1 år i Malmö, nu på vej til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nanna M
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10.07.2007 18:04:47

1 år i Malmö, nu på vej til Danmark

Indlæg af Nanna M » 12.01.2008 16:12:35

Hej Allesammen.

Jeg og Min mand må endelig komme tilbage til Danmark. Jeg har virkelig haft glæde af forumet hér som har været den største hjælp jeg kunne få i alle de processer jeg/vi har været igennem.

Jeg tænkte at jeg lige ville fortælle vores historie så kort som jeg nu kan, for jeg er sikker på at der er andre der vil have glæde af det.

Mig og min mand mødtes i Danmark for ca 5 år siden. Han var ASYLANSØGER. Det var en meget svær beslutning om jeg skulle involvere mig i sådan et forhold, som jeg vidste fra starten ville blive rigtig hårdt, med de regler der er i Danmark. Men Jeg beskuttede mig for at tage kampen op. Han blev udvist og rejste hjem til Gambia efter 1 1/2 år ca. Vi besluttede os for at gifte os i Gambia, jeg var 21 år på det tidspunkt.
Efterfølgende søgte vi visum, men fik afslag. Vi søgte igen da vi mente at opfylde de krav de havde stillet, men fik afslag igen pga hans tilkytning til danmark var for stor, pga. han havde været asylansøger.
Jeg boede i Dnamark på det tidspunkt, og havde ikke mulighed økonomisk at flytte til sverige da jeg var under uddannelse.

Jeg måtte så rejse frem og tilbage fra Gambia så jeg kunne gøre min uddannelse færdig.

Jeg fyldte endelig de 23 1/2 år og vi søgte familiesammenføring, men fik afslag pga. tilknytningskravet.

Jeg måtte så til Sverige. Jeg var færdig med uddannelsen og havde fået arbejde. Så jeg købte en lejlighed, og vi søgte visum til sverige.
Der gik ca 14 dage fra at min mand havde ingivet ansøgningen til at han fik visum.
Han kom herop og ugen efter han var kommet gik vi til migrationsverket for at søge om opholdskort. Min mand ringede engang imellem for at høre hvordan sagen stod til og lige efter hans visum udløb fik han opholdskort.

Vi har nu boet i Malmö i lidt under et år og har søgt familiesammenføring til Danmark igen.

Det lykkedes denne gang, der kom et brev ind af døren hvorpå der bare stod at jeg skulle sitlle sikkerhed.

JEg ringede så til min bank (Skandiabanken) men sådan noget gjorde de ikke. Så jeg måtte gå ned til en anden bank som jeg ikke er kunde i. Jeg startede i Nordea, men det kunne der ikke være tale om, de troede ikke på den historie med at skandiabanken ikke gjorde sådan noget og desuden havde de en politik om, at sådan noget gjorde de ikke for nogen der kom ind fra gaden (selvom jeg havde alle pengene på min konto i skandiabanken). Så gik jeg over på den anden side af vejen, hvor der lå en danske bank. Hun var meget venlig, hende jeg snakkede med. Hun tog alle mine papire og sagde at hun nok skulle ordne det hele til næste dag hvor jeg bare skulle komme ned og skrive papirende under. og her er vi så nu hvor vi bare venter svar på om alle papier er godkendt :lol:

Jeg vil bare ønske held og lykke til alle der står i samme situation, og minde om at det godt kan betale sig, at tage kampen op mange gange :D

Nanna M

Nunu86
Indlæg: 20
Tilmeldt: 05.09.2007 01:34:47

Indlæg af Nunu86 » 12.01.2008 18:27:40

Hej Nanna

Tillykke med det, men det har godt nok været hårdt, du har ret med at man skal blive ved med at kæmpe, min mand fik også afslag men til Sverige på Visum så søgte jeg om ophållskort til ham, og jeg ventede i næsten et år før han fik det. Men flyttede du bare til Danmark og søgte og familiesamføring via 24-års reglen?? Og mister han ikke ophållskortet hvis i søger til dk?? Eller hvordan gjorde i præcist?

