Ophold i Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Last Dane
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26.11.2012 16:13:32

Ophold i Tyskland

Indlæg af Last Dane » 05.12.2012 11:54:40

Jeg er efterlønner og 62 år. Jeg kan ikke komme ind til min (nuværende filippinske) kone på Filippinerne da min eks kone (også filippiner) har fået mig blacklistet grundet diverse urigtige beskyldninger. Vi ønsker ophold i Tyskland da hun heller ikke kan komme her på opholdstilladelse, da jeg har en dom for at have skubbet min eks kone da hun smadrede vort fælles hjem.Jeg havde kig på Sverige men tror Tyskland er mere egnet da jeg kommer fra det sydlige Jylland. Kan jeg hvis min kone kommer her på 3 måneders turist visum, umiddelbart derefter flytte i en lejlighed i Flensborg og søge om opholdstilladelse i Flensborg til hende? Godtager de en ansøgning når turist visummet gælder for Danmark?
Eller skal jeg have lejligheden i Flensborg først og tilmelde mig selv hvorefter vi så søger at få hende til Tyskland direkte? Er det nemmere eller er det bare det samme? Gode råd modtages med tak, hej.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ophold i Tyskland

Indlæg af fundiver199 » 06.12.2012 16:55:07

Tyskland har ikke noget juridisk grundlag for at nægte en person opholdsret efter EU-reglerne, bare fordi det visum, den pågældende er indrejst i Schengen på, er udstedt af et andet schengenland end Tyskland selv. Så der er intet juridisk i vejen for at gøre som beskrevet.

Last Dane
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26.11.2012 16:13:32

Re: Ophold i Tyskland

Indlæg af Last Dane » 07.12.2012 11:46:56

Tak for svaret. Ringede i dag til Esbjerg Kommune og spurgte om jeg ville kunne bruge min kones personfradrag hvis jeg bosatte mig i Tyskland (og hun var bosat sammen med mig der)! Det kunne jeg ikke sagde damen, da min kone skulle have et dansk person nummer.
Hvordan kan hun få det når hun ikke har opholdstilladelse? Betyder det at man ikke kan få fradrag for sin kone så længe hun ikke er bosat i Danmark eller har dansk person nummer? Det er jo unfair så det vil noget..hvis nogen ved noget eller har erfaring med ligende hører jeg meget gerne om det, tak..

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold i Tyskland

Indlæg af mh1 » 07.12.2012 11:56:23

Det er korrekt - din kone vil ikke være skattepligtig i DK, når hun ikke bor der og har derfor naturligvis ikke noget fradrag heller.

Men efter at du har boet en tid i Tyskland, kunne du måske alligevel godt tænke dig at flytte tilbage til DK.

Hvis du gør det engang om et halvt års tid, så har din kone jo fået ret til at flytte med og bo i DK sammen med sin nu EU-borger mand = dig. Så får hun personnummer og bliver skattepligtig i DK, og du kan trille ned til skat og bede om at få hendes uudnyttede fradrag - du får for HELE indkomståret 2013, med tilbagevirkende kraft.
mh
Rådgiver for ÆUG

Last Dane
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26.11.2012 16:13:32

Re: Ophold i Tyskland

Indlæg af Last Dane » 08.12.2012 07:35:07

mh skrev:Det er korrekt - din kone vil ikke være skattepligtig i DK, når hun ikke bor der og har derfor naturligvis ikke noget fradrag heller.

Men efter at du har boet en tid i Tyskland, kunne du måske alligevel godt tænke dig at flytte tilbage til DK.

Hvis du gør det engang om et halvt års tid, så har din kone jo fået ret til at flytte med og bo i DK sammen med sin nu EU-borger mand = dig. Så får hun personnummer og bliver skattepligtig i DK, og du kan trille ned til skat og bede om at få hendes uudnyttede fradrag - du får for HELE indkomståret 2013, med tilbagevirkende kraft.
Tak skal du have..

