. I kan søge allerede nu og vente på svar, inden I flytter.

Thomas.92
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01.07.2014 09:18:32

Re: Faaet konen til Sverige - Paa vej mod Danmark

Indlæg af Thomas.92 » 06.08.2015 16:54:08

skaanebo skrev:Din kone har ingen glæde af at få et svensk personnr., når I påtænker at flytte til Danmark 1. september. Derimod kan hun søge om et svensk opholdskort hos Migrationsverket. Det vil dog næppe nå at blive udstedt.

Hvad har du lavet i Sverige siden januar?

Nej, din kone behøver ingen papirer fra Sverige ud over selve kvitteringen for, at hun har søgt om opholdskort i Sverige.

Hvis du har studeret ved en svensk uddannelsesinstitution, skal du ikke dokumentere din økonomi i Danmark.

Du har misforstået noget. I DK, skal I ikke søge om opholdstilladelse. I skal søge om opholdskort. Og det sker ikke hos US, men hos Statsforvaltningen. I kan søge allerede nu og vente på svar, inden I flytter.
Ja, vi har soegt om opholdskort, det er vidst mig der lige blander to begreber sammen? - Hun behoever saaledes ikke noget personnummer i Sverige, for at vi kan soege mod Danmark?

Jeg har ikke studeret i Sverige, men arbejdet i Koebenhavn siden januar (Taget Oeresundstoget paa fast basis til Noerrebro).

Det, som jeg spurgte om, mht. dokumentation af oekonomi, var: Skal jeg dokumentere min oekonomi I DK, naar jeg flytter for at studere i DK?

- Mener at have laest, at jeg blot skal skrive under paa en erklaering om, at jeg kan forsoerge mig selv og min familie?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Faaet konen til Sverige - Paa vej mod Danmark

Indlæg af skaanebo » 06.08.2015 17:54:10

Det afgørende er ikke, hvad du skal lave, efter at I er flyttet til Danmark, men derimod hvad du lavede, mens I boede i Sverige. Så du skal dokumentere dine økonomiske forhold for hele perioden i Sverige samt udførlig dokumentation for din pendling mellem Sverige og Danmark. Du vil så blive betragtet som person med tilstrækkelige midler, hvilket indebærer, at din ægtefælle ikke kan få nogen form for sociale ydelser i Danmark uden at risikere, at opholdskortet inddrages.

Og nej, din ægtefælle har ikke behov for personnr. i Sverige. Hun skal blot dokumentere, at hun har sluttet sig til dig, mens I boede i Sverige. Og fx søgt om et svensk opholdskort.

Thomas.92
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01.07.2014 09:18:32

Re: Faaet konen til Sverige - Paa vej mod Danmark

Indlæg af Thomas.92 » 06.08.2015 22:09:22

Tak for svaret.

Jamen saa maa jeg jo tage ind paa Statsforvaltningen foerst i naeste uge og faa gang i processen.

Jeg har dog lige et enkelt spoergsmaal mere:

Naar du siger sociale ydelser, gaelder det saa ogsaa for en evt. fremtidig SU til hende?

Tak for hjaelpen

Thomas.92
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01.07.2014 09:18:32

Re: Faaet konen til Sverige - Paa vej mod Danmark

Indlæg af Thomas.92 » 06.08.2015 23:07:08

Skal jeg i oevrigt selv dokumentere andre ting udover mit eget ophold i Sverige i forbindelse med min tilbageflytning til Danmark?

Endnu engang tusind tak

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Faaet konen til Sverige - Paa vej mod Danmark

Indlæg af skaanebo » 07.08.2015 07:54:07

Det fremgår af Statsforvaltningens blanketter og vejledning, hvad du skal dokumentere: http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6060

SU er ikke en social ydelse som kontanthjælp eller revalidering. Din ægtefælle kan søge om at blive ligestillet med en dansk statsborger efter de nationale danske regler for SU.

Thomas.92
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01.07.2014 09:18:32

Re: Faaet konen til Sverige - Paa vej mod Danmark

Indlæg af Thomas.92 » 13.08.2015 16:35:04

Hej igen

Jeg har i dag vaeret omkring Statens Forvaltning i Koebenhavn, da jeg ville begynde paa papirarbejdet.

- Jeg fik desvaerre den kedelige besked, at jeg og min kone BEGGE skulle have boet sammen i Sverige i 3 maaneder, for at kunne benytte EU-reglerne.

(Min kone kom til Sverige 11 juli i aar, men jeg har selv boet i Sverige siden starten af januar).

Jeg har herinde tidligere faaet at vide, at det blot var noedvendigt, at hun sluttede sig til mig I Sverige - og at vi soegte om opholdskort her - for at kunne flytte til DK med EU-reglerne efterfoelgende.

Jeg mener ogsaa selv at have laest dette tidligere paa "ny i danmark siden" , Jeg kan dog ikke finde tekststykket laengere, saa ville hoere om nogen ved noget herom?

Paa forhaand tusind tak

Thomas.92
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01.07.2014 09:18:32

Re: Faaet konen til Sverige - Paa vej mod Danmark

Indlæg af Thomas.92 » 13.08.2015 19:58:42

Er der nogen, der kan hjaelpe?

- Har jeg ret i, at hun ikke behoever at vaere her i 3 maaneder, men blot have sluttet sig til mig inden vi flytter til Danmark?

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: Faaet konen til Sverige - Paa vej mod Danmark

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 13.08.2015 20:28:01

Hun behøver ikke at være der i 3 måneder. Hun skal 'bare' ,som du skriver, have sluttet sig til dig.

Min mand fik sit opholdskort efter Eu-reglerne i DK fra Statsforvaltningen i juni, efter vi havde boet i Sverige.

Min mand var i Sverige næsten to måneder, og jeg selv næsten 4 måneder.
Jeg fra 1.9.14 og min mand fra 24.10.14 og til 20.12.14.

Så det er noget vrøvl de har sagt til dig. Ring i stedet derind, og be om at en fra EU-afdelingen skal ringe dig op. De er de eneste der har styr på reglerne, eller heller ikke altid. Men du kan ikke regne med at en af informationsmedarbejderne kender alle reglerne :)

Held og lykke!

Thomas.92
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01.07.2014 09:18:32

Re: Faaet konen til Sverige - Paa vej mod Danmark

Indlæg af Thomas.92 » 13.08.2015 21:15:06

Tusind tak for den information. Han havde ellers lige faaet oedelagt min dag, saa tak for at redde den :)

- Saa det er nok, at hun har soegt om opholdskort her i Sverige, right? - Ingen behov for yderligere registrering paa Skatteverket eller lignende? (bare for at vaere HELT sikker, da jeg er blevet paranoid nu ... )

Ville i oevrigt hoere til en sidste ting, inden vi er helt klar til at begynde processen:

- Jeg har i Sverige vaeret graensegaenger og har i den forbindelse arbejdet og vaeret under uddannelse i Danmark mens jeg har boet herovre.

Det betyder, at jeg skal dokumentere, at jeg kan forsoerge min kone og jeg i Danmark, er det rigtigt forstaaet?

Hvor stor en maanedlig indkomst vil dette umiddelbart daekke over? - Er en SU med SU-laan nok, eller skal jeg ud og finde mig et deltidsjob?

Endnu engang tusidn tak for al hjaelp

Besvar