Opholdskort efter EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2012 07:25:40

Ja i princippet har du ret. Hvis opholdet har varet en vis tid, og det andet EU-land har anerkendt opholdsretten ved at udstede personnummer, opholdskort og registreringsbevis (uden for Norden), burde det ikke være nødvendigt, at der ved returnering til Danmark foretages nye undersøgelser af, om der nu også var tale om en udnyttelse af retten til fri bevægelighed.

Men det er jo et udtryk for politik og for, at det ikke må være "for nemt" for en dansk statsborger at opnå FS efter EU-reglerne. Og derfor skal man måske i virkeligheden også se den senere tids mange sager som en gave til ÆUG. Idet vi nu har konkret materiale til at gå i kødet ikke bare på den seneste praksis men også dele af den praksis, der har været fuldt lige siden efteråret 2008.

MSH
Indlæg: 273
Tilmeldt: 02.10.2010 12:23:07

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af MSH » 03.08.2012 16:37:37

Og man kan jo endvidere spørge sig selv, om en hjemvendende dansk statsborger, der bliver mistænkeligjort og skal dokumentere sit ophold i det andet EU-land udover enhver tvivl, nu også er stillet på lige fod med en græsk eller fransk eller rumænsk statsborger, der jo blot kan valse ned på Statsforvaltningen og hæve et registreringsbevis til sig selv og et opholdskort til sin ægtefælle uden så meget som at fremvise andet end et pas og en ansættelseskontrakt eller en tyk bankbog..

Der er i DEN grad brug for at en masse af disse danske sager bliver prøvet ved EU-domstolen, for jeg kan vitterligt ikke se hvordan den nuværende danske praksis og administration af EU-reglerne med omvendt bevisbyrde for den danske statsborger er i overenestemmelse med Singh-dommen, som man jo må formode stadig står til troende, indtil EU-domstolen beslutter sig for at det igen skal være forbudt for EU-borgere at flytte sig frit indenfor Unionens grænser.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2012 19:01:44

MSH skrev:Og man kan jo endvidere spørge sig selv, om en hjemvendende dansk statsborger, der bliver mistænkeligjort og skal dokumentere sit ophold i det andet EU-land udover enhver tvivl, nu også er stillet på lige fod med en græsk eller fransk eller rumænsk statsborger, der jo blot kan valse ned på Statsforvaltningen og hæve et registreringsbevis til sig selv og et opholdskort til sin ægtefælle uden så meget som at fremvise andet end et pas og en ansættelseskontrakt eller en tyk bankbog.
Nej det er den danske statsborger da helt klart ikke. Og det er da en helt reel opstruktion af den fri bevægelighed. I tiden lige efter indførelsen af den ny tolkning i efteråret 2008 var ÆUG´s eller i hvert fald mit "standardråd", at man sagtens kunne flytte tilbage til Danmark og først søge opholdskort bagefter. Og det gik også fint nok dengang, for hvis folk havde opholdsret blev den som regel også anerkendt. Eller i hvert fald så vi ikke i ÆUG nogle klart forkerte afgørelser på området.

Men nu er vi jo nødt til at råde folk til at blive i det andet EU-land, til ansøgningen er behandlet, da udfaldet af en ansøgning nærmest er blevet umuligt at forudsige. Udover at svaret sandsynligvis bliver "nej" uanset omstændighederne i sagen. Og så er der da ikke fri bevægelighed, for hvordan kan en dansk statsborger med bopæl i Portugal sige ja tak til et nyt og bedre job i Danmark, når han ikke kan vide, om hans ægtefælles opholdsret vil blive anerkendt af de danske myndigheder eller ej?

Eller en dansk statsborger med bopæl i Malmø og arbejde i Kastrup Lufthavn til et nyt og bedre job i Kolding? Skal man så pendle mellem Kolding og Malmø i 1½ år, medens først Udlændingestyrelsen og herefter Justitsministeriet tygger langhalm på, om man nu også virkelig har bevist, at man i det hele taget opholder sig i Malmø og ikke kun har adresse der? Det er da fuldstændig vanvittigt. Og uacceptabelt.

Panicbutton
Indlæg: 92
Tilmeldt: 10.05.2012 23:20:28

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af Panicbutton » 11.08.2012 04:30:27

closed1 skrev:DBS
alt det latterlige som us forlanger , det skriger til himmelen , der burde ikke sendes andet en ansøgningen , det er da det eneste sted hvor folk sender deres konto udtog og nogle begge sider af deres kreditkort. Så dem på us kan sange i, om vedkommen har købt 3 liter rødvin og en weekend pakning men 48 kondomer samt været i swinger klub om søndagen ....... eller bare har købt skummetmælk og set Bambi i biografen ... det er så snagende, at det grænser sig til at være ulækker ...
Ville de samme mennesker i us udlevere det samme ?

Det er det eneste sted hvor lovlydige borgere skal vende det inderste ud på sig samt blotte sig totalt . Jeg syntes faktisk det er meget grænseoverskridende . Og når man har skrevet under på tro og love at man har boet et bestemt sted så burde det være nok ............
Der må jeg indrømme at vi gik imod strømmen, i og med at vi skulle søge FS pr. email.

