samlivsophør

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tyrkiet
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30.11.2010 16:42:30

samlivsophør

Indlæg af tyrkiet » 19.11.2014 17:05:47

Jeg er familiesammenført efter euregler med en tyrkisk mand. Vi har boet i DK snart 2år. Jeg har frameldt ham folkeregister, da jeg påtænker skilsmisse fra ham, har dog stadig ikke indgivet de papir. Han er rejst ud af landet til Tyrkiet. Mit spørgsmål går på, har han mistet opholdsretten, var været ude af landet ca 5 uger. Jeg har brugt hans fradrag og bliver jeg skilt inden året er slut, skal jeg betale hele fradraget tilbage, og det har jeg ikke råd til da jeg er førtidspensionist. Nu er jeg imidlertid nervøs for at han vender tilbage.

Mvh Birgit

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: samlivsophør

Indlæg af mh1 » 19.11.2014 17:19:17

Din mand kan ikke bevare sin opholdsret, hvis I bliver separeret eller skilt.

Som jeg læser EU-opholdsbekendtgørelsens § 30 er den ikke blot betinget af ægteskab, men også af samliv (§ 11 "ledsager eller slutter sig til").

Uanset om han vender tilbage til DK eller ej, så er jeres samliv i øjeblikket ophørt. Du kan kun undgå at skulle betale restskat, hvis I genoptager samlivet.
mh
Rådgiver for ÆUG

tyrkiet
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30.11.2010 16:42:30

Re: samlivsophør

Indlæg af tyrkiet » 19.11.2014 17:31:25

mh skrev:Din mand kan ikke bevare sin opholdsret, hvis I bliver separeret eller skilt.

Som jeg læser EU-opholdsbekendtgørelsens § 30 er den ikke blot betinget af ægteskab, men også af samliv (§ 11 "ledsager eller slutter sig til").

Uanset om han vender tilbage til DK eller ej, så er jeres samliv i øjeblikket ophørt. Du kan kun undgå at skulle betale restskat, hvis I genoptager samlivet.
Jeg er mest interesseret i, om nogle ved hvornår han mister sit opholdskort, er i samme øjeblik han ikke har fælles adresse, eller er det længden plus vi ikke bor sammen, der tæller. Spørger da min snart eks er temmelig voldelig og har truet med at vende tilbage til Danmark.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: samlivsophør

Indlæg af mh1 » 19.11.2014 17:34:33

Meddel myndighederne, at samlivet er ophørt.

I princippet ophører retten i samme øjeblik betingelserne ikke længere er opfyldt. Myndighederne skal jo dog efterprøve om det er rigtigt at betingelserne ikke længere er opfyldt, bl.a. ved at spørge den part, hvis rettigheder er på spil.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: samlivsophør

Indlæg af skaanebo » 19.11.2014 18:02:03

Man mister tidligst et opholdskort seks måneder efter, at man er frameldt det danske folkeregister, eftersom man har lov til at opholde sig uden for Danmark i op til seks måneder.

tyrkiet
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30.11.2010 16:42:30

Re: samlivsophør

Indlæg af tyrkiet » 19.11.2014 18:07:25

mh skrev:Meddel myndighederne, at samlivet er ophørt.

I princippet ophører retten i samme øjeblik betingelserne ikke længere er opfyldt. Myndighederne skal jo dog efterprøve om det er rigtigt at betingelserne ikke længere er opfyldt, bl.a. ved at spørge den part, hvis rettigheder er på spil.
Jeg har frameldt ham folkeregisteradressen for ca 5uger siden, men da han opholder sig i Tyrkiet, håber jeg at det bliver registret da han gik igennem paskontrollen i kastrup lufthavn

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: samlivsophør

Indlæg af mh1 » 19.11.2014 22:27:41

Først - i stedet for at klikke på "citer" når du skriver, så klik nedenunder indlægget på "Skriv indlæg" - ellers bliver det hurtigt meget uoverskueligt.

Dernæst - alle og enhver kan gå hen og framelde en anden person fra folkeregisteret, så hvis din mand kommer tilbage til DK vil han sandsynligvis kunne protestere mod frameldingen, og blive tilmeldt igen. Det er trods alt tilladt at rejse på ferie til sit hjemland, også når man er dansk gift.

Efter dansk lovgivning har ingen af jer umiddelbart større ret til jeres hidtidige fælles bolig end den anden (medmindre du ejer den som særeje). Retten skal afgøre hvem der skal blive boende, hvis I ikke er enige. Man kan få en midlertidig afgørelse hurtigt, også før separation/skilsmissespørgsmålet er afgjort.

Du kan derfor ikke regne med at din mands opholdsret bortfalder lige foreløbig.

Det er sandsynligvis ud fra dit synspunkt godt at du har frameldt ham, da du så når du søger om separation/skilsmisse kan godtgøre at samlivet er ophørt.

Du bør kontakte enten en retshjæp eller en advokat. Som førtidspensionist vil du formodentlig kunne få fri proces til skilsmissesagen, dvs. du skal ikke selv betale advokaten. Du kan bede advokaten om at søge om fri proces.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar