Svensk statsborgerskab

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kalyka
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31.03.2014 20:34:07

Svensk statsborgerskab

Indlæg af Kalyka » 31.03.2014 21:21:27

Hej, jeg flyttede for snart seks år siden til Sverige med min mand og vi benyttede os af EU-reglerne for at han kunne få opholdstilladelse. Han vil gerne være svensk statsborger, men fik at vide af Migrationsverket at han skulle søge om permanent opholdstilladelse inden han kunne søge om statsborgerskab. Nu har han endelig fået svar på sin ansøgning om permanent opholdstilladelse, men er blevet afvist. Da jeg har arbejdet og studeret i Danmark i alle de år vi har boet her i Sverige, ville Migrationsverket have at jeg skulle dokumentere at jeg har pendlet frem og tilbage i samtlige år, hvilket jeg ikke kan. Hvordan kan de forvente at jeg har gemt mine pendlerkort i fem år? Det har jeg i hvert fald ikke gjort og mine kontoudtog går ikke så langt tilbage. Jeg blev overrasket over dette krav, da det ikke står på den liste over dokumentationskrav på deres hjemmeside som jeg har gået ud fra var gældende. Migrationsverket forklarede dette med at de bare regner med at folk arbejder/studerer i Sverige når de bor her. Det føles ret surt at strande på sådan noget efter alt vi har været igennem. Jeg sendte dem dokumentation for at jeg havde købt pendlerkort hele det foregående år, samt enkelte kontoudtog fra tidligere. Derudover sendte jeg dem en kopi af købsaftalen for min bostadsret hvor vi har boet siden vi flyttede hertil. Dette anså de ikke for at være tilstrækkeligt. Er der nogen der har erfaring med at søge om permanent opholdstilladelse i Sverige? Andre der har haft problemer med dette krav? Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svensk statsborgerskab

Indlæg af skaanebo » 31.03.2014 22:38:34

Det er vel ikke permanent opholdsTILLADELSE, men permanent opholdskort, det handler om?

Og så har din mand vel helt automatisk permanent opholdsret, uanset om myndighederne vil udstede et nyt kort til ham eller ej. Det får man automatisk efter fem år, og man behøver faktisk ikke at søge om noget opholdskort efter fem år i Sverige.

Men det kan naturligvis være et problem, this man skal have et nyt opholdskort for at få statsborgerskab.

Med hensyn til din dokumentation. Også i skattemæssig henseende kan man blive bedt om at fremvise dokumentation tre år tilbage i tiden. Så hvis du har pendlerkort fra 3 år tilbage, burde det vel ret beset være tilstrækkeligt. Men ellers må I jo føre en sag med en advokat hos Migrationsdomstolen.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Svensk statsborgerskab

Indlæg af fundiver199 » 01.04.2014 06:16:31

Din sag er den 3. eller 4., vi hører om i ÆUG inden for kort tid. Så det lyder som om, Sverige har indført et helt nyt dokumentationskrav ved ansøgning om permanent EU-opholdskort.

Sverige må formentlig gerne stille en form for dokumentationskrav, det har Danmark i hvert fald i mange år gjort i forhold til danske statsborgere, der vendte tilbage til Danmark.

Men et dokumentationskrav skal kunne opfyldes på enhver tænkelig måde, det må ikke være et krav om at fremsende et eller andet helt bestemt som f.eks. pendlerkort eller whatever.

En alternativ måde at dokumentere din reelle bopæl i Sverige gennem alle 5 år kan være kontoudtog fra bank, der viser, hvor og hvornår du har brugt dine kreditkort og betalingskort.

thore71
Indlæg: 105
Tilmeldt: 30.07.2008 07:08:43

Re: Svensk statsborgerskab

Indlæg af thore71 » 09.04.2014 13:17:25

Kedeligt at høre om jeres problemer.

FYI, de fleste banker vil og kan, mod betaling, genskape gamle kontoudtræk hvis du spørger dem.

jane
Indlæg: 47
Tilmeldt: 12.11.2007 15:47:48

Re: Svensk statsborgerskab

Indlæg af jane » 08.10.2014 13:41:59

Hejsa
Kan se at dette indlæg er lidt ældre, så jeg undrer mig over hvad der er sket i jeres sag?
Vi er lige blevet stillet det samme krav til dokumentation. De vil have mine busbilletter og pendlerkort fra de seneste 5 år. Det kan de i sagens natur ikke få. Og da vi altid betaler kontant, er kontoudtræk heller ikke en mulighed.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svensk statsborgerskab

Indlæg af skaanebo » 08.10.2014 14:32:57

Det kan ikke siges nok gange, at man ALDRIG skal betale noget kontant, hvis man har behov for at dokumentere det efterfølgende. Bankoverførsler eller betaling med et betalingskort er absolut det sikreste bevis.

Og selv om Migrationsverket måske spørger 5 år tilbage i tiden, så vil skattemyndighederne til enhver tid kunne kræve dokumentation 3 år tilbage i tiden. Så som minimum skal man altså gemme alle sine papirer 3 år tilbage.

Besvar