afslag på permanent opholdstilladelse i sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

noura
Indlæg: 25
Tilmeldt: 18.09.2013 20:51:12

Re: afslag på permanent opholdstilladelse i sverige

Indlæg af noura » 31.03.2014 09:46:49

Synes slet ikk det unfair at de skal mistanke os for at vi ikk er bosat i Sverige.. Altså hvis ikk vi bor i Sverige hvor ellers bor vi.. Helt ærligt hvis jeg ville bo i dk havde jeg helt fra starten da min mand fik opholdstilladelse flytte t dk.. Jeg er bare meget i dk da jeg arbejder i helsingør og bor i Helsingborg KUN 20 min så jg hjemme.. Min mand har søgt om svensk Statsborgskab for 4 mdr siden. Men tror ikke han kan få den, nu da han fik afslag på permanent opholdstilladelse eller hvordan ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: afslag på permanent opholdstilladelse i sverige

Indlæg af skaanebo » 31.03.2014 09:49:13

Som sagt: Din mand har ALLEREDE permanent opholdsret i Sverige. At myndighederne ikke vil udstede et kort til ham er egentlig bare en lille bagatel. Kortet er ikke en forudsætning for at udøve de rettigheder, man har. Og dem får man automatisk efter fem år i Sverige. Man behøver faktisk slet ikke at søge om noget permanent opholdskort.

noura
Indlæg: 25
Tilmeldt: 18.09.2013 20:51:12

Re: afslag på permanent opholdstilladelse i sverige

Indlæg af noura » 31.03.2014 09:58:31

Synes du at jeg skal prøve at kontakte migrationsverket og spørge dem ad??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: afslag på permanent opholdstilladelse i sverige

Indlæg af skaanebo » 31.03.2014 10:08:41

Næ, hvad vil du spørge om? Og statsborgerskab tager nu engang den tid, den slags sager tager.

noura
Indlæg: 25
Tilmeldt: 18.09.2013 20:51:12

Re: afslag på permanent opholdstilladelse i sverige

Indlæg af noura » 31.03.2014 14:12:30

Mange tak

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: afslag på permanent opholdstilladelse i sverige

Indlæg af fundiver199 » 01.04.2014 06:31:10

http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... vuxna.html

Man skal have permanent opholdstilladelse eller permanent EU-opholdsret, før man kan søge om svensk statsborgerskab. Så der er ikke andet at gøre end at få ordnet den sag først, uanset at det er "besværligt".

Og at mangle et gyldigt opholdskort er da i høj grad et problem. Det betyder jo, at man ikke kan forlade Sverige overhovedet uden at skulle søge om visum for enten at komme ind i det andet schengenland eller komme tilbage i Schengen igen, hvis man har besøgt et land uden for Schengen.

Der er lige kommet endnu et indlæg i forum omkring denne problemstilling, og ÆUG´s rådgivning fik også en henvendelse for 3-4 uger siden om det samme. Altså nægtelse af permanent EU-opholdskort efter 5 år i Sverige.

3 sager på 3-4 uger er lidt for mange til at være et tilfælde, så vi må vist desværre konkludere, at der er tale om en ny og skærpet praksis fra Migrationsverkets side. Lige som det krav om sygesikring, der blev indført i 2011.

I denne og den anden sag mener Migrationsverket, at der kan herske tvivl om, hvorvidt parret overhovedet har boet i Sverige. Og i den 3. sag mener Migrationsverket, at parrets indtægt har været for lav i 2 af årene, på trods af at parret aldrig har modtaget så meget som en krone i svensk kontanthjælp.

For mig ligner det desværre systematisk chikane og trækken sagerne i langdrag, lidt som vi så det i 2012 med EU-sager i Danmark, og lidt som vi siden 2011 har set det med alt det her halløj med sygesikring.

Jeg gætter på, at det igen må være den borgerlige svenske regering, der har sagt, at der skal "strammes op" på udlændingepolitikken. Og det kan jeg for så vidt godt forstå, men jeg må indrømme, at jeg synes, det er et mærkværdigt sted at gøre det.

Sverige gav sidste år asyl til 27.000 flygtninge, hvilket i forhold til landets befolkning er langt mere end noget andet land i Europa.

Men i stedet for at gøre noget ved det f.eks. ved at stramme Sveriges nationale regler for permanent opholdstilladelse, så de kom til at svare til resten af Europas, vælger man altså at indføre chikane overfor EU-borgeres udenlandske ægtefæller, når de efter 5 år, hvor parret har forsørget sig selv og ikke ligget det svenske samfund til last, beder om at få udstedt et permanent opholdskort, som de har ret til.

Det forekommer ærlig talt ret idiotisk :(

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: afslag på permanent opholdstilladelse i sverige

Indlæg af fundiver199 » 01.04.2014 06:38:44

noura skrev:Synes slet ikk det unfair at de skal mistanke os for at vi ikk er bosat i Sverige.. Altså hvis ikk vi bor i Sverige hvor ellers bor vi..
Jamen hypotesen er selvfølgelig, at du reelt bor i Danmark. Og skal vi nu være helt ærlige, så er det jo ikke totalt ude i hampen. For der ER faktisk danskere med udenlandske ægtefæller, der snyder ved at have deres adresse i Sverige, selvom de reelt bor i Danmark. F.eks. hos deres forældre.

Det gælder så selvfølgelig ikke for jer, det ved jeg godt. Men så må I jo bare se - i samarbejde med jeres advokat - at få sendt den nødvendige dokumentation til de svenske myndigheder. Så skal I nok vinde sagen til sidst, for Sverige er trods alt et retssamfund.

Jeanette151270
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11.02.2016 13:15:37

Re: afslag på permanent opholdstilladelse i sverige

Indlæg af Jeanette151270 » 12.02.2016 04:03:35

Hej jeg er dansk statsborger,jeg er gift med min turkiske mand, vi har været i Sverige i 5 år nu,han har et pizzaria og har arbejdet hele tiden i de fem år,jeg har studeret og fået csn,så vi har forsørget os selv,vi har aldrig fået kontanthjælp,nu har vi så fået advokat på,det er EU reglen vi køre efter,han fik at vide han manglede nogle papir fra skolen af mig ,og penge jeg havede fået,og får at vide at,de skulle have dem hurtigst muligt,jeg ordnede papirerne og fik at vide ,at de havede lavet et beslut og beslutet var nej.syndtes det er dårlig behandling at få ,hvordan kan de give svar når de mangler flere oplysninger i sagen,derfor vi har advokat:-( men fik at vide vi kunne overklage inden for 3 uger,er der nogen der ved hvor længe det kan tage

missy
Indlæg: 253
Tilmeldt: 29.01.2010 13:08:12

Re: afslag på permanent opholdstilladelse i sverige

Indlæg af missy » 13.02.2016 16:39:58

noura skrev:Synes du at jeg skal prøve at kontakte migrationsverket og spørge dem ad??
Kan du give os en update, fik du medhold i klagen?

Besvar