Nanna M
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10.07.2007 18:04:47

Indlæg af Nanna M » 12.01.2008 19:46:46

Nej vi bor stadig i Sverige nu. Når man søger familiesammenføring til Danmark fra udlandet har man et halvt år til at finde en bolig.
Vi blev afvist i sin tid pga tilkytningskravet, og det opfylder vi nu formegentlig fordi han er kommet til sverige og ikke bor i sit hjemland Gambia, eller måske fordi vi har haft en anden sagsbehandler i udlændingeservice :)
Vi søgte bare via de almindelige regeler om familiesammenføring. Jeg har ikke haft arbejde i Sverige, så vi har ikke kunne søge via eu regelerne. Men da vi søgte opholskort til min mand i sverige søgte vi via eu regelerne, så det kunne gå lidt hurtigere. Så længe jeg stadig bor i sverige har min mand også lov til at være her. :)

Mvh Nanna M

skovprado
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27.07.2007 19:24:41

Indlæg af skovprado » 16.01.2008 19:51:35

Hejsa...
Dejligt alt er gået godt for jer. Jeg er lidt i samme situation og har derfor et par spørgsmål. Jeg er gift med en venezuelaner og vi kunne heller ikke få lov at blive i Dk. Vi bor i Malmø, men jeg havde forstået at den eneste måde hvorpå vi kan komme til Dk er ved at jeg arbejder her i Sverige. Men hvis jeg forstå dig ret så har du aldrig arbejdet her i Sverige, men istedet søgt om familiesammenføring efter at have boet her et år.
Er det sandt??
Og hvad gør i så? Kan i begge rejse til Dk uden problemer og hvad med opholdskortet som din mand har herfra Sverige?
Det lyder næsten for godt til at være sandt, men jeg håber da jeg har forstået det rigtigt.
På forhånd tak for svaret.
Ruben

Akinyi.co.ke
Indlæg: 28
Tilmeldt: 08.06.2007 20:40:13
Geografisk sted: Vestamager/Kenya/tidligere Malmø

Indlæg af Akinyi.co.ke » 17.01.2008 08:50:45

Hej Ruben,

Jeg tillader mig at svare dig på det jeg kan, da jeg lige faldt over tråden...

Min mand fik i december ligeledes opholdstilladelse til Danmark, efter at vi har boet i snart 5 år i Malmø. Vi søgte en ganske almindelig familiesammenføring med alle de krav, der dertil hører. Jeg er dog i mellemtiden fyldt de gyldne 28år, så tilhørsforholdet var ikke aktuelt. Det var det punkt, vi var mest i tvivl om. Vi har fået 6 mdr til at finde en passende bolig i DK. Flytter vi ikke inden de 6 mdr, vil hans opholdstilladelse bortfalde igen.

Når i mener, at kunne opfylde de danske krav for familiesammenføring, kan i altid søge igen. (I kan selvfølgelig også godt søge ude at kunne opfylde kravene, men det er der jo ikke megen ide i... :D )

I kan altså søge, mens i stadig bor i Sverige, på den måde risikerer i ikke noget økonomisk mht. ny bolig i DK og et efterfølgende afslag.

Mht. den svenske opholdstilladelse: Jeg talte med den danske ambassade i Stockholm, og de sagde til mig, at jeg selv skulle gøre de svenske myndigheder opmærksom på, at min mand nu ikke længere har "ret" til at bo i Sverige...

Håber dette er til lidt hjælp!

Mvh Vinnie

Nanna M
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10.07.2007 18:04:47

Indlæg af Nanna M » 17.01.2008 19:11:39

Ja vi kunne bare komme til Danmark igen, jeg har aldrig arbejdet i sverige. Jeg bliver 25 år til feb og min mand er 29 så vi er begge over 24 år. Min mand boede i Gambia og vi kunne ikke få familiesammenføring pga. han ikke kunne få visum til Danmark, men i og med at han nu har fået lov til at få opholskort til sverige, må han jo rejse til danmark når han vil, og har ikke længere bopæl i sit hjemland så på den måde har han ikke så stortilknytning til Gambia. Er min filosofi, for man kan jo aldrig vide hvad de beslutter sig for i udlændingeservice

Så hvis man er over 24 og er blevet afvist pga. tilknytningskravet kan man sagtens søge igen da situationen har ændret sig ved at ægtefællen nu ikke bor i sit hjemland. Det fik jeg at vide da jeg ringede derind inden jeg søgte.

