jeg vil søge opholdstilladse til min mor

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
selin
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12.04.2014 19:17:27

jeg vil søge opholdstilladse til min mor

Indlæg af selin » 12.04.2014 19:26:18

jeg har et problem jeg håber I kan besvare på min spørgsmål.
Jeg er 25 år ugift har danskpas og har også uddannelse. Min mor har ingen familie i tyrkiet alle hendes børn og familie er i Dk. Jeg vil gerne søge opholdstilladse til min mor i sverige men jeg skal med det samme sige hun har søgt asyl i sverige for 7 år siden hvor hun fik afslag. Men lige nu er hun i Tr . Er der nogen der har forstand på det hvordan man kan gøre det eller om jeg kan bruge eu reglerne. Hun er 58 år gammel har ingen økonomisk hjælp fra tyrkiet og er heller ikke gift hendes forældre er også døde for mange år siden.
Jeg vil gerne vide hvilken rettigheder jeg kan bruge her . Håber I kan hjælpe

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: jeg vil søge opholdstilladse til min mor

Indlæg af closed1 » 12.04.2014 20:38:50

Hvorfor har hun søgt asyl i Sverige ?

selin
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12.04.2014 19:17:27

Re: jeg vil søge opholdstilladse til min mor

Indlæg af selin » 12.04.2014 20:55:10

hun kom til danmark i 2006 som turist derefter søgte asyl i sverige for at blive der men hun fik afslag

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: jeg vil søge opholdstilladse til min mor

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2014 13:45:23

http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... stand.html

Under "andre nære slægtninge" kan du læse om de svenske regler:

"Du kan i undantagsfall få uppehållstillstånd om du och din släkting har bott tillsammans i något annat land än Sverige. Denna kategori omfattar bland annat barn över 18 år och föräldrar till den som är bosatt i Sverige.

Du och din släkting måste ha levt tillsammans i samma hushåll omedelbart före det att din släkting flyttade till Sverige. Det måste också finnas ett särskilt beroendeförhållande er emellan som fanns redan i hemlandet. Med särskilt beroendeförhållande menas att det, förutom det naturliga band som finns mellan nära släktingar, måste finnas ytterligare faktorer som gör att du och din släkting inte kan leva åtskilda från varandra.

Du ska lämna in din ansökan så snart som möjligt efter det att din släkting har fått permanent uppehållstillstånd i Sverige."


Som det fremgår, er der krav om, at du og din mor skal have boet sammen, umiddelbart før du flyttede til Sverige. Så det virker ret klart, at I IKKE kan bruge de svenske regler til at få din mor til Sverige.

Så er der EU-reglerne tilbage. Her hedder det, at forældre har EU-opholdsret, hvis de forsørges af den vandrende unionsborger. Dvs. hvis det er dig, der står for hele din mors forsørgelse, har hun EU-opholdsret, såfremt du bosætter dig i et andet EU-land end Danmark. Men ellers har hun ikke.

Hvis din mor ikke kommer ind under EU-reglerne, der generelt fortolkes ret snævert, er der nok ikke så meget andet at sige, end at du og dine søskende må hjælpe hende ved at sende nogle penge til Tyrkiet, så hun kan klare sig der.

Og bliver hun på et tidspunkt så dårlig, at hun ikke kan tage vare på sig selv, må en af jer måske overveje at flytte hjem i en periode, så I kan passe hende der. Men som 58-årig er hun vel forhåbentlig stadig så sund og frisk, at dette ikke er aktuelt lige foreløbig.

Usmann
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23.04.2014 20:08:41

Re: jeg vil søge opholdstilladse til min mor

Indlæg af Usmann » 23.04.2014 20:36:18

Jeg bor i Denmark som engelsk statsborger og det tog mig 10 år at få min mors opholdstilladelse i dk. Jeg har prøvet der hele, så har jeg endelige fået min mors opholdstilladelse i Danmark. Jeg flyttede til sverige en gang men vi fik afslag i migrationsverket. Du må søge hendes opholdstilladelse i et andet eu land og skal kunne bevise at hun er afhængig af dig, ifølge EU Directive 2004/38 og du skal have flere bank overførsler før du søger det. Du kan også gøre det hvis hun er alvolige syg, men det er meget svært at kunne bevise det. Jeg kan oplyse dig mere hvis du vil have det via email eller tlf.

Besvar