Jeg nægtede vores sagsbehandler fuldt indblik i vores bankkonti og derfor også en kopi af vores kreditkort, da det er en anseelig del af vores privatliv, og derfor ikke vedrører noget som helst der har med et reelt ophold at gøre. Selvsagt indlevrede jeg nogle stærkt censurerede kontoudtog, samt argumenter for at jeg ikke ville have billedfiler af mine kreditkort til at florere på nettet i e-mails. De gængse ting fremgik dog af udtogene, såsom småkøb i vores daværende hjemby, udgifter til diesel, husleje osv.

Jeg modargumenterede også for urimeligheden i, at jeg på trods af utallige indscannede boner på køb af diesel (hvor navnet på station, dato og beløb ikke var censureret på kontoudtogene), yderligere skulle dokumentere for at jeg rent faktisk kørte på arbejde hver dag (en lind strøm af lønsedler med et absurd stort kørselsfradrag(skattefradrag) malede ligesom ikke billedet tydeligt nok). Til dette bad jeg sagsbehandleren om straks at politianmelde mig for skattesvig, da offentlige instanser ifølge min viden har pligt til at agere således, ved kendskab til plausible ulovligheder.

Dét fik ligesom lukket arret på sagsbehandleren, og så begyndte der pludselig at ske ting og sager.

Det er dælme utroligt at man skal irettesætte "professionelle" instanser således. Jeg følte mig magtesløs og krænket, når sagsbehandleren således bare kunne sylte vores sag alt efter hvor ignorant og debil vedkommende havde lyst til at fremstå.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af DBS » 11.08.2012 05:38:56

Panicbutton skrev: Til dette bad jeg sagsbehandleren om straks at politianmelde mig for skattesvig, da offentlige instanser ifølge min viden har pligt til at agere således, ved kendskab til plausible ulovligheder.
Det var måske en mulighed, med alle de afslag der er pt. enten så mu US vælge at acceptere at folk har har et reelt og faktisk ophold, eller må de vælge folk ikke har, og anmelde dem for falske oplysninger, pt. sætter de sig mellem 2 stole.

mvh DBS

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 11.08.2012 05:56:39

Det er en meget interessant historie, Panicbutton fortæller. Og det er jo rigtigt, at hvis en offentlig myndighed mener at have kendskab til ulovligheder, så har de da pligt til at politianmelde disse ulovligheder. Så som DBS skriver, sætter de sig for øjeblikket mellem to stole, når de i et stort antal sager baserer afgørelserne på, at der nok har fundet ulovligheder sted, men i øvrigt ikke anmelder disse ulovligheder til politiet.

ÆUG var til dialogmøde med US i torsdags og snakkede selvfølgelig om EU-sagerne. Og jeg vil sige det sådan, at de svar, vi fik, da vi kom ind på spørgsmål om kontrol med mulige proforma-adresser, var meget vævende og undvigende. Og det tolker jeg sådan, at US godt selv ved, at der er noget grundlæggende galt med den måde, sagerne behandles på. Men at de er blevet pålagt at gøre sådan af Integrationsministeriet.

villum
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23.03.2010 19:11:32

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af villum » 11.09.2012 22:08:18

Jeg vil gerne tilslutte mig de brugere på denne tråd som har fundet sig krænkede ved at måtte udlevere noget så intimt som kontoudtog til US for at få opholdstilladelse efter EU reglerne. Min kone og jeg havde desvære ikke mod til bare at sige "nej" da vi stod i situationen, men jeg håber virkelig der er nogen der ser sig i stand til at tage den kamp, for det er bare IKKE i orden.

Vi blev også mødt med gentagne krav om yderligere dokumentation da vi søgte og det stoppede ikke før vi svarede, at nu havde vi ikke flere dokumenter at sende og at vi gerne ville have en afgørelse på baggrund det vi allerede havde fremsendt. Det blev tilgengæld et "ja" på mindre end en måned.

Jeg har svært ved at se de breve US sendte os om at de manglede dokumentation som meget andet en chikane, i alle fald hem mod slutningen af forløbet. Til sidst var vi ude i at sagsbehandleren ikke "kunne lide" vores husleje kvitteringer fordi de var fra Forex Bank og ikke en "rigtig" bank... om hun hun ikke kunne få nogle andre? WTF?!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 12.09.2012 06:35:30

Et af ÆUG´s medlemmer har siddet og skrevet på en klage til ombudsmanden over behandlingen af hans kones EU-ansøgning, som det er meningen at udvide, så det kan blive en fælles klage for alle dem, der ønsker at være med, og som har en relevant sag.

Og selvom I nu har opnået det, I ville, så lyder det for mig som om, det kunne være interessant at kigge på det forløb, du beskriver, hvis det kan dokumenteres i form af de tilsyneladende mange breve eller mails, som US sendte til jer.

Så hvis du er interesseret i at medvirke, må du da gerne scanne hele jeres kommunikation med US og sende den til rådgivningen, og så kan vi altid i fællesskab tage stilling til, om jeres sag skal inddrages i en klage til ombudsmanden.

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Besvar