Statsforvaltningen behandlingstid!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af fundiver199 » 29.01.2015 15:45:23

skaanebo skrev:Hvorfor lader I jeres liv styre af, hvor langsomme nogle bureaukratiske embedsmænd er?
Spørgsmålet er, om det bare er det, der er problemet? EU-reglerne er jo noget, de nationale politikere ikke kan bestemme over. Og det er ingen hemmelighed, at det er ilde set blandt de fleste danske politikere, at de anvendes til at ”omgå” de stramme danske regler for FS.

Og når man nu ikke kan forhindre folk i at gøre dette, så kan man da i det mindste gøre det mindre attraktivt ved med vilje at fremkalde langsommelig sagsbehandling.

Så vidt jeg har forstået det, behandles sagerne om FS med en dansk statsborger efter EU-reglerne på et særligt kontor hos Statsforvaltningen København, uanset hvor i landet de er afleveret. Og det er jo relativt let at underbemande netop det kontor med vilje, så de ”desværre” ikke kan følge med.

Der er cirka 400 sager om FS efter EU-reglerne med en dansk statsborger hvert år, hvilket skal ses i sammenhæng med, at Statsforvaltningerne behandler op mod 30.000 sager om registreringsbeviser og opholdskort til borgere fra de andre EU-lande og deres medfølgende familie. Plus sager om skilsmisse og børn og hvad har vi ellers.

Så det er en meget lille del af Statsforvaltningernes personale, der beskræftiger sig med dette hjørne af deres sagsbehandling. Og derfor kunne man nok godt tilføre flere ressourcer fra nogle andre afdelinger, hvis det er nødvendigt for at behandle sagerne inden for den tid, man er forpligtet til.

Hvis man altså ville. Men det vil man åbenbart ikke, og jeg kan næsten ikke se anden forklaring end, at der må være tale om en politisk motiveret handling.

I forbindelse med Eritrea sagen har medierne omtalt den såkaldte ”formodningsregel”. En regel gående ud på, at embedsmænd, især på lederniveau, er tilbøjelige til at gøre det, som de ”formoder”, at deres politiske chefer gerne vil have.

I 2012 rettede ÆUG talrige henvendelser til Justitsministeriet, hvori vi påpegede, at de 6 måneder faktisk er et retskrav, og at det er en grov krænkelse af borgernes rettigheder, hver eneste gang fristen overskrides. Det var de rent ud sagt skide ligeglade med i Justitsministeriet. ÆUG har aldrig hørt så meget som et ord fra dem som svar på vores henvendelser.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af skaanebo » 29.01.2015 16:46:48

Det lyder da som en oplagt sag for Jesper Tynell (ham med bogen "Mørkelygten").

removeallborders
Indlæg: 46
Tilmeldt: 22.12.2014 22:14:47

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af removeallborders » 29.01.2015 17:07:59

Sagsbehandlingstiden kom voldsomt bag på mig. Jeg havde regnet med at det blot var en formalitet når nu vi havde visum i et andet EU land. Vi forsøgte ikke at omgås nogle love, vi mødte hinanden i et andet EU land hvor vi boede i årevis og var nok blevet boende der hvis ikke jeg havde fået et langt bedre job tilbudt i Danmark.

Der fik vi i øvrigt udstedt betinget social security number og arbejdstilladelse fra indleveringsdatoen af ansøgelsen om FS, så ventetiden var egentlig ligegyldig der.

fundiver199 skrev: Der er cirka 400 sager om FS efter EU-reglerne med en dansk statsborger hvert år, hvilket skal ses i sammenhæng med, at Statsforvaltningerne behandler op mod 30.000 sager om registreringsbeviser og opholdskort til borgere fra de andre EU-lande og deres medfølgende familie. Plus sager om skilsmisse og børn og hvad har vi ellers.
Har du noget dokumentation/kilde for ovenstående? Jeg gik ud fra der ikke rigtig var tal for det eftersom statsforvaltningen kun lige for nylig har overtaget sagsbehandlingen for FS efter EU-reglerne, jeg kan ikke finde noget om det på deres årsrapporter osv.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af fundiver199 » 29.01.2015 17:23:06

Sagerne om EU-familiesammenføring til dansk statsborger indgår stadig i de rapporter over "tal og fakta på udlændingeområdet", der løbende udgives på Nyidanmark.

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/E ... pdfpdf.pdf

Faktisk er antallet af ansøgninger i 2014 kun 353 mod 506 året før dvs. et FALD på cirka 30%. At man i den situation ikke i det mindste kan fastholde sagsbehandlingstiden er simpelt hen for dårligt.

removeallborders
Indlæg: 46
Tilmeldt: 22.12.2014 22:14:47

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af removeallborders » 29.01.2015 17:59:49

Spændende, det giver i snit 23,5 afgørelser om måneden eller 0,8 om dagen.

Kunne forestille mig sådan en ansøgning som min ville tage 10-20 minutter at se igennem.

Hvis vi bare siger 30 minutter så er der altså én ordblind ansat på ekstrem nedsat tid til at ordne alle de her ansøgninger. Vedkommende har i øvrigt ferie i april-maj, henholdsvis 1 og 2 afgørelser? Det er godtnok ekstremt at se.

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af s.københavn » 29.01.2015 20:06:39

Ej hvor er det vildt at tænke på når i fremlægger det sådan her, at det faktisk KUN svarer til EN ansøgning om dagen der slal godkendes! Og der er jo sikkert mere end EN ansat og var der kun EN ansat på 7,5 time om dagen kunne personen snildt nå i hvert fald 5 sager på en dag hvis de var fuldt belyst!

Jeg er målløs over de bruger grunden at de har travlt og mange ansøgninger når alle tal er offentliggjort! Tænk at det skal gå hurtigere med en alm dansk FS som bliver behandlet af US som har mange flere sager samt asyl!!

Jeg giver det 2 uger mere for så er mine 4 måneder gået hvor de skrev de ville behandle sagen inden også har de en MEGET sur ansøger i røret.

Forstår heller ikke hvorfor de vælger at implementere et nyt system efter nytår. De fleste normale virksomheder laver sådan noget i weekenden eller mellem jul og nytår netop for, at systemproblemee ikke skal opstå eller komme i vejen for sagsbehandlingen?! undskyld mig, men sidder dem i EU afdelingen og krydder røv nu hvor systemerne ikke virker eller har de fået ferie?

YT88
Indlæg: 37
Tilmeldt: 04.04.2014 08:13:49

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af YT88 » 29.01.2015 21:34:04

skaanebo skrev:Hvorfor lader I jeres liv styre af, hvor langsomme nogle bureaukratiske embedsmænd er?

Hvis I opfylder betingelserne, er det jo bare at flytte i morgen. Og I ved jo, om I opfylder betingelserne, det behøver I ikke vente og få bekræftet af nogle langsommelige embedsmænd, vel?
Hej Skannebo,

Hvad mener du med at de bare kan flytte i morgen? Jeg skal fx sende min ansøgning til statsforvaltning afsted i næste uge. Skal jeg ikke vente til de engang har svaret mig? Jeg er i den situation, at jeg ikke ved om jeg skal sige ja til en bolig - da jeg ikke er sikker på, hvor lang tid der går før statsforvaltningen svarer mig.

Jeg er sikker at jeg opfylder kravene, fordi jeg reelt har boet i Sverige i 5 måneder. Det eneste der bekymrer mig lidt er; at når jeg har betalt huslejen, så har jeg hævet pengene i DK vekslet pengene og sat dem personligt ind i banken. Jeg har selvfølgelig kvitteringerne. Men udover det, så er alt som det skal være.

Kan jeg så bare flytte tilbage når jeg har sendt ansøgning? Jeg tænker under hvilke regler, vil min hustru leve under, hvis vi rent faktisk flytter tilbage før statsforvaltningen har svaret.

Og hvordan vil jeg få svar på min ansøgning og modtagelse af EU-opholdskort, når jeg flytter fra min svenske adresse og flytter tilbage til DK?

Og mht. til sagsbehandlingstiden; vil der være noget at vinde ved at indlevere ansøgningen i Nykøbing Falster eller RIngkøbing - hvor man må formode at der måske ikke bliver indleveret så mange ansøgninger som fx i København?

VH

YT

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af skaanebo » 29.01.2015 21:57:29

Man behøver da ikke afvente at få en myndigheds ord for, at man har benyttet sig af EU-retten og den frie bevægelighed til at bo i et andet EU-land og dernæst flytte hjem til DK.

Og man ved jo selv, om man har boet i det pågældende land under forhold, som opfylder betingelserne eller ej.

I samme sekund ansøgningen om opholdskort er afleveret til rette myndighed, har man alle rettigheder (i teorien) og behøver derfor ikke at afvente, at nogen udsteder et lille plastickort for at bevise, at man har disse rettigheder.

removeallborders
Indlæg: 46
Tilmeldt: 22.12.2014 22:14:47

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af removeallborders » 29.01.2015 22:11:45

Man har ret til at bo i Danmark indtil sagen er afgjort, såfremt der kommer et afslag kan man endda klage og blive boende til klagen er behandlet. Dog er det ret begrænset hvad man kan foretage sig uden cpr nummeret. Man kan ikke arbejde, melde sig til et fitness center, købe et sim kort, få sygeforsikring, oprette en bankkonto osv. Havde jeg vidst det ville tage så lang tid havde vi nok ventet lidt og blevet i det land hvor vi begge havde job.