JacobKung
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11.09.2008 08:53:42

Re: Ophold i Tyskland

Indlæg af JacobKung » 13.12.2012 20:05:22

fundiver199 skrev:Tyskland har ikke noget juridisk grundlag for at nægte en person opholdsret efter EU-reglerne, bare fordi det visum, den pågældende er indrejst i Schengen på, er udstedt af et andet schengenland end Tyskland selv. Så der er intet juridisk i vejen for at gøre som beskrevet.
Hej Fundiver

Finders der nogle argumenter man kan siger til dem i Schleswig, fordi vi var dernede i dag og de sagde at, vi skulle have et visa til tyskland. Dette kunne vi få i KBH, selvom vi har et gyldigt schengen visa.

Det er voldsomt fustrerende at blive sendt hjem med beskeden om at søge et visa på den tyskeambassade i KBH, når de samtidigt siger at de med det visa, vil udstede et opholdskort, øjeblikligt.

Last Dane
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26.11.2012 16:13:32

Re: Ophold i Tyskland

Indlæg af Last Dane » 14.12.2012 11:39:26

JacobKung skrev:
fundiver199 skrev:Tyskland har ikke noget juridisk grundlag for at nægte en person opholdsret efter EU-reglerne, bare fordi det visum, den pågældende er indrejst i Schengen på, er udstedt af et andet schengenland end Tyskland selv. Så der er intet juridisk i vejen for at gøre som beskrevet.
Hej Fundiver

Finders der nogle argumenter man kan siger til dem i Schleswig, fordi vi var dernede i dag og de sagde at, vi skulle have et visa til tyskland. Dette kunne vi få i KBH, selvom vi har et gyldigt schengen visa.

Det er voldsomt fustrerende at blive sendt hjem med beskeden om at søge et visa på den tyskeambassade i KBH, når de samtidigt siger at de med det visa, vil udstede et opholdskort, øjeblikligt.
Hej fundiver199
Nu skriver JacobKung den 13.12.2012 at han er blevet henvist til Den Tyske Ambassade i København for at søge visa! Er det da ikke muligt i Tyskland (ved ikke om han var i Flensburg eller en anden Nord Tysk Kommune?) at sige til dem at man vil søge opholdstilladelse efter EU reglerne eller blander de det sammen? Det giver jo anledning til uro må man sige. Noget andet er, hvis jeg søger opholdstilladelse til min kone og jeg mens hun er her på dansk turist visum, hvordan så med sygesikringen? Hun har jo ikke dansk person nummer, så det er jo så kun mig der er syge sikret i Tyskland, eller? Håber på svar, tak..

Last Dane
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26.11.2012 16:13:32

Re: Ophold i Tyskland

Indlæg af Last Dane » 30.05.2013 13:09:51

Vi er nu kommet så langt at vi er flyttet til Flensborg, har fået lejlighed, alle papirer er afleveret og Ausländerbehörde har i dag sagt de ville sende vores ansøgning for min kone til Bundesdrukerei og vi nok hører fra dem pr. brev inden alt for længe. Vi blev oplyst at vi i mellemtiden som dokumentation for lovligheden af min kones ophold, bare kunne fremvise pas og vielsesattest som bevis på at hun havde lov til at opholde sig i Flensborg.Der er taget biometriske beviser (bl.a. fingeraftryk og det ser ud til vi nok får opholdstilladelsen)

Problemet er min kones Schengen Visa der er stemplet med indrejse den 26.03.13 og gælder 87 dage frem. Til den 20.06.13.
Hvad hvis vi ikke har fået opholdstilladelsen inden? Så fremstår Schengen Visaet jo som udløbet og over tiden? Det kan jo give problemer næste gang hvis ikke vi mod forventning får den opholdstilladelse inden for tidsrammen af Schengen Visaet.
Ved nogen hvad vi gør nu? Jeg troede der kom et stempel i min kones pas. Og vil man stadig sige min kone er "overstayed" idet vi måske får et plastic kort men ikke et stempel der viser hvad der sker i passet? Skal jeg lade min kone rejse hjem og vente på afgørelsen, så har hun jo ikke kortet når hun skal rejse igen?
Tak for de mange gode svar og håber nogen kan hjælpe mig.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Ophold i Tyskland

Indlæg af DBS » 30.05.2013 15:50:14

Du skal bare slappe helt af, hvad du har fået at vide, er 100% korrekt. Når du er eu borger har din kone ret til at være sammen med dig, opholdskortet er bare en adminstrativ handling som beviser denne ret, så ja pas og vielsesattest, så er det nok.

