DK-regler eller EU-regler ?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
at2105
Indlæg: 102
Tilmeldt: 11.07.2007 12:26:24

DK-regler eller EU-regler ?

Indlæg af at2105 » 27.01.2008 01:54:09

Hej.

Jeg står i en vanskelig situation. Jeg ved ikke hvilken vej jeg skal gå i dette her familiesammenførings-eventyr. Jeg har snart boet i Sverige i to år og brænder inderligt for at vende tilbage til Danmark. Jeg er af den overbevisning, at jeg nu efterhånden opfylder de danske familiesammenføringsregler. Altså både aldersmæssigt, økonomisk osv.

Efter to års ophold i Sverige, så kan man jo skifte sit danske statsborgerskab ud med det svenske og gøre brug af den danske ”version” af EU-familiesammenføringsreglerne. Så jeg har snart to muligheder i hænderne. Og det er her jeg ikke har erfaring og overblik til at kunne konkludere hvilken mulighed der er klogest at udnytte.

Det der bekymrer mig mest, når jeg endelig skal beslutte hvilken af disse to familiesammenførings-regler jeg skal benytte, det er kravene for forlængelse og især permanent opholdstilladelse.

Det jeg ved, det er at der er bl.a. nogle integrations og sprog krav, for at kunne få permanent opholdstilladelse når man benytter de danske familiesammenføringsregler. Hvad er kravene for forlængelse/permanent opholdstilladelse, hvad angår den danske ”version” af EU-familiesammenføringsreglerne. Og hvor mange år ad gangen kan man få opholdstilladelse, når man gøre brug af den danske ”version” af EU-familiesammenføringsreglerne.

Jeg har brugt søge-funktionen på denne hjemmeside, for at kunne få besvaret mine spørgsmål. Men, jeg får lidt modstridende informationer.

På forhånd mange tak.

nelli
Indlæg: 16
Tilmeldt: 29.10.2007 18:40:27
Geografisk sted: København

Indlæg af nelli » 27.01.2008 02:45:13

Hej..

Min mand og jeg søgte om FS (EU-reglerne) efter at have boet og arbejdet i Tyskland.. Og egentlig der gik ikke længere end 1 1/2 måned fra at vi indgav ansøgningen til at min mand fik sin dansk opholdstilladelse.

For vores vedkommende var der intet andet alternativ end at søge efter EU-reglerne, da jeg er under 24 år. Men personligt synes jeg også at EU-reglerne virker mere overskuelige og lettere tilgængelige samlignet med de danske regler. Der er f.eks. ingen krav om bankgaranti eller tilknytningskrav.

Jeg håber I må finde netop den løsning, der passer bedst til jer!

Held og lykke med det hele :D

nelli

Besvar