Tilbage til dk opsige lejligheder

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Tilbage til dk opsige lejligheder

Indlæg af s.københavn » 22.01.2015 20:26:22

Hej,

Det er sådan nu at vi har fået opholdstillaldese i Sverige, men vi vil super gerne tilbage til dk. Vi har boet i sverige i 6,5 måneder og ansøgt om at komme tilbage til dk for 3 måneder og en uge siden. Vi afventer stadig svar men vi er begyndt at blive lidt utålmodige og frusterende især min mand. Han vil meget gerne igang med noget og bliver sindssyg af at være hjemme hele tiden. Vi kan ikk få job til ham i Sverige og han venter på han kan starte til svensk. Nå men sagen er den, at jeg har en lejlighed i dk med en kontakt på 2 år dog med 3 måneders opsigelse i perioden. Lejligheden i Sverige er kun et år og hvis den ikk opsiges fortsætter den står der i kontrakten. Jeg vil rigtig gerne opsige lejlighederne i denne måned så for ventetiden før vi kan komme tilbage er stadig 3 måneder og til den tid burde dk jo have givet svar.
Jeg er bare bekymret for de siger jeg havde en lejligjed i dk og kun et års kontakt i Sverige så de måske vil afvise ansøgningen. Vi har vedlagt 280 siders dokumentation på vi reelt bor i Sverige. Kvitteringer, kontrakter i sverige og dk, vielsesattest, mine lønsedler, min arbejdskontrakt, min mands svenske id kort og personnummer, billeder af os, forsikringer osv osv. Alt burde være dokumenteret for reelt ophold. Så hvad synes i? vi vil gerne så hurtigt så muligt til dk så min mand kan starte med at arbejde og gå i skole (han har fået tilbudt et job i dk)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tilbage til dk opsige lejligheder

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2015 06:52:59

Det sikreste er selvfølgelig at vente med at gøre noget, til I har fået svar fra Statsforvaltningen. Og før din mand har fået sit danske EU-opholdskort, kan han jo ikke komme i gang med noget som helst i Danmark. Så det ændrer intet på hans lediggang, at I flytter til Danmark, hvis jeres ansøgning f.eks. til den tid ligger hos US som en klagesag.

Der kommer nok snart en afgørelse fra Statsforvaltningen, så vent dog lige de sidste par uger eller 3, før I gør noget.

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Tilbage til dk opsige lejligheder

Indlæg af s.københavn » 23.01.2015 08:56:33

Ja det ved jeg :) Vi ville nu heller ikke flytte endnu. Vi ville bare opsige den lejlighed jeg lejer ud i DK og den lejlighed vi lejer i Sverige. Der er nemlig 3 måneders opsigelsesvarsel. Så ville vi stadig blive og vente på brevet.

Desuden HVIS vi flyttede nu til DK, så måtte min mand jo gerne arbejde jf. reglerne om fri bevægelighed inden for EU? Retten har man jo, man afventer bare bekræftelsen :).

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tilbage til dk opsige lejligheder

Indlæg af skaanebo » 23.01.2015 10:04:53

Ja, i princippet må han gerne arbejde i DK. I praksis er det bare så godt som umuligt at kunne arbejde uden at have et dansk cpr.nr.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tilbage til dk opsige lejligheder

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2015 11:24:00

Så står I jo uden tag over hovedet, hvis I får "nej", så det er da en utrolig dårlig plan, hvis du spørger mig. Selvom der er 3 måneders opsigelse, kan man nogen gange komme hurtigere ud af et lejemål, hvis den ny lejer er villig til at overtage før, de 3 måneder er gået.

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Tilbage til dk opsige lejligheder

Indlæg af s.københavn » 23.01.2015 11:51:23

Kan jeg også godt se. Også det jeg tænker.

Men grunden til jeg også tænker, at vi ligeså godt kan opsige dem, da der er 3 måneder ventetid før vi kan komme tilbage til den i DK, er at hvis vi alligevel får afslag fra DK, så bliver vi jo nødt til, at tænke alternativer og det må jo med stor sandsynlighed være, at vi må sælge lejligheden i DK og købe en permanent bolig i Sverige og vente på min mand får svensk statsborgerskab. Hvad kunne da ellers være alternativ? Og jeg tænker hvad er sandsynligheden for, at DK giver afslag når min mand allerede har fået opholdstilladelse efter EU reglerne. Det må jo alt andet lige betyde, at vi opfylder kravene og har haft reelt ophold i Sverige?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tilbage til dk opsige lejligheder

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2015 12:28:54

Desværre er et opholdskort udstedt af opholdslandet ikke noget, der tillægges særlig stor vægt, når man flytter hjem. Opholdslandet (Sverige) kan jo have været sløsede i deres sagsbehandling, og især tidligere checkede Migrationsverket reelt ikke, om man boede i Sverige eller ej.

Det absolut bedste er at vente de måske kun få uger, der er tilbage af sagsbehandlingen, før I træffer forhastede beslutninger, som I senere vil fortryde.

Besvar