Flytte tilbage til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AllYouNeedIsLove

Flytte tilbage til Danmark

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 12.10.2014 13:09:37

Hej!

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe os med at tage et kig på vores situation og komme med feedback til hvad der er bedst for os som næste skridt.

Jeg har valgt at flytte til Sverige for senere at gøre brug af EU-reglerne til at flytte tilbage til Danmark sammen med min mand.

Jeg bor et godt stykke oppe i Sverige, hvor jeg har arbejdet siden første dag.

Vores plan var at bliver heroppe min. 6 måneder, og derefter ansøge om forhåndsgodkendelse hos Statsforvaltningen, inden vi flytter til Danmark så vi var sikre på at min mand ville få ophold i Danmark.

Men nu har jeg fået et jobtilbud i Danmark, som jeg endnu ikke tør sige ja til det, da jeg er usikker på hvordan det vil påvirke vores familiesammenføring.

Jeg har læst flere steder at 8-10 uger i Sverige som arbejdstager skulle være nok til at få EU-ophold i Danmark. Og at man ikke behøver at søge før man flytter, men bare skal indgive en ansøgning når man er flyttet tilbage til Danmark.
Dog er jeg stadig usikker på om dette kan passe? Jeg/vi vil jo ikke gøre noget ’forkert’ så det ender med at min mand bliver sendt hjem, så hellere vente et par måneder mere.
Mange af de tråde jeg har læst er gamle og de fleste nye som omhandler at flytte tilbage til Danmark er med personer der arbejder i Danmark, og dermed er ’personer med tilstrækkelige midler’.

Så jeg håber at der er nogen med erfaring om dette, som vil tage et kig på vores situation og sige om de mener vi kan flytte tilbage til Danmark. Jeg ved selvfølgelig godt at selvom I herinde mener at vi burde kunne, så kan Statsforvaltningen sige noget andet. Men hvis I evt. kender til andre med en lignende situation som har fået ophold, vil jeg meget gerne høre det.

Jeg har selvfølgelig også kigget på nyidanmark.dk og har fundet følgende:
"EU-domstolen har i dommen Franca Ninni-Orasche (sag C-413/01) fastslået, at en tidsbegrænset kontrakt på 10 ugers arbejde var tilstrækkelig til, at der var tale om en arbejdstager i EU-rettens forstand. Sagen vedrørte uddannelsesstøtteområdet, og der blev på baggrund heraf udstedt en vejledning til kommunerne for, hvornår en person skal anses som arbejdstager. Vejledningen vedrører ansættelsesforhold, der på forhånd er aftalt til at have en kort varighed. I vejledningen er fastsat en tidsgrænse på 10 uger i sådanne sager. Det understreges dog, at der i hvert enkelt tilfælde skal foretages en konkret vurdering.

Der skal således altid foretages en konkret og individuel vurdering af hver enkelt sag. EU-domstolens 10-ugers grænse i Ninni-Orasche-dommen kan alene anses for at være et eksempel på en sag, hvor et arbejde af 10 ugers varighed ansås for tilstrækkeligt.

En EU/EØS-statsborger, som har en tidsubegrænset ansættelse, men som ophører med arbejdet efter mindre end 10 uger, vil efter omstændighederne kunne opfylde betingelserne for at være arbejdstager i EU-rettens forstand, ligesom en person, der har arbejdet mere end 10 uger, ikke altid vil opfylde betingelserne, f.eks. fordi der ikke er tale om reelt arbejde."

Hvis jeg siger ja til jobbet og flytter tilbage til Danmark, vil jeg på det tidspunkt have boet her i 12 uger, og min ægtefælle kun i fire uger, da han endnu ikke er kommet herop, men kommer meget snart. Når han kommer tager vi på Migrationsverket for at indgive ansøgning for familiesammenføring både via de svenske og EU-reglerne og på Skatteverket for at han kan blive folkbogförd.

Jeg vil selv mene at jeg har haft ’faktisk og reelt ophold’ og kan dokumentere det ved at vise div. kvitteringer/regninger osv. så som:

- Förstahands kontrakt på lejlighed
- Kvitteringer for betalt husleje via netbank
- Ansættelseskontrakt fra arbejdet, på 6 måneders prøvetid med efterfølgende fast ansættelse
- El, internet og telefon regninger
- Hjem og person forsikringer
- Kvitteringer for dagligvare betalt med visa
- Fagforening og a-kasse
- Hund registreret i det centrale hunderegister
- Kvittering fra flytte firma, da jeg flyttede herop

Så hvad mener I? Kan jeg tage jobbet i Danmark og flytte? Eller er det bedre at vente heroppe noget tid endnu? Hvor stor tror I at chancen er for at vi får ja eller nej?

På forhånd tak!

closed1

Re: Flytte tilbage til Danmark

Indlæg af closed1 » 12.10.2014 15:02:22

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.10.2014 15:10:06

12 ugers arbejde i Sverige er nok, så ja, du opfylder betingelserne for at flytte videre til DK og medbringe din familie.

tayobi

Indlæg af tayobi » 12.10.2014 16:00:45

hvilke blanket skal man udfylde?? når jeg skal flytte tilbage til dk efter min mand har fået eu ophold kort i sverige??? kan ikke finde rundt på siden tak

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.10.2014 16:02:53

Du finder den hos Statsforvaltningen.

tayobi

Indlæg af tayobi » 12.10.2014 16:21:03

er den der hedder ansøgning om eu opholdsdokument????

Besvar