Brev om personligt møde i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

sion
Indlæg: 22
Tilmeldt: 13.11.2011 16:16:18

Brev om personligt møde i Danmark

Indlæg af sion » 28.09.2012 17:15:45

Hej alle sammen,

Vi har lige modtaget et brev fra US indeholdende følgende
Da du ikke i forbindelse med indgivelsen af ansøgningen har identificeret dig over for udlændningmyndighederne, skal vi bede dig om, at du møder personligt inden 14 dage fra datoen på dette brev, i vores Servicecenter med henblik på afgørelse i din sag.
Vi har nu boet i Sverige i en del måneder men har endnu ikke modtaget et svensk opholdskort til min kone (det er 6 måneder siden vi sendte ansøgningen på fredag). Min kone kan derfor ikke tage til Danmark til det personlige møde og vi har kun til søndag den 7. oktober.

Jeg ringede igår til US (3530 8888) og snakkede med en meget uhjælpsom person som mere eller mindre sagde at det var vores eget problem og vi kunne tage til ambassaden i Stockholm. Vi ringede til ambassaden, men de har ingen tider før i slutningen af oktober, langt efter tidsfristen.

I dag ringede jeg igen til US og kom heldigvis til at snakke med en meget sød kvinde. Hun sagde at hun ville videregive vores problemstilling til vores sagsbehandler, og at vi nok ikke bare kunne tage til ambassaden i Stockholm selv hvis vi kunne få en tid da brevet jo sagde vi skulle møde i Danmark.
Jeg fik også et telefonnummer (3530 8880) jeg kan ringe til mandag hvor de kan hjælpe mere med sager der bruger EU retten. Hun sagde også et vores sagsbehandler måske ville kontakte os.

Jeg ringer selvfølgelig på mandag, men ville bare høre om der er nogen der har været i en lignende situation og give os nogle tips?

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Brev om personligt møde i Danmark

Indlæg af DBS » 28.09.2012 18:03:29

Det andet nummer du har fået, er til EU hotline.

Hvis du spørger mig, ville jeg bare tage over grænsen med konen, uden at tænke så meget over det, det er selvfølgelig ikke 100% lovligt, men skulle i blive stoppet vil der formodentlig ikke ske så meget ved det :wink:

mvh DBS

sion
Indlæg: 22
Tilmeldt: 13.11.2011 16:16:18

Re: Brev om personligt møde i Danmark

Indlæg af sion » 28.09.2012 18:33:50

Jeg kan bare ikke lide at gøre dette da vi jo tager over få at gå til en myndighed der har med opholdstilladelse at gøre samtidig med at hun ingen opholdstilladelse har.
De vil jo kigge i hendes pas og kunne se at hun ingen opholdstilladelse har, og da vi ikke har bevis på at vi har lov at være i Sverige heller virker det ikke så smart.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Brev om personligt møde i Danmark

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2012 06:51:05

Din kone har vel fået en kvittering, da hun søgte svensk opholdskort? Den er bevis på, at hun opholder sig lovligt i Sverige.

Når US selv beder din kone om at komme og besøge dem, må der da være grænser for, hvor stort et problem, de kan gøre ud af, at hendes visum er udløbet, siden hun fuldt lovligt rejste ind i Schengen. Visum skal jo kun bruges til at regulere, hvem der lukkes ind i Schengen, så hvad er egentlig problemet med, at det er udløbet?

I ÆUG har vi aldrig hørt om nogen, der i idømt dødsstraf eller er kommet i fængsel for at krydse en indre schengengrænse efter, at det visum, de fuldt lovligt var indrejst i Schengen på, var udløbet.

sion
Indlæg: 22
Tilmeldt: 13.11.2011 16:16:18

Re: Brev om personligt møde i Danmark

Indlæg af sion » 29.09.2012 08:51:05

Okay, det lyder jo ikke som om det er det store problem. Det vil vi nok bare gøre så. Mange tak :-)

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Brev om personligt møde i Danmark

Indlæg af DBS » 29.09.2012 16:59:58

Og hvis hun får ophold, har det jo været gyldigt fra ansøgningstidspunktet, og dermed har man jo sådan set ikke gjort noget galt :mrgreen:

mvh DBS

Majbritt
Indlæg: 98
Tilmeldt: 30.11.2010 17:27:19

Re: Brev om personligt møde i Danmark

Indlæg af Majbritt » 29.09.2012 22:02:15

Hej Sion,

Jeg ville helt klart kræve US stillingtagen til problemstillingen, før din mand indfinder sig hos US. US håndtering af spørgsmålet er efter min opfattelse 100 % afhængig af, hvilken sagsbehandling i møder, når I møder frem.

MIn mand rejste med mig til DK ved indlevering af hans ansøgning om FS. Han havde på det tidspunkt et brev fra de svenske myndigheder, der bekræftelse, at han opfyldte betingelserne for et svensk opholdskort, og at dette ville blive udstedt.

På trods af dette gjorde US et stort nummer ud af, at han ikke havde plastikkortet (som jo blot er en bekræftelse af de rettigheder, som han har haft siden indrejsen i Sverige), og sagsbehandleren kunne ikke tage stilling til, om hun kunne tage imod ansøgningen, idet hun umiddelbart anså min mand for at opholde sig ulovligt i DK.