Kiggede lige lidt nærmere på tallene også, statsforvaltningen overtog behandlingen af sagerne fra april, i den tid de har haft sagsbehandlingerne har de afgjort 15 om måneden i snit eller ca. 0,5 om dagen. Det lyder meget plausibelt at det er en bevidst syltning af det område.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af skaanebo » 29.01.2015 22:22:57

Problem med oprettelse af bankkonto kan du omgå ved at få et samordningsnummer i stedet for et cpr.nr. Det ligner et cpr.nr. til forveksling, og det udstedes af Skat til enhver, som ønsker at oprette en dansk bankkonto, men som af en eller anden grund ikke har et cpr.nr.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af skaanebo » 29.01.2015 22:26:28

YT88 skrev:
Kan jeg så bare flytte tilbage når jeg har sendt ansøgning? Jeg tænker under hvilke regler, vil min hustru leve under, hvis vi rent faktisk flytter tilbage før statsforvaltningen har svaret.
Din kone vil leve under EU-regler i samme sekund, ansøgningen er afleveret. I praksis er det bare svært at få udstedt et cpr.nr. uden at have et opholdskort.
YT88 skrev: Og hvordan vil jeg få svar på min ansøgning og modtagelse af EU-opholdskort, når jeg flytter fra min svenske adresse og flytter tilbage til DK?
At I kan søge, mens I stadig bor i Sverige, er egentlig blot en ekstra serviceydelse fra myndighedernes side. Det er bare at oplyse dem om, at I nu bor i DK.
YT88 skrev: Og mht. til sagsbehandlingstiden; vil der være noget at vinde ved at indlevere ansøgningen i Nykøbing Falster eller RIngkøbing - hvor man må formode at der måske ikke bliver indleveret så mange ansøgninger som fx i København?
Nej, alle ansøgninger efter EU-retten behandles af personale i København.

Ihsan83
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19.08.2014 01:27:26

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af Ihsan83 » 29.01.2015 22:35:57

Det er vel fair nok at vente indenfor 4 måneder for at få en afgørelse,hvad med når de overser nogle reelle dokunmetationer og sender et afslag og efterfølgende videre behandles som klagesag henholdsvis hos US eller som før 1januar 2014 hvor det var justitsministeriet og vente 12 til 17 måneder yderligere.Det er nok bedst at være taknemlig over nuværende sitaution 8) held og lykke

YT88
Indlæg: 37
Tilmeldt: 04.04.2014 08:13:49

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af YT88 » 29.01.2015 22:46:29

Hej Igen Skannebo,

Det er jo rigtig glædelig nyheder! Jeg er super glad.

Undskyld jeg lige træder på det, men bare for at være sikker.

Når jeg fx på mandag indleverer min ansøgning hos statsforvaltning. Skal jeg så be om en kvittering for at jeg har indleveret ansøgningen; som mit bevis på at jeg har en ansøgning kørende.

Og vil det sige; at når min hustru møder en politibetjent på gaden og bliver spurgt om noget ID; Så kan hun sige, at hendes Visum er udløbet og hun ikke har noget CPR nummer. Men at hun er her under EU-regler? Skal hun så hele tiden have kvittering fra statsforvaltningen på sig?

Og hvad er din vurdering af; at jeg har betalt husleje ved ej brug af netoverførsel? (Men hævet pengene og sat dem personligt ind, har nok ikke alle kvitteringerne for vekslingen af pengene, men jeg har alle dem jeg har fået fra banken)

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af s.københavn » 30.01.2015 08:12:56

Skaanebo - kan man også få Samordningsnummer i dk? Altså således, at du kan få en bankkonto, arbejde og få løn?

Vi overvejer kraftigt at flytte over hvis vi ikke snart får afgørelsen. Så kan min mand i det mindste starte med at arbejde og spille fodbold.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af skaanebo » 30.01.2015 08:40:54

Samordningsnummer kaldes også et skatteregistreringsnummer på dansk. Det bruges i forhold til Skat i forhold til forskellig økonomisk aktivitet, som man evt. skal betale skat af.

Du må ikke arbejde i DK med et skatteregistreringsnummer/samordningsnr., men hvis du har en ansøgning om opholdskort efter EU-retten liggende hos Statsforvaltnignen, må du gerne arbejde. Spørgsmålet er bare, om et samordensnr. vil blive godtaget af en arbejdsgiver i stedet for et cpr.nr.

YT88, ja få en kvittering, så er det bevis på lovligt ophold, og hun skal så have den på sig hele tiden ligesom med pas.

Din måde at overføre penge på er jeg nok mindre bekymret for, når bare du har beviser på, at du vitterligt har boet og opholdt dig i Sverige. Spørgsmålet er også, om du har sat pengene ind på din egen konto i Sverige, eller om du bare har vekslet og så betalt regningerne i banken?

Besvar