Dog kan hun efter udløb visum, og indtil at kortet kommer ikke rejse rundt eller ind i schengen (altså bliv i Tyskland)

Mvh DBS

Last Dane
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26.11.2012 16:13:32

Re: Ophold i Tyskland

Indlæg af Last Dane » 30.05.2013 18:22:53

DBS skrev:Du skal bare slappe helt af, hvad du har fået at vide, er 100% korrekt. Når du er eu borger har din kone ret til at være sammen med dig, opholdskortet er bare en adminstrativ handling som beviser denne ret, så ja pas og vielsesattest, så er det nok.

Dog kan hun efter udløb visum, og indtil at kortet kommer ikke rejse rundt eller ind i schengen (altså bliv i Tyskland)

Mvh DBS
Tak for dit svar DBS som beroliger mig delvist men der var jo et spørgsmål mere om Schengen visaet : (jeg citerer fra første indlæg):

"Problemet er min kones Schengen Visa der er stemplet med indrejse den 26.03.13 og gælder 87 dage frem. Til den 20.06.13.
Hvad hvis vi ikke har fået opholdstilladelsen inden? Så fremstår Schengen Visaet jo som udløbet og over tiden? Det kan jo give problemer næste gang hvis ikke vi mod forventning får den opholdstilladelse inden for tidsrammen af Schengen Visaet.
Ved nogen hvad vi gør nu? Jeg troede der kom et stempel i min kones pas. Og vil man stadig sige min kone er "overstayed" idet vi måske får et plastic kort men ikke et stempel der viser hvad der sker i passet? Skal jeg lade min kone rejse hjem og vente på afgørelsen, så har hun jo ikke kortet når hun skal rejse igen?
Tak for de mange gode svar og håber nogen kan hjælpe mig."

Altså hvad sker der når nu de 87 dage er gået, så er min kone jo "overstayed" og risikerer 5 års karantæne eller hvordan skal jeg se på det? Tak igen for hjælpsomheden.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold i Tyskland

Indlæg af mh1 » 30.05.2013 21:47:05

NEJ, din kone har ikke overskredet sit visum, for hun har jo RET til at opholde sig i Tyskland sammen med dig.

Hvis du ikke kan holde ud, at din kone ikke har et EU-opholdskort at vise frem endnu, så kan I gå tilbage til Ausländerbehörde og bede om at få en kvittering på at I har afleveret ansøgning. Den kan bruges som bevis.
mh
Rådgiver for ÆUG

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Ophold i Tyskland

Indlæg af DBS » 30.05.2013 22:04:10

Du kan jo vende dine tanker lidt om, din kone har RET til at ophold sig i tyskland, og dette er nok, hun har så bare et visum i passet som hun ikke "bruger".

mvh DBS

Last Dane
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26.11.2012 16:13:32

Re: Ophold i Tyskland

Indlæg af Last Dane » 31.05.2013 08:23:49

mh skrev:NEJ, din kone har ikke overskredet sit visum, for hun har jo RET til at opholde sig i Tyskland sammen med dig.

Hvis du ikke kan holde ud, at din kone ikke har et EU-opholdskort at vise frem endnu, så kan I gå tilbage til Ausländerbehörde og bede om at få en kvittering på at I har afleveret ansøgning. Den kan bruges som bevis.
Tak for svaret mh, jeg troede bare man ville få et stempel i passet ved udleveringen af EU-opholdskortet, får man ikke det? Altså når kortet udleveres? Mvh Last Dane

Last Dane
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26.11.2012 16:13:32

Re: Ophold i Tyskland

Indlæg af Last Dane » 31.05.2013 08:28:05

DBS skrev:Du kan jo vende dine tanker lidt om, din kone har RET til at ophold sig i tyskland, og dette er nok, hun har så bare et visum i passet som hun ikke "bruger".

mvh DBS
Tak DBS. Jeg troede bare at der skulle et stempel i passet når opholdskortet udleveres. Men kan forstå som jeg også svarede mh, at når min kone tager på ferie, så er opholdskortet bevis nok på at han ikke har overskredet visummet.

Besvar