forældre-/børnepenge

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

forældre-/børnepenge

Indlæg af Malmöherewecome » 01.05.2008 12:20:59

Hvad for økonomisk støtte er vi berettiget til når vi bor i sverige, jeg arbejder i dk og min kone arbejder ikke - og har svensk opholdstilladelse under EU-reglerne.

Er lidt forvirret omkring hvilke ydelser der egentlig findes? (Børnepenge, forældreydelse, andre typer?? og hvad betyder de forskellige???)

Det er vist noget med at min kone ikke kan få økonomisk støtte når hun er under EU-reglerne, men gælder det også når vi får et barn?

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 01.05.2008 18:10:28

Når du arbejder i Danmark betaler du dansk skat, og det er derfor de danske regler, der gælder. Det betyder, at du kan vælge at overtage din kones ubenyttede bundfradrag, men gør du det, så mister du af uransagelige grunde alle dine andre fradrag, altså f.eks. transportfradrag, rentefradrag og fradrag for A-kasse medlemsskab.

Hvis I får et barn, vil I være berettiget til børnecheck fra den danske stat, fuldstændig som hvis I boede sammen i Danmark. At det er Danmark og ikke Sverige, som i den situation udbetaler børnecheck, giver god mening, idet børnechecken kan og bør betragtes som et bundfradrag for børn. D.v.s. børn har også lov til - via deres forældre - at tjene en smule penge, før de skal begynde at bidrage til fællesskabet via skat. En yderst rimelig ordning efter min mening, idet børn jo også har brug for mad og tøj og meget andet.

chris
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13.06.2007 11:07:28

Indlæg af chris » 05.05.2008 16:02:05

har hørt nogen her fra forumet sige at deres ægtefælle kan få barselsbidrag men hun skal være tilmedlt forsikringskassen og så er det kun et midre beløb men bedre end igenting. men tjek det hos dem for at være sikker.

Christina Bonita

og stort tillykke med graviditteten

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 07.05.2008 09:38:22

Jeg har hørt om det barselsbidrag fra andre, men jeg tror det kun er for folk under de nationale regler, men ved det ikke, og vil undersøge sagen.

Tak for lykønskning :)

solveig
Indlæg: 67
Tilmeldt: 08.02.2008 13:48:53
Geografisk sted: Copenhagen
Kontakt:

Indlæg af solveig » 07.05.2008 10:38:09

Min mand har fået föräldrapenning (barselsbidrag) siden den dag vi kom til Sverige - og han har ikke fået noget opholdkort endnu, men har et personnr. Du skal bare registrer din kone hos forsäkringkassen og anmelde at hun vil have föräldrapenning. Man har ret til 240 dage (per föräldre) på foräldrapenning og hvis de tages ud fuldtid giver det omkring 5000 SEK pr måned, som der altså skal betales skat af (en udbetalning på omkring 4000SEK). Der indbetales også pensionsbidrag. Held og lykke!
SOL

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 12.05.2008 11:36:41

SOL er din mand her under de nationale regler eller EU-reglerne?

Kan man søge før barnet er født eller skal man bruge barnets personnummer?

solveig
Indlæg: 67
Tilmeldt: 08.02.2008 13:48:53
Geografisk sted: Copenhagen
Kontakt:

Indlæg af solveig » 19.05.2008 14:05:52

Min mand er her på EU-regler (vi söger om det). Jeg tror at kvinden kan få nogen form for erstatning för födslen, men i såfald tror jeg det hedder noget andet end foräldrepenning. Men undersögt det selv hos forsikringskassen. Vi sögte först fire måneder efter vi var kommet til Sverige men min mand fik foräldrepenning med tilbagevirkende kraft. Jeg tror at man skal have barnets personnr. for dette, men det fås også i löbet af et par uger.
SOL

Besvar