Hun ringede derfor til en jurist, der efter lange drøftelser frem og tilbage gav grønt lys til, at vi aller nådigst kunne få lov til at aflevere ansøgningen, hvis vi vel og mærke rejste direkte ud af Danmark.

Det gjorde så ikke, da det strider imod alle regler. Men så længe I er i US hule hånd, ville jeg undgå diskutionerne og cleare tingene på forhånd.

Majbritt

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Brev om personligt møde i Danmark

Indlæg af skaanebo » 29.09.2012 22:11:37

Det lyder da grotesk, for ved brug af EU-regler kræves ikke forudgående lovligt ophold.

En illegal indvandrer kan fx helt lovligt indgive ansøgning efter EU-regler, hvis man ellers opfylder vilkårene. Myndighederne må ikke stille krav om, at man skal opholde sig lovligt i landet for at modtage en sådan ansøgning om opholdskort.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Brev om personligt møde i Danmark

Indlæg af fundiver199 » 01.10.2012 09:32:08

@Majbritt

Forskellen er, at i denne sag har Udlændingestyrelsen allerede behandlet ansøgningen og ønsker at overrække enten et afslag eller en godkendelse. Og hvis det er en godkendelse, har Udlændingestyrelsen jo dermed også anerkendt den pågældendes ret til at indrejse og opholde sig i Danmark i selskab med sin ægtefælle.

pkm
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29.03.2012 08:41:24

Re: Brev om personligt møde i Danmark

Indlæg af pkm » 01.10.2012 13:27:58

Jeg er tilgengæld lige blevet ringet op at den danske ambassade i Stockholm. De beder os møde personligt der. Det må næsten betyde et afslag, siden vi ikke kan tage til US. Så kan vi spilde penge på en ret så lang rejse til Stockholm for at få dårlige nyheder. Øvøvøv :(

Lige nu ville det være rigtig rart at høre fra nogle der har fået tilladelse, selvom de har måtte rejse til Stockholm...

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Brev om personligt møde i Danmark

Indlæg af fundiver199 » 01.10.2012 13:56:17

Hvis det er et afslag, kan de bare sende det med posten. Der skal jo ikke stemples nogen udrejsedato i din kones pas, når hun slet ikke er i Danmark. Så jeg vil da tværtimod sige, at det næsten nødvendigvis må være en tilladelse, når de beder din ægtefælle møde personligt op.

pkm
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29.03.2012 08:41:24

Re: Brev om personligt møde i Danmark

Indlæg af pkm » 01.10.2012 16:04:08

Jeg er bange for, at det stadig kan være et afslag. Det er fordi min mand ikke selv afleverede ansøgningen (fordi hans Schengen-visum var udløbet). De siger, de skal lave et ID-tjek inden de må give afgørelsen. Som jeg forstod det, er det lige meget hvad afgørelsen er.

Er du sikker på de kan sende et afslag med posten selvom de aldrig har set min mand og lavet ID-tjek?

sion
Indlæg: 22
Tilmeldt: 13.11.2011 16:16:18

Re: Brev om personligt møde i Danmark

Indlæg af sion » 01.10.2012 18:10:05

Vi fik et ja i dag! Rigtig mange tak til alle som har hjulpet undervejs, hjælpen har været uvurderlig.

Vi har stadig ikke modtaget det svenske opholdskort og der er gået 6 måneder, og nu har vi modtaget det danske bare efter omkring 6-8 uger. Det virker rigtig utroligt at det er gået så hurtigt, så håber at det er fordi de er ved at tage sig lidt sammen inde på US.

Hvis der er nogle der er intereserede i hvilke bilag vi vedlage er der en liste her: viewtopic.php?f=7&t=9858&start=30#p61346

pkm
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29.03.2012 08:41:24

Re: Brev om personligt møde i Danmark

Indlæg af pkm » 02.10.2012 09:32:52

fundiver199, du fik ret. Vi fik forhåndsgodkendt ansøgningen om opholdskort!!!!
Jeg er helt ude af mig selv af bare lykke!

Tusind, tusind, tusind tak til æug og alle her på forum. Vi havde aldrig klaret det uden jeres hjælp. Jeg er jer evigt taknemmelig!

annabacher
Indlæg: 35
Tilmeldt: 18.09.2011 11:34:05

Re: Brev om personligt møde i Danmark

Indlæg af annabacher » 03.10.2012 13:15:12

Er det normal praksis at man SKAL møde personligt op hos US inden sagen kan afgøres, hvis man har indleveret ansøgningen på en dansk ambassade i udlandet?
For så, tænker jeg, kan det vel lige så godt betale sig at tage til Danmark for at indgive ansøgningen så man ikke pludselig bliver haste-kaldt til Danmark og SKAL rejse indenfor 14 dage?
Jeg havde tænkt bare at indgive ansøgningen på ambassaden i madrid og så først tage til Danmark når vi har fået en godkendelse. Kan man ikke det?

Besvar