integrationsloven

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ANLA
Indlæg: 30
Tilmeldt: 29.12.2011 13:17:33

integrationsloven

Indlæg af ANLA » 26.09.2013 14:28:40

Kære ÆUG

I min mands godkendelse om opholdsret i DK efter EU-regler pr. marts 2013, står, at

'da du har fået udstedt opholdskort i medfør af udlændingeloven § 6, er du omfattet af integrationsloven som indvandrer, jf. integrationslovens § 2, stk. 4, nr. 8. Kommunen vil tilbyde dig et introduktionsforløb efter integrationslovens kapitel 4a.'

International House/Integration & Sprog i Københavns Kommune har svært ved at gennemskue, om min mand er omfattet integrationsloven. De siger, at Udlændingestyrelsen ofte tager fejl, selvom de skriver, at man er omfattet, og at Udlændingestyrelsen ikke vil oplyse International House om, hvorvidt min mand er omfattet integrationsloven, når de ringer, hvilket International House undrer sig meget over.

Har ÆUG nogen erfaring/viden herom?


TAK

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: integrationsloven

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2013 07:45:53

Ja personer med EU-opholdsret er omfattet af integrationsloven efter en lovændring i 2010. Det betyder, at de har ret til at deltage i integrationsprogrammet, men de har ikke pligt til det.

Det betyder også, at kommunen kan vælge at tilbyde dem arbejdsmarkedsrettede tiltag som f.eks. løntilskudsjob efter en konkret og individuel vurdering af, om det vil kunne føre et positivt resultat med sig.

Besvar