Overvejer Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Overvejer Sverige

Indlæg af s.københavn » 06.02.2014 21:45:40

Hej,

Min kæreste og jeg overvejer, at flytte til Sverige. Selvfølgelig kræver det en familiesammenføring først. Jeg er bare lidt interesseret i at få lidt at vide om det.

Jeg havde overvejet, at leje en lejlighed derover også fremleje min andelslejlighed ud herhjemme.
Hvis jeg lejer en lejlighed, er der så nogen tidsbegrænsning på hvor lang tid jeg skal have boet der før han kan komme?
Herudover er det vel Sverige han så skal søge visum til i stedet? I DK kan man på visum på forlænget sit ophold, hvis man søger om familiesammenføring når man er her på visum. Altså han må få lov at blive indtil sagen er behandlet. Er det også sådan i Sverige, for har læst et sted, at behandlingstiden for familiesammenføring er forholdsvis lang i Sverige.

Håber på svar. :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Overvejer Sverige

Indlæg af skaanebo » 06.02.2014 21:58:34

Hvis I gifter jer, kan der søges efter EU-regler. Det betyder, at han i princippet får alle rettigheder i samme sekund -ansøgningen er afleveret.

Der kræves ikke noget langt ophold i Sverige, før der kan søges opholdskort/opholdstilladelse. Du skal blot være folkeregistreret i Sverige og det tager typisk en uge eller to.

Hvis I ikke er klar til at blive gift, kan der søges efter svenske regler i stedet. Så skal han søge via svensk ambassade i hjemlandet og vente på, at opholdstilladelse bevilges, og det kan godt tage op imod et år.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Overvejer Sverige

Indlæg af mh1 » 07.02.2014 14:02:06

For at svare helt som spurgt: NEJ, man kan ikke få processuelt ophold (det du kalder forlænget visum), hvis man søger fs i Sverige efter svenske regler.

Hvis det gælder om at komme til at bo sammen hurtigst muligt, så kommer I nok ikke uden om at gifte jer, hvis I ikke kan bo sammen i din kærestes hjemland.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Overvejer Sverige

Indlæg af skaanebo » 07.02.2014 14:20:41

Nu afhænger svaret naturligvis også af din kærestes nationalitet, og det skriver du intet om.

Hvis din kæreste er fra EU/EØS/Schweiz, så kan din kæreste gøre brug af EU-regler uden at I er gift, forudsat af din kæreste kan forsørge sig selv.

Besvar