Tilbage til danmark via EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
monies
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Tilbage til danmark via EU-reglerne

Indlæg af monies » 12.01.2008 08:40:43

Hej
Min mand og jeg vil tilbage til Danmark via EU-reglerne, og jeg fandt en tekst på "ny i danmark" der lyder således:

En EU/EØS-statsborger kan opholde sig frit i Danmark i op til 3 måneder. Hvis EU/EØS-statsborgeren leder efter et arbejde under opholdet, må han eller hun være her helt op til 6 måneder. Ophold ud over de 3 eller 6 måneder kræver et EU/EØS-opholdsbevis.

En EU/EØS-statsborger kan få udstedt et opholdsbevis, hvis han eller hun:

har et lønnet arbejde
driver selvstændig erhvervsvirksomhed
udfører eller modtager tjenesteydelser, fx af industriel, handelsmæssig eller håndværksmæssig karakter. Det kan også være ydelser inden for de liberale erhverv
råder over indtægter eller midler, som minimum skal være lig med starthjælpssatsen
er studerende og er indskrevet ved en erhvervskompetencegivende uddannelse, dvs. en uddannelse, der giver kompetence til direkte at bestride et erhverv. Uddannelsen skal være støtteberettigende efter loven om Statens Uddannelsesstøtte (SU), og ansøgeren skal kunne forsørge sig selv under sit ophold i Danmark.

Jeg har 2 spørgsmål angående teksten
1. Når min mand opholder sig lovligt i Sverige, kan han så ta' med mig til Danmark mens jeg søger arbejde?
2. Hvis jeg starter uddannelse i Danmark i stedet for at finde et arbejde, kan vi så stadig bruge EU-reglerne. Det lyder jo sådan i teksten.

Håber nogen igen kan svare på mine spørgsmål.

Med venlig hilsen Monies

skaanebo
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Indlæg af skaanebo » 13.01.2008 11:07:52

Hvis du er dansk statsborger, regnes du ikke som EU/EØS-borger i danske øjne - medmindre du falder under nogle undtagelsesregler, hvor du har arbejdet i Sverige.

monies

Indlæg af monies » 15.01.2008 06:20:22

Hej Skaanebo
Det er jo meningen at jeg skal arbejde 4-6 måneder i Sverige, og derefter bruge EU-reglerne til at vende tilbage til Danmark. I teksten lyder det som om jeg må bruge et halvt år i Danmark til at finde et job. Spørgsmålet er så om min mand må opholde sig i Danmark sammen med mig, mens jeg søger job.
Måske har jeg fuldstændig misforstået teksten - det ville ikke være første gang :?

Med venlig hilsen
Monies

David
AUG Board

Indlæg af David » 15.01.2008 17:59:16

Han må godt komme med. Sagsbehandlingen kan jo alligevel tage mere end et halvt år, og så indleverer du papirerne for det job, du så forhåbentligt har fundet.

monies

Indlæg af monies » 16.01.2008 06:53:29

Tusind tak for svaret. Det er jo bare dejligt. Jeg skulle dog nødig være et halvt år om at få arbejde, men det er da super at min mand og jeg ikke skal skilles endnu engang.

Mvh Monies

Besvar