Endeligt opholdskort...men hvad gælder så??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
skovprado
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27.07.2007 19:24:41

Endeligt opholdskort...men hvad gælder så??

Indlæg af skovprado » 31.03.2008 18:31:55

Hejsa.
Endeligt fik vi i dag opholdskort til min kone her i malmø efter 7 mdrs ventetid.
Jeg har ledt efter noget på nettet omkring hvilke rettigheder min kone så har nu med dette opholdskort, men kan ikke finde noget.
Kan hun nu modtage offentlig hjælp af nogen art udover det hun kunne før, hvad med sprogkursus, arbejde etc.

Sker der noget hvis man for en tid står uden adresse i sverige, og efter nogen måneder kommer tilbage igen?? Kan man miste opholdskortet ved det??
Og hvor meget må hun rejse i europa og udenfor?

Tak på forhånd til den der kan svare.

Mvh Ruben

chris
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13.06.2007 11:07:28

Indlæg af chris » 31.03.2008 23:08:32

jeg prøver at svare så godt jeg kan og ud fra mine egen erfaringer.

1. du skal kontakte kommunen eller sfi om sprogundervisning og det er gratis.

2. hun kan ikke på et EU kort få hjælp men efter 2 år kan hun få svensk su til studie.

3kontakt abejdsformidling for indvandre ang. job de kan hjælpe lidt.

4. jeg har hørt at hvis man melder sig ind i forsikringskassen hedder den hvis. så kan hun få basel, men har ikke selv fået tjekket det inu.

5. hun må være ude af sverige max ½ år uden det vil give problemer har lige hørt det fra migrationsverket i dag. men de ved ikke helt hvordan de tjekker det. at man er mere ude hvis man ikke melder sin flytning til skatteverket. men hvis i gør det mister hun også sit opholdskort.

det var hvis det jeg kunne hjælpe med.

Christina

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 01.04.2008 05:04:32

Hvis I afmelder jer folkeregistret i Sverige (uden adresse som du skriver), mister hun sit EU-opholdsbevis og skal søge påny ved tilbagevenden!

solveig
Indlæg: 67
Tilmeldt: 08.02.2008 13:48:53
Geografisk sted: Copenhagen
Kontakt:

Indlæg af solveig » 02.04.2008 12:53:46

Jeg tror at de fleste kommuner tillader at man starter på SFI allerede inden man får opholdskortet. Det er ihverfald tilfäldet for min mand, dog ventede han omkring 5 måneder på at komme ind. Men det er gratis. Han har også fået barselspenge (som svar på chris' nr.4) allerede fra dag 1 her i Sverige. Dog er den ret lavt, da han jo aldrig har arbejdet her og derfor får minimumssatsen på omkring 5000 SEK (som der skal betales skat af) per måned.
Så, nogle ting kan man göre allerede inden at man får opholdskortet. I mit eget tilfälde savner vi det mest for at kunne få et svensk-ID-kort til min mand, som han skal bruge for at tage körekort, og så behöver vi det selvfölge for at söge til DK med Eu-regler.
SOL

chris
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13.06.2007 11:07:28

Indlæg af chris » 03.04.2008 15:14:10

solveig har lige set et andet sted på forumet at han behøver ikke id for at søge til dk via eu reglerne da et pas også gælder det er moins der har givet svaret da han var/er igang med at søge tilbage.
men har så hhørt noget med at for at få det id kort skal man være i familie med en der har svensk stasborgerskab og id kort. så det nærmest er umuligt at få som udlands familie. men har ikke selv været i kontakt med inu. man kan også få det via sin svensk arbejdsgiver da banken ikke vil lave en konto uden at man har det der id kort ellers. det sidste har jeg fra min handelsbank i malmø.

Christina

Besvar