Brug for bedre forståelse - hurtigt

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Miggo
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25.04.2011 01:18:08

Brug for bedre forståelse - hurtigt

Indlæg af Miggo » 12.07.2013 13:15:59

Kære alle,

Min kone og jeg er endt I en meget træls situation. Hun indrejste d. 1. juli på et visum til Danmark, og vi havde planer om straks herefter at ansøge om familiesammenføring efter de danske regler. Vi ved, at vi lever op til alle regler for dette. Undtagen dog 24-årsreglen. Til gengæld har jeg et job på positivlisten, hvilket gjorde det muligt for os at være undtaget fra 24-årsreglen ifølge administrativ praksis. Min kone har forladt sit hjem i hjemlandet og taget alle sine ting med herop, fordi vi følte os sikre på familiesammenføringen.

Imidlertid blev Positivlisten opdateret samme dag, som min kone kom herop (1. juli) og mit job faldt ud af listen!! Så nu lever vi måske ikke op til reglerne alligevel. Reglerne blev altså ændret fra den ene dag til den anden få dage før vi ville have haft ansøgt.

Situationen har ærlig talt gjort os ret forvirrede, da vi har brug for at finde en løsning, så vi kan blive sammen, inden min kones visum udløber i slutningen af september.

Vi overvejer nu den løsning, at flytte til Sverige indtil min kone er 23,5 år, hvor vi kan ansøge om familiesammenføring i Danmark. Det er altså ikke så meget for at bruge EU-reglerne til at få familiesammenføring i Danmark, at vi vil flytte – da vi kan få familiesammenføring efter danske regler – men blot for at have lovligt ophold i Sverige, indtil vi kan søge efter danske regler.

Men det hele er som sagt kommet meget pludseligt for os. Jeg vil derfor gerne have jeres hjælp til, om vi har forstået reglerne om at flytte til Sverige korrekt.

Som vi forstår det:
Vi skal selvfølgelig have fundet en lejlighed/værelse i Sverige, som vi kan bo i, inden min kones visum udløber. Det er selvfølgelig i sig selv vanskelligt at finde en lejlighed så hurtigt. Vi har måske nogle kontakter – men hvis I kender til en måde at finde noget hurtigt, vil vi meget gerne høre om det!

Så skal jeg melde mig på Skatteverket i Sverige, og meddele, at jeg nu bor i landet.
Skal dette ske inden min kones visum udløber?

Når jeg har fået mit svenske personnummer skal vi så til Migrationsverket og meddele, at min kone bor med mig og søge om opholdskort.
Skal dette ske før min kones visum udløber?

Er der andre ting, vi skal gøre/skal være opmærksomme på?

Det jeg bl.a. er i tvivl om er, hvilket bevis min kone har for, at hun opholder sig lovligt i Sverige indtil hun har fået sit opholdskort? Hun må vel skulle have et bevis på, at hun ikke bare er blevet for længe i Schengen på sit visum??

Min kone har en del venner i Danmark, samt min familie, modsat kender vi så godt som ingen i Sverige. Men er det rigtig forstået, at så længe min kone venter på sit opholdskort i Sverige, må hun ikke rejse ind i Danmark? Medmindre hun får et nyt Schengen-visum, hvilket hun vel først kan få 90 dage efter, at det gamle er udløbet.
Hvad vil konsekvensen være, hvis hun blev taget i Danmark uden at have opholdskort i Sverige og uden visum?

Hvor lang er sagsbehandlingstiden ca. for tiden på at få et svensk opholdskort?

Den tid min kone opholder sig i Sverige og venter på opholdskort (eller har opholdskort) skal ikke regnes med i de 90 dage pr. halvår, hvis hun senere ansøger om et Schengen-visum igen. Korrekt? Hvis hun f.eks. venter i 5 måneder i Sverige på at få opholdskort og derefter rejser ud af Schengen, og derefter vil rejse til Danmark på et Schengen-visum, så skal hun ikke vente 3 måneder først, før hun kan få Schengen-visum. Korrekt?

Der var en del spørgsmål, men jeg håber vi har forstået reglerne korrekt, så det ikke skulle være for meget besvær at besvare spørgsmålene. Som sagt har vi kun haft kort tid til at forsøge at sætte os ind i disse regler, og har meget brug for hurtigt at føle os sikre på reglerne. Så jeg håber en af jer har lyst til at svare hurtigt. På forhånd stor tak!!

bodilmorgan
Indlæg: 31
Tilmeldt: 05.12.2012 18:59:19

Re: Brug for bedre forståelse - hurtigt

Indlæg af bodilmorgan » 12.07.2013 19:47:46

Hej.
Jeg kan ikke lige svare på så meget med reglerne, men vil anbefale hjemmesiden www.blocket.se - det er lidt som dba, bare svensk... Der har min mand og jeg oplevet at få en lejlighed 2 gange i løbet af henholdsvis en uge og 3 dage... Så tag et kig men vær også på vagt for der er nok nogle som vil snyde. Vi har dog kun haft en positiv oplevelse med det! Held og lykke!

ANLA
Indlæg: 30
Tilmeldt: 29.12.2011 13:17:33

Re: Brug for bedre forståelse - hurtigt

Indlæg af ANLA » 15.07.2013 13:10:55

jeg fik lejlighed i limhamn, malmö (bebyggelse: brf kronolotsen 1) hos http://www.riksbyggen.se/.

lidt dyrt, men fordel i ordende forhold og tidsubegrænset lejekontrakt, hvilket styrker éns dokumentation af et reelt ophold i SE.



/anne

Besvar