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Hejsa

Indlæg af jerry » 18.01.2008 19:54:26

Hejsa.
Nok lidt naivt at tro at jeg faar noget ud af at spörge, men til nogen af jer som er paa vej til dk. Jeg har en lille 1-værelses her i dk og min mand og jeg vil meget gerne til sverige da vi som alle andre mener at det burde være nemmere at faa opholdstilladelse derovre. Er der nogen der har mulighed for at hjælpe med bolig i sverige, enten i form af et værelse eller en lejebolig? Det drejer sig forhaabentligt kun om et par maaneder. Vi er begge ved at gaa ud af vores gode skind :( Ha' en god weekend allesammen

muni
Indlæg: 25
Tilmeldt: 06.08.2007 06:19:38
Kontakt:

Indlæg af muni » 26.01.2008 14:04:39

Hej

kan det passe at de 50.000 man skal have på sin konto, ikke må bruges i en periode på omkring 7år??

Nanna M
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10.07.2007 18:04:47

Indlæg af Nanna M » 29.01.2008 12:03:07

Man kan søge om at få en del af det udbetalt efterhånden som ens ægtefælle består danskprøverne. Mener man kan søge om at få halvdelen tilbage efter de har bestået prøven i dansk. Men i reglen er de "låst" i 7 år.

smukkemolly51
Indlæg: 199
Tilmeldt: 26.08.2007 09:29:16

Indlæg af smukkemolly51 » 29.01.2008 21:00:18

der er vidst noget med 6-7 moduler i dansk
og det er efter halvdelen. er bestået at man kan søge om at den bliver halveret..

Ja den skal stå på en låst konto i dit navn. i 7 år.. Den kan ikke bruges som et lån, da det er en garanti at ingen af jer kommer på kontanthjælp eller revalidering. For så mister i pengene. og hans opholdstilladelse

torben
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11.06.2007 08:44:22
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af torben » 11.02.2008 19:08:44

Akinyi.co.ke skrev:Hej Ruben,

Jeg tillader mig at svare dig på det jeg kan, da jeg lige faldt over tråden...
Min mand fik i december ligeledes opholdstilladelse til Danmark, efter at vi har boet i snart 5 år i Malmø. Vi søgte en ganske almindelig familiesammenføring med alle de krav, der dertil hører. Jeg er dog i mellemtiden fyldt de gyldne 28år, så tilhørsforholdet var ikke aktuelt. Det var det punkt, vi var mest i tvivl om. Vi har fået 6 mdr til at finde en passende bolig i DK. Flytter vi ikke inden de 6 mdr, vil hans opholdstilladelse bortfalde igen.
Hej Vinnie - du skriver at I har søgt og fået familesammenføring i Danmark, men overvejede I ikke at søge om svensk pas og medborgerskab inden? Nu skal I vel vente 8 år før I kan søge om Dansk medborgerskab?

Vh
Torben

Akinyi.co.ke
Indlæg: 28
Tilmeldt: 08.06.2007 20:40:13
Geografisk sted: Vestamager/Kenya/tidligere Malmø

Indlæg af Akinyi.co.ke » 15.02.2008 13:05:45

Hej Torben,

Målet med min mands ophold her i Sverige/Danmark var/er ikke at skifte statsborgerskab. Det er nemlig ikke muligt for kenyanere at have dobbelt statsborgerskab, og min mand vil miste for meget i Kenya, hvis han bliver svensker/dansker.

Kan nu godt forstå, du spørger...

Mvh Vinnie